Enghavebroen et skridt nærmere
I foråret fik 'Enghavebroen' en politisk hensigtserklæring — men ingen penge. Nu ser den nye bro over havnen ud til at komme med til forhandlingerne om byens budget for 2022.
Da politikerne på Københavns Rådhus i slutningen af marts skulle fordele ubrugte midler fra 2020 i den såkaldte 'Overførselssag 2021', var en undersøgelse af en ny 'Enghavebroen' på bordet.
Broen til cyklende og gående mellem Enghave Brygge og Islands Brygge har været på tale i nogle år.
På den cirka 2,5 kilometer lange strækning mellem Bryggebroen ved Fisketorvet og sluseforløbet lige nord for Sjællandsbroen, er der nemlig ingen muligheder for at krydse vandet uden at blive våd eller have en båd.
Enghavebroen har været nævnt i to lokalplaner, og på Henning Larsen Architects visualiseringer af Sirius — de to planteklædte højhuse på Islands Brygge — kan man se forbindelsen skitseret.
Men selvom plantehøjhusene er på vej i vejret, er der ingen bro på vej over vandet. Overførselssagen i marts blev nemlig en skuffelse for fans af broen, for her blev der ikke afsat én eneste krone til forbindelsen mellem de to brygger.
Men nu får Enghavebroen igen politisk opmærksomhed.
Med til efterårets forhandlinger
Selvom der godt nok ikke blev øremærket penge til Enghavebroen i marts, fik den en politisk hensigtserklæring med sig:
Politikerne blev enige om, at der inden åbningen af Sydhavnsmetroen om tre år skal "ses på den samlede infrastruktur i området nær Enghave Brygge, herunder en broforbindelse".
Dengang skrev vi, at man derfor med rette kunne forvente en prioritering af broen inden for de næste par år. Og nu ser det ud til, at den allerede kan havne i politisk forhandling igen i dette efterår.
Ifølge Havnefronten har Venstre nemlig forud for de snarlige forhandlinger om Københavns Kommunes budget for 2022 bestilt et såkaldt 'budgetnotat' for en foranalyse af den nye bro.
Et budgetnotat er et kortfattet overslag over, hvor mange penge der skal afsættes til et givent projekt, og hvad projektet i hovedtræk skal indeholde.
At der nu bliver lavet ét for Enghavebroen betyder med stor sandsynlighed, at en foranalyse af broen vil blive taget med som forhandlingspunkt, når politikerne meget snart sætter sig ned for at fordele byens skattekroner for det kommende år.
Fra Lyngholm til Sirius?
Hvis politikerne ender med at afsætte de omkring 1,5 millioner kroner, som en foranalyse vil koste, betyder det dog ikke, at broen er lige rundt om hjørnet.
En foranalyse er — som navnet afslører — kun en start. Den undersøger forskellige praktiske løsninger og laver et budgetoverslag for hele projektet, der så senere kan danne grundlag for, at der politisk afsættes midler, til at arbejdet rent faktisk kan gå i gang.
Hvordan broen skal tage sig ud, hvis der bliver prioriteret bropenge til bryggen, ved man endnu ikke. Visualiseringen herover er et gæt fra arkitekterne hos Henning Larsen.
Placeringen af broen er heller ikke fastlagt. Men Teknik- og Miljøforvaltningen forestiller sig, at den kunne forbinde 'Lyngholm' — den af Enghave Brygges nye, små øer, der ligger tættest på den kommende metrostation — med netop området foran planteklædte Sirius.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!