Comeback til gadeparkering
Selvom København er en cykelby skal bilisterne ikke glemmes. Derfor får København i løbet af de næste to år over 1.700 nye parkeringspladser, fordelt ud over Østerbro, Vesterbro, Indre By og Amager. Det er et flertal på Rådhuset netop blevet enige om.
Særligt Østerbros bilister kan glæde sig. De får nemlig hele 500 nye skråparkeringspladser at vælge i mellem.
Vesterbro og Amager får tilsammen 250 ekstra parkeringsmuligheder i gaderne, og Indre By får 100 spritnye 60-minutters holdepladser. Derudover vil over 300 tidligere kommunale parkeringspladser rundt omkring i byen blive åbnet op for københavnernes firhjulede køretøjer.
Resten af pladserne vil blandt andet blive lejet i private parkeringsanlæg og altså ikke opsluge yderligere gadeplads – og så skal der udvikles et system, som gør det nemt at finde en fri plads via sin mobiltelefon.
Gadeparkering i København har ellers været et fænomen i afvikling de senere år, til fordel for eksempelvis underjordiske P-anlæg. Og der var da mildest talt heller ikke enighed hele vejen rundt om bordet. Københavns nye teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) forlod forhandlingerne i protest:
”Jeg har svært ved at se, hvordan vi skal gennemføre de cykelsti-projekter, vi havde på tegnebrættet. Jeg har svært ved at se, hvordan man overhovedet skal gennemføre nogen af busfremkommeligheds-tankerne,” siger Ayfer Baykal til P4.