Alle byens busser er 0-emission i 2026
København når — næsten — målsætningen for 100% omstilling til "grønne" busser.
I 2019 barberede de københavnske politikere fem år af målet for, hvornår alle byens dieselbusser skulle være skiftet ud.
Hele øvelsen skulle nu klares på seks år, så hovedstaden ved udgangen af 2025 skulle være fri for sod og partikler fra gadens busser.
Dét når man ikke helt — men det er tæt på.
Københavns Kommune oplyser nemlig nu, at de sidste dieselbusser vil blive skiftet ud i marts 2026, og dermed vil 100% af den københavnske busflåde være såkaldte nulemissions-busser.
Væk vil være ubehagelige oplevelser med inhalering af sort dieselos fra de gule busser som fodgænger eller cyklist — og kommunen vil oven i købet spare 8,5 mio. kroner årligt i driftsudgifter.
Fremme i Europa
Med omstillingen lægger København sig rigtig pænt i den grønne vognbane i et europæisk perspektiv.
I London er man også i gang med en komplet udskiftning af busflåden men forventer først at være helt emmissionsfri i 2037.
Paris' målsætning er en "100% ren" flåde allerede til næste år, men her medregner man hybridbusser med kombinerede el- og dieselmotorer og gasdrevne busser som "rene". København har ikke længere hybridbusser, og linje 5C, der i dag kører på biogas, bliver elektrisk i marts 2026 som led i sidste etape af udskiftningen.
Berlins plan er at komme i mål i 2030, så hele Berliner Verkehrsbetriebe kører på strøm om seks år.
Verdens næststørste eksportør af olie, Rusland, ruller elbusser ud i et hastigt tempo og har nu mere end 1.600 på gaden i Moskva — men man forventer først at have skiftet dem alle ud i 2030. Movia, der dækker hele Sjælland, Lolland, Falster og Møn, har til sammenligning rådighed over i alt 1.300 busser. Omkring 350 af dem kører i København.
I et land som mange føler et åndeligt slægtskab med — Holland — er man dog ligeså langt fremme som i København.
Her har man tidligere faktisk taget præcis samme belsutning som i København: At Amsterdam skulle være emmissionfri i 2025 i stedet for 2030.
Og indtil videre har der ikke lydt hollandske røster om, at man ikke når i mål med dén ambition, så man forventer, at Amsterdam fra næste år vil være et benchmark for verdens øvrige byer.
Men altså ikke ret længe for København, der vil krydse målstregen omtrent samtidigt med sin hollandske åndsfælle.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!