Bedre cykelforhold ved Inderhavnsbroen godt på vej
Nyt stiforløb, midterheller og plantekummer skal modvirke trafikkaos på østsiden af Inderhavnsbroen.
Inderhavnsbroen har et problem. Den er alt for populær.
Godt 15.800 cyklister passerede broen dagligt i 2018, hvilket er over dobbelt så mange som broen blev projekteret til.
Særligt om sommeren kan mange nok genkende problemet. Her flokkes københavnere og turister på den sparsomme plads ved vandet, glemmer hvad der er fortov og cykelsti, og roder sig ud i farlige situationer.
Derfor opstår der hurtigt kamp om pladsen ved broens landinger på både Nyhavn- og Christianshavnsiden.
Begge sider lider
På Nyhavnssiden ledes de mange cyklister ned ad broen i høj fart direkte mod et befærdet hjørne, der både skal håndtere knipse-glade turister og parkerede biler på den trange plads.
Og på Grønlandske Handels Plads — der i dag huser det populære Broens Gadekøkken — er cykelstien både udfordret af flaskehalse fra bro-åbninger, og gæster, der krydser den travle cykelsti med fadøl og kimchi-sandwich i hænderne for at nyde deres måltid ved kajkanten.
Hos Københavns Kommune er man bevidst om problemet.
På budget for 2022 blev der derfor afsat midler til at få styr på trafikkaoset på begge sider af broen, så det fremover mest er sommervejret, der bør give svedige håndflader på cykelstyret.
Mere sving i cykelstien
Nu er der kommet lidt flere detaljer på bordet om, hvordan løsningen på Grønlandske Handels Plads kommer til at se ud.
Christianshavns Lokaludvalg har netop fra deres side godkendt et nyt forslag fra Teknik- og Miljøforvaltningen, der nu skal viderebehandles sammen med projektet på Nyhavnssiden.
Hele cykelstien langs Trangravskanalen overfor Papirøen udvides med et midterareal, som opdeler den dobbeltrettede cykeltrafik.
Med tre nye heller får fodgængere, der krydser cykelstien, bedre oversigtsforhold, og cykelstien forsynes med nedbremsningszoner, svingbaner og krydsningspunkter.
Dét skal både motivere til at sænke farten og give cyklister, der svinger mod Strandgade, en kort pause, så flere farlige situationer undgåes.
En del af de eksisterende cykelparkeringspladser bliver nedlagt og erstattet af ny cykelparkering mellem cykelstien og fortovet. Præcis hvor mange nye cykelpladser der kommer til, er endnu ikke besluttet.
På selve pladsen og i midterhellerne vil plantekummer med buske og små træer komme til og hjælpe med at markere de trafikale overgange. Og desuden tilføre lidt grønt til området.
Formentlig på plads i 2024
I alt har de københavnske politikere afsat 12,2 mio. kroner til at løse trafikkaoset på begge sider af Inderhavnsboen.
Om de to delprojekter opføres samlet eller uafhængigt af hinanden, er endnu ikke besluttet, men begge forslag fremlægges endeligt for politikerne næste år, hvorefter arbejdet kan begynde.
Går alt vel, bliver turen over broen lidt mindre forvirrende og farlig fra 2024.
Den nuværende dispentation i lokalplanen for Grønlandske Handels Plads, der sikrer det populære madmarkeds fortsatte eksistens, udløber i øvrigt til nytår næste år.
Men da det nye fodgænger- og cykelstiområde tager hensyn til gadekøkkenets indretning, er det nærliggende, at tro, at både det populære madmarked og skøjtebanen om vinteren er sikret forlængelse — i hvert fald i yderligere nogle år.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer