Cykelbro som ny byport
En bro over Folehaven skal fra 2019 markere indkørslen til København.
København er verdenskendt for sine velplacerede små cykelbroer, som Åbuen over Åboulevarden og Cykelslangen rundt om Fisketorvet, og nu er der et nyt medlem af familien på vej med potentiale til at blive en ikonisk indkørsel til byen.
Broen skal nemlig skabe en tryg overgang for tohjulede og gående over trafiktunge Folehaven i det alleryderste Valby – som en byport lige dér, hvor Holbækmotorvejen stopper.
Det er i dag et farligt kryds med flere ulykker på samvittigheden, som børn og voksne er tvunget til at krydse for at komme mellem de to dele af Vigerslevparken på hver side af motorvejstilkørslen. Det grønne bælte fra Valbyparken til Damhussøen indgår i det grønne cykelrutenet på kryds og tværs af Hovedstaden, og det forventes at op mod 4.000 cyklister foruden fodgængere fra slentre-tempo til jogging-fart vil smutte over byports-broen dagligt.
Folehave-broen er ligesom Åbuen tegnet af Dissing+Weitling, og prislappen lyder på 42 mio. kroner, efter at Fredningsnævnet har bestemt, at broen skal opføres fritstående og ikke på en jordvold. Det er dobbelt så dyrt som oprindeligt afsat – hvilket var meget tæt på at koste broen livet. Men politikerne i Københavns Kommune har på et hængende hår fundet de ekstra penge fra en opgivet cykeltunnel under jernbanen ved Mimersparken på Nørrebro.
Det er derfor nu planen at starte byggeriet i 2017 og åbne byporten over Folehaven i 2019.