pixel

Ny chance til 'cykelbro' ved Hovedbane­gården

Cykelparkering på en ny bro ved Hovedbanegården er rykket en hel del tættere på.

tietgensbroen, cobe, hovedbanegården

Der er nærmest ikke andet end cykelparkering rundt om Hovedbanegården.

Alligevel er det tydeligvis ikke nok — for at parkere sin cykel her kan være noget nær umuligt.

At problemet skal løses, har de fleste længe været enige om. Men hvad der skal ske, og hvor dyrt det må blive, har længe været et åbent spørgsmål.

Men nu kommer der endelig gang i en større plan for Hovedbanegårdens cykelparkering — en plan der samtidig kan resultere i en ny broforbindelse til et af byens nye kvarterer.

Bro og cykelplads i én

Det statslige Banedanmark — der har ansvaret for den infrastruktur som DSB kører på — har nemlig planer om at bygge en ny cykel- og gangbro med perronadgange over banelegemet mellem Ingerslevsgade og Postbyen.

De planer har Københavns Kommune nu hægtet sig på ved at sætte gang i en såkaldt 'foranalyse', som skal undersøge muligheden for at opføre et længe ønsket byrum over sporene med god plads til mere cykelparkering.

Dét står klart med sidste uges budgetaftale, hvor der er afsat 1,2 mio. kroner til at lave analysen.

Når resultatet ligger klart, vil det blandt andet omfatte visualiseringer af forskellige løsninger på at skabe en ny platform over sporene med cykelparkering.

Præcis hvor cykelparkeringen skal konstrueres er endnu ikke bestemt.

Københavns Kommune oplyste sidste år til Magasinet KBH, at to muligheder er i spil:

Enten kan cykelparkeringen — som Københavns Kommune skal stå for — blive anlagt som en del af den separate bro, som BaneDanmark har planer om.  

Eller også vil BaneDanmark og Københavns Kommune i stedet blive enige om, at man bygger en "større platform" som en udvidelse af Tietgensbroen — en platform der både skal huse cykelparkeringen og koble Postbyen bedre sammen med Hovedbanegården.  

Så i arbejdet med foranalysen vil der altså være direkte kontakt mellem de to instanser, der skal finde en løsning, som løser begges behov.

Foranalysen skal også kigge på, om konstruktionen eventuelt kan bygges i træ.

BaneDanmark går efter planen i gang med sin del allerede inden udgangen af i år. Og næste år forventer man en afklaring af, hvor det er muligt at placere broens bærende søjler mellem de mange togskinner — hvilket er afgørende for, hvor og hvordan broen kan bygges.

Når dét er på plads, vil Københavns Kommune komme med et eller flere arkitektoniske bud det nye byrum og cykelparkeringen — muligvis gennem en konkurrence.

Banedanmarks broprojekt har et budget på 150 millioner kroner, som blev afsat 2021 i forbindelse med regeringens Infrastrukturplan 2035. Til sammenligning kostede det 90 mio. kroner at bygge Lille Langebro, men på Hovedbanegården skal der også blandt andet etableres nye adgangsveje til perronerne.

Københavns Kommune vurderer, at der udover de 150 millioner skal findes yderligere mellem 150 og 250 millioner kroner for at realisere hele projektet med en ny bro, platform og cykelparkering.

Finansieringen kan potentielt — i hvert fald delvist — komme fra yderligere midler fra staten og fra EU, da Hovedbanegården er del af det såkaldte Trans-European Transport Network, der skal sikre infrastruktur af høj kvalitet til rejser rundt i EU.

En længe ventet løsning

Hverken kommunen eller BaneDanmark er kommet sovende til idéen om bro med cykelparkering, de har været mange år undervejs.

Ikke mindst økonomien og opgavefordelingen mellem stat og kommune har kompliceret løsningen gennem årene. 

De sidste godt femten år har Københavns Kommune forsøgt at samle økonomiske kræfter til en gennemgribende renovering eller udskiftning af den gamle Tietgensbro.

Og løbende har der været fremlagt et utal af forslag til, hvor man kunne placere mere cykelparkering ved Hovedbanegården — i 2016 f.eks. svævende over den åbne banegrav

Allerede året før — i 2015 — fik BaneDanmark arkitekterne hos Cobe til at udarbejde et forslag, der netop skulle kombinere cykelparkering med en renovation af broen og adgangen til peronnerne. 

Prisoverslaget lød dog på tæt ved en halv milliard — og derfor blev projektet vurderet urealistisk. 

I februar 2021 lød det så fra BaneDanmark, at man nu ønskede en større omlægning af sporene på Hovedbanegården for at gøre togdriften mere effektiv — et arbejde til omkring 2 mia. kroner.

Belejligvis kom Christiansborgs store aftale om 'Infrastrukturplan 2035' på banen lige efter, og her var der både afsat knap én milliard kroner til dét projekt og yderligere en kvart milliard kroner til en modernisering af Hovedbanegårdens passagerområder.

Og nu har rådhuset altså afsat midler til, at Københavns Kommune kan træde ind i arbejdet, så man i fællesskab endelig kan nå frem til en byggestart.

Hele analysen forventes afsluttet i december 2026.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

finn.breddam

Bygget af træ? Pludselig forestiller jeg mig en løsning, hvor overdækningen over et stort cykelparkeringsareal består af et større antal lange, smalle overdækninger, fx 3 meter brede, der mimer de gamle perronoverdækninger på den anden side af vejen: rødt og hvidt træ med sort tagpap i lave buer, i en højde fra 250 til 300 cm. I respekt for de store, klassiske bygninger hele vejen rundt: det må gerne være lavt og ydmygt, bare det er stort og praktisk.

Men en helhedsløsning for Tietgensbroen må være det centrale, inkl. en indkørsel til cykelparkeringen.

Jeg har tænkt en del over det her. Cykelparkering over sporene er en oplagt løsning, der nemt kan integreres med mange andre ting, bl.a. fodgængerspor som fx fra Postgrunden til metroen. Se mit svar til en tidligere artikel:

https://www.magasinetkbh.dk/indhold/cykelparkering-hovedbanegarden-tietgensbroen
Jeppe Gregersen
Efterhånden flere projekter med forbindelser/overdækning over jernbanen. Det kunne være interessant at se projekterne i et lidt større perspektiv/tema om den opdeling som banen skaber i mange kvarterer og forskellige løsninger på denne udfordring. Tænker det er blevet mere relevant bl.a. fordi banen både nord og syd lå langs industriområder, der nu er attraktive havneområder.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling