pixel

Ny bro bliver én lang bænk

En slængende solbænk skal afskærme gående fra kørende på broen mellem Teglholmen og Enghave Brygge.

kbh magasin

Den kommende vejbro over Frederiksholmsløbet bliver designet til at være et nyt samlingspunkt i Sydhavnens aftensol. Hen over den nye bro vil der derfor slænge sig en meget lang bænk.

Mens de fleste af Københavns andre nye broprojekter går på tværs af havnen og forbeholdes bløde trafikanter, går denne på langs og bliver også for biler. Det skal binde Sydhavns boomende kanalkvarterer bedre sammen, i stil med Teglværksbroen, der siden 2011 har forbundet Sluseholmen med Teglholmen. Den nye bro fører den forbindelse videre fra Teglholmen til Enghave Brygge.

Kort
Frederiksholmsløbsbroen

Den 90 meter lange bro bliver ikke oplukkelig men får en såkaldt gennemsejlingsåbning (som ikke er et hul i selve brodækket men en passage under det med en bestemt frihøjde) til de lystbåde, der i sommerhalvåret passerer gennem kanalen. Broen udstyres med vejbane, cykelsti og fortov i begge retninger – og så altså havnens længste sydvest-vente bænk.

Bænke-broen er udformet af arkitekterne fra COBE og ingeniørerne fra MOE med Dronning Louises Bro over Søerne som erklæret inspiration. Tæt på områdets kommende metrostation (og kommende kirke) skal broen nemlig på samme vis være både et stykke infrastruktur og et populært mødested at fange byens sene solstråler.

Tidshorisonten for broen over Frederiksholmsløbet afhænger af netop metro-udvidelsen til Sydhavn. Placeringen af stationerne er nemlig ikke helt fastlagt og kan komme på tværs af brobygningen – i så fald åbner broen først i 2023, hvis ikke, kan det allerede blive i 2018.

bro_over_frederiksholmsloebet-lokalplan.jpg

Emner

Bro

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling