Bryggebroen skal have en tvilling
Nye bro-planer skal binde havnefrontens nye menneskevenlige områder bedre sammen.
Der bliver for tiden bygget hele fem nye broer over og omkring Københavns havn, men det er slet ikke nok, mener Københavns Kommune og fonden Realdania, der vil have endnu flere forbindelser på langs og på tværs af inderhavnen.
Det mest markante ønske er endnu en bryggebro, der i den anden ende af Islands Brygge skal spare cyklister og fodfolk for at kravle helt op til trafikmylderet på Langebro for at komme over vandet. Den manøvre kræver i dag en trappetur eller en småirriterende omvej.
Med i visionerne er også en ny kanalbro over Frederiksholms Kanal samt en cykelrampe eller lignende, der kan gøre det lettere at komme under Knippelsbro, uden at skulle afbryde sin rute langs havnekanten.
Bind havnen sammen
Initiativet til flere havnebroer kommer fra Realdania, der har fået den verdensberømmede bylivsguru Jan Gehl til at lægge en plan for, hvordan de mange nyskabelser og kommende projekter ved havnefronten kan kobles bedre sammen.
Her er Havnegade og Vester Voldgade i år blevet omlagt til fordel for bløde trafikanter, og promenaden Kalvebod Bølge samt aktivitetspladsen på Kvæsthusmolen følger snart efter. Og så er der ikke mindst det ambitiøse Bryghusprojekt på Christians Brygge mellem Langebro og Den Sorte Diamant, som Realdania, ligesom med Kvæsthusmolen, selv står bag.
Det første spadestik til det stjernearkitekttegnede multihus tages i 2013, og når københavnerne kan gå og køre igennem dets åbne passager i 2016, indeholder det både boliger, kontorer, spisesteder og udstillinger indvendigt samt legepladser og promenader udvendigt.
Tre forbindelser mangler
Realdania vil gerne betale for de flere broer og ramper i havnen, hvis Københavns Kommune er med på et samarbejde med udgangspunkt i Gehls plan. Det er kommunen som udgangspunkt, og derfor går processen nu i gang med at udvikle visionerne fra idéniveau til egentlige forslag.
Bryggebroens tvilling er tænkt som en lavere forbindelseslinje langs Langebro, som ud over at gøre det enklere at komme over havnen, også skal koble Havnebadet på Islands Brygge direkte sammen med den kommende Kalvebod Bølge lige overfor, samt lede de bløde trafikanter videre ind ad den omlagte Vester Voldgade.
Cykelbroen over Frederiksholms Kanal, lige bag ved Bryghusprojektet, skal spare gående og cyklende for den eksisterende forbindelse til Søren Kierkegaards Plads ved Den Sorte Diamant, hvor der kører mere end 20.000 biler i døgnet. Dermed er det idéen at skabe et nyt "blødt" flow ned af Frederiksholms Kanal og ind mod Slotsholmen.
Endelig foreslår Realdania altså at skabe en forbindelse videre fra Christians Brygge til Havnegade, under Knippelsbro, der i dag er forbudt område for gående.
Du kan her på magKBH se meget mere om de brobyggerier, der allerede er i gang i havnen. Få overblikket her, og se nærmere på Cirkelbroen og den fire-ledede broforbindelse til Operaen (der siden er blevet navngivet tre-ledet: Inderhavnsbroen, Trangravsbroen og Proviantbroen).
Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.
På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.
Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.
Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.
Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.
PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.