En bydel for dig og mig
Hvad skal der ske med den nye bydel på Carlsbergs gamle produktionsarealer i Valby? Christian Cold fra tegnestuen Entasis har klare visioner for området: Den nye bydel skal ikke kun være for hr. og fru friværdi, men også for ganske almindelige københavnere.
Entasis
Tegnestuen blev stiftet af ægteparret Christian og Signe Cold i 1996.
De holder til i Skt. Peders Stræde i det indre København.
Der er pt. 10 ansatte på tegnestuen.
Foruden Carlsbergprojektet har Entasis blandt andet også tegnet hovedindgangen til Zoologisk Have, Forsvarsakademiet og udvidelsen af Kildeskovshallen i Gentofte.
Tegnestuen har været indstillet til Mies Van der Rohe-prisen og har netop vundet Nykredits Arkitekturpris og Betonelementprisen.
Carlsbergbydelen
Den nye bydel forventes færdig om ca. 20 år.
Området strækker sig over 33 hektar der ligger på Carlsbergs gamle produktionsarealer i Valby.
Entasis vandt konkurrencen om at tegne den nye bydel i 2007. Deres forslag hedder ’Vores Rum’ som pendant til Carlsbergs slogan ’Vores Øl’.
Bydelen kommer til at rumme boliger, erhverv og kulturbygninger. Der bliver bygget både eksklusive og billige boliger – bl.a. en del toværelses lejligheder.
De nye bygninger og byrum holdes små, for bygningernes gennemsnitsstørrelse må ikke overstige 4.000 m2.
Bryghuspladsen, der bliver bydelens største uderum, kommer til at brede sig over et område svarende til halvanden gange Gråbrødre Torv.
Der åbner en ny S-togsstation i bydelen. Den forventes at blive en af Danmarks ti mest trafikerede stationer.
Allerede nu kan man komme ind på Carlsberg Besøgscenter i den nye bydel.
Læs mere om den nye Carlsbergbydel og Entasis' drømmeprojekt for København i artiklen i Magasinet KBH nummer 46. Du kan læse det i vores arkiv.
Klokken har kun lige passeret et, men en storsmilende Christian Cold begiver sig uden tøven ud i dagens tredje interview.
Først var det livsstilsmagasinet Monocle og derefter TV2 Lorry. Alle er tilsyneladende interesserede i at høre hvad der kommer til at ske i Københavns nye bydel på Carlsberggrunden.
Mens en af de ansatte fra arkitektfirmaet henter kaffe, bakser Christian Cold den store model af projektet hen på bordet.
Den fylder meget – både fysisk og som identitetsemblem for tegnestuen. Men faktisk var det lidt af et tilfælde at bydelen overhovedet endte med at blive tegnet med Entasis’ streger, fortæller Christian Cold:
”Vi var i gang med stort byggeprojekt i Ørestad, og alt tegnede lyst. Men så kom byggestoppet, og pludselig stod vi uden arbejde. I dén situation havde vi som virksomhedsledere tre måneders opsigelsespligt over for vores medarbejdere, så vi skulle lave et eller andet den sidste tid.
Nogle foreslog at vi kunne tegne et udkast til Carlsberggrunden. Det anså jeg som en temmelig sindssyg idé da vores tegnestue ikke vidste noget om at bygge en by i den skala.”
Farvel til centermentaliteten
Men hvad der startede som et nødtvungent beskæftigelsesprojekt endte med at snuppe førsteprisen i den store arkitektkonkurrence om at bebygge de godt 33 hektar mellem Valby, Frederiksberg og Vesterbro.
Entasis bankede faktisk hele 210 andre forslag af banen undervejs.
”Paradoksalt nok mener vi som bygningskunstnere ikke at det er bygningerne der skal råbe højt i den nye bydel. Det er byrummene der skal være i fokus,” siger Christian Cold og giver et eksempel:
”Vi prøver at trække de omgivne kvarterers identitet med ind på Carlsberggrunden. For eksempel bygger vi tættere ved grænsen til Vesterbro, men mere åbent mod Valby.”
Det er meningen at Carlsbergområdet skal deles op i mindre byrum der får hver sin særlige identitet. Nogle byrum får en udpræget grøn profil, mens andre skal have et højt aktivitetsniveau hele døgnet.
Der bliver også plads til et egentligt markedsområde, fortæller tegnestuechefen, mens hans fingre energisk danser fra den ene ende af projektmodellen til den anden.
”Der skal ikke være nogen storcentre i Carlsbergbydelen. Der kommer ikke noget med ’blåbærtærte på tilbud kl. 8’, og ’Martin og Ketil underholder kl.13’. Alt det må selvfølgelig gerne være der, men så bliver det altså på en åben plads og ikke i et center.”
Hvad området kommer til at undvære i form af storcentre, får det til gengæld på kulturfronten. Carlsbergbydelen skal simpelthen bugne af kreative tilbud, forklarer Christian Cold, mens han for én gangs skyld læner sig tilbage i stolen.
”De eksisterende bygninger på Carlsberggrunden kan alle bruges til kulturelle formål, og det er kun fantasien der sætter grænser for ideerne. Det gamle kedelhus ville for eksempel være ideelt som koncertsal,” siger Christian Cold drømmende, inden han ivrigt udbryder: ”Og kraftværket kunne så omdannes til tango- restaurant, museum eller svømmehal”.
Baggårdshuse til Middelindkomster
De mange kulturplaner ligger dog et stykke ude i fremtiden. Bydelen forventes først færdig om cirka 20 år, men allerede nu bliver der taget de første spadestik til områdets boligbyggeri. Mere end 2.000 nye lejligheder skal det blive til – og ikke kun de dyre af slagsen.
”Det ville jo være et problem hvis det kun var det grå guld der havde råd til at rykke ind i bydelen. Det er vigtigt at der også bliver bygget kollegier og ungdomsboliger, og det har Carlsberg forpligtet sig til ved at indskrive i lokalplanen at 10 procent af boligerne skal være billige”, forklarer Christian Cold.
En af de bærende ideer hos Entasis er at genindføre baggårdshusene. Men ikke baggårdshuse a la 1930’ernes skummelmørke beskaffenhed vel at mærke. Christian Cold fortæller ivrigt at man sagtens kan bygge fine og tidssvarende baggårdshuse med udsigt til små grønne arealer der tilfredsstiller ethvert behov for lys og luft.
”Det bliver boliger der kan betales af dig og mig. I baggårdshusene bliver det ikke hr. og fru Webergrill der rykker ind med deres tremillioners friværdi fra Farum. Det bliver mere almindelige mennesker, for det er super vigtigt at alle typer har mulighed for at flytte til området. Ellers bliver det en død bydel,” ræsonnerer Christian Cold.
Entasis’ positive forhold til baggårdsbebyggelse kan måske skyldes at tegnestuen selv har til huse i en baggård i Indre By. I de lyst malede lokaler hersker en beroligende stilhed trods heftigt aktivitetsniveau hos stedets ansatte der alle sveder over skærme og tastaturer. Overalt er indretningen holdt i douce – nogle ville nok sige kedelige – farver, og trods udsigten til en meget lille baggård får man hverken fornemmelsen af at være mast eller celleforvaret.
Trods succesen med at tegne Carlsbergområdet er Christian Colds pande ikke helt rynkefri. Der er nemlig ét altoverskyggende problem med den nye bydel: tidsmangel.
”Alt afhænger nu af hvor dygtig Carlsberg er til at finde investorer der kan sætte gang i hjulene i området,” forklarer arkitektchefen. ”Andre kan sagtens nå at overhale os indenom. Nordhavnen kan for eksempel få en kickstart i kraft af det allerede eksisterende kreative kvarter omkring Århusgade. Desuden har Nordhavnen vand. Det har vi ikke. Så Nordhavnen er en stor konkurrent.”
Ingen slatten bydelssalat
Alligevel er Christian Cold overvejende optimist på vegne af den nye bydel: ”Hvis du går til sammenskudsgilde med en slatten pastasalat, er det nok ikke din ret der bliver spist. Det her er en åben lækkerhedskonkurrence, og vi er altså ret lækre. Vi ligger allerede i forbindelse med den omgivne by, og vi har en bakke, smukke haver og fredede bygninger”, fortæller han.
Ifølge Christian Cold besidder de andre nye bydele, som Carlsbergområdet uvægerligt vil blive sammenlignet med, heller ikke lutter positive egenskaber.
”I Nordhavnen har de splittet det hele meget op, så der ikke bliver sammenhængskraft nok til at skabe en hel by,” siger Christian Cold.
Han er heller ikke er bleg for at give Ørestad én på sinkadusen: ”Vores Carlsbergprojekt er langt hen ad vejen en indirekte kritik af Ørestad. Byrummene derude er i en skala der får østeuropæisk planarkitektur til at blegne af skam. Vores projekt er det modsatte. Vi tænker ned i skala,” udbryder han målrettet, mens han lader hånden hvile på bordet ved siden af den store bydelsmodel.
Måske al den Carlsberg-snak ligefrem er ved at gøre Entasis-stifteren mat i koderne? ”Det er klart at de fleste henvendelser fra offentligheden går på Carlsbergprojektet i øjeblikket, men det æder os ikke. Vi har faktisk brugt de sidste 12-13 år på at lave bygningskunst og ikke byplanlægning, så nu vil vi gerne i gang med at tegne bygninger igen,” slutter Christian Cold, inden han går over mod sit arbejdsbord hvor den ivrige telefon skriger på sin ejer.