Forslag: Forbyd turistbusser i Middelalderbyen
Det er i forvejen forbudt for store lastbiler at køre i Middelalderbyen — Lokale vil også forbyde turist- og turbusser.
Det har i årevis været forbudt for lastbiler på over 18 ton at køre i Middelalderbyen i København.
Men bizart nok gælder dén regel ikke for turist- og turbusser i akkurat samme vægtklasse, som i stor stil stadig kører rundt i Middelalderbyens smalle gader og stræder.
De store køretøjer skaber utryghed for både cyklister og fodgængere. Sådan æyder det fra 'Stræderne og Strøgets Beboerforening' i en henvendelse sendt til både politikerne i Københavns Kommune og til Indre By Lokaludvalg.
Derfor opfordrer beboerne til, at kommunen udvider det eksisterende forbud til også at gælde såvel turistbusser som de såkaldte hop-on/hop-off-busser.
Og lokaludvalget er umiddelbart positivt indtillet over for at tage stafetten op og selv opfordre rådhuset til at forbyde adgang for de store busser i byens hjerte.
Dobbeltdækkere rammes
En almindelig bybus på omkring 12 meters længde vejer en anelse mindre end 18 tons. Et forbud mod busser over 18 ton vil altså primært ramme de noget større tur- og turistbusser, der for eksempel har to dæk eller er ekstra lange.
Et forbud vil dermed også sætte en stopper for de hop-on/hop-offbusser, der i fast rutefart kører turister rundt mellem markante lokaliteter i Indre By — og som har to dæk.
Beboerforeningen fremhæver særligt den del af turbussernes ruter, der fører dem gennem Nørregade og forbi Nytorv gennem domhusporten til Slutterigade og Lavendelstræde.
Denne rute skaber både utryghed for bløde trafikanter, risiko for trafikpropper samt gener og støj for beboerne, lyder det fra beboerne.
"I Lavendelstræde er vognbanen så smal, at der ikke er plads til både cykler og busser på samme tid. Opstår der den mindste forhindring i Lavendelstræde fx ved varelevering, kan busserne ikke passere. Resultatet er køer, dytten og råben," skriver de blandt andet.
Og derfor opfordrer de til, at tilladelsen til at køre ikke bliver fornyet, når den skal genforhandles til næste år.
Det er dog den statslige 'Færdselsstyrelsen', og ikke kommunen, der giver tilladelse til 'rutekørsel' gennem Indre By — og hop-on/hop-off falder under rutekørsel. Andre typer turistbusser kan kommunen dog selv vælge at forbyde.
Alvorlige ulykker med 18t
Forbuddet mod lastbiler på over 18 ton i Middelalderbyen blev i sin tid blandt andet indført, fordi der i de smalle gader var uforholdsmæssigt mange alvorlige trafikulykker, hvor tunge lastkøretøjer var involveret.
Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har oplyst til Stræderne og Strøgets Beboerforening, at forbuddet ikke omfatter busser, fordi hovedformålet først og fremmest har været at begrænse antallet af tunge køretøjer i Indre By — ikke at afskaffe al tung trafik.
Men siden er der lavet en omfattende trafikplan for Middelalderbyen, der skal fredeliggøre hele området, og lokale kræfter presser altså nu på for, at et totalforbud bliver en realitet.
Medlemmerne af Indre By Lokaludvalg skal i denne uge tage stilling til, om de også vil opfordre politikerne på rådhuset til at indføre et forbud — og ligeledes til, at Københavns Kommune kontakter Færdselsstyrelsen for også at få hop-on/hop-off busserne ud af Middelalderbyen.
I den såkaldte 'indstilling' til mødet opfordres medlemmerne til, at man stemmer for.
Ved samme møde skal medlemmerne i øvrigt også tage stilling til, om de vil bakke op om et forbud mod hop-on/hop-off-bussernes kørsel rundt om Marmorkirken i Frederiksstaden.
Her lyder argumentationen blandt andet, at det for eksempel for sørgende ved begravelser er stærkt ubehageligt at blive stillet til skue for turbussernes passagerer.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Middelalderbyen er så lille, at det burde være muligt at gå rundt og ikke transportere sig med store busser.
Jeg synes ikke, at byen bliver mere spændende af at have disse kæmpebusser helt inde i det gamle København.Det skal også bemærkes, at det er ret forfærdeligt, at turbusser parkerer på Vinderbrogade lige ved siden af de historiske kalkmalerier af den store Jørgen Sonne. Disse vægmalerier fortæller om Thorvaldsens triumferende tilbagekomst til København i 1839. Det siges, at disse kalkmalerier omkring Thorvaldsens Museum er noget af den første kunst i verden, der hædrer håndværkere. Busserne forhindrer ikke kun korrekt visning af freskoerne, men udsætter også de skrøbelige fresker for unødig forurening. Denne vigtige del af Danmarkshistorien skal hædres bedre.
Der er et billede af de parkerede turistbusser mod slutningen af YouTube-videoen, der indgår i denne Magasinet KBH-artikel: Skab ny plads med vand foran Thorvaldsens Museum