Byggestart på rekordsættende smutvej til Hamborg og Sydeuropa
En tur til Hamborg — eller videre sydpå — bliver markant hurtigere, når den nye Femern-forbindelse står klar.
En weekendtur fra København til Hamborg er i dag en lidt stram fornøjelse med 4½ times rejsetid hver vej.
Men det vil der blive lavet gevaldigt om på, når den nye Femern-forbindelse står klar.
Anlægsarbejdet på landets til dato mest ambitiøse forbindelse er netop gået i gang her efter nytår, og fra 2029 vil man kunne hoppe på toget på Københavns Hovedbanegård klokken 8.00 lørdag morgen og rulle ind på Hamburg Hauptbahnhof kl. 10.30.
Ikke mindre end to timer vil den nye tunnel altså skære af rejsetiden mellem Danmarks største og Tysklands næststørste by.
En let hørm af franske hotdogs og "færgen er i havn om få minutter"-udkald på skrattende højttalere, bliver vekslet til syv minutters togtur ned til 39 meter under havets overflade.
Bilister får også mulighed for at køre den 4-hjulede til Tyskland under vandet — men da de ikke må køre de op til 200 km/t, som de nye tog vil få mulighed for, må de belave sig på en lidt længere rejsetid: I alt 10 minutter.
Danmarks største, verdens længste
Den færdige tunnel til Tyskland vil være 18 km lang — og dermed mere end fem gange længere end den tunnel, der udgør en del af Øresunds-forbindelsen til Malmø. Den vil også være tre gange længere end en togtunnel under San Francisco-bugten, som i dag er verdens længste sænketunnel.
Der er dog fortsat et stykke op til verdens længste tunneler under vand, når man medregner både sænke- og boretunneler. Den borede tunnel der forbinder Storbritannien og Frankrig er 50 km lang — heraf er 38 km under vand.
Femern-tunnelen konstrueres som en slags Brio-togbane, hvor i alt 89 elementer bygges på land og derefter sænkes ned i en udgravet rende i dybet og kobles på hinanden.
Med 217 meters længde er hvert element knap 50 meter længere end Rådhuspladsen er lang.
Når tunnelen er lagt på plads på havbunden, bliver den dækket med et meter-tykt lag af sten, og med tiden vil den sande helt til.
Fremtidige bilister og togpassagerer vil slippe for den omvej på 160 kilometer, som man i dag må tage, hvis man vil til Hamborg eller videre sydpå via Storebæltsbroen. Og besparelsen gælder naturligvis også de mange godstog fra Europa, der transporterer varer til København og videre op til Norge og Sverige.
Femern-forbindelsen er danmarkshistoriens største anlægsprojekt og er finansieret af EU-midler og af statsgaranterede lån, som betales tilbage via brugerbetaling.
Byggestarten ved Rødby skulle have været markeret med de vanlige, symbolske spadestik af transportministeren, men på grund af corona-pandemien er gravemaskinerne i stedet gået i jorden uden ceremoni.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!