Nørreport bliver landfast
Om to år bliver nogle af Københavns mest betrådte brosten brudt op. For der begynder arbejdet med at renovere Nørreport.
Det nye Nørreport
Vinderforslaget er udarbejdet af et team bestående af Public Arkitekter, arkitektfirmaet Cobe, ingeniørfirmaet Grontmij/Carl Bro og lysfirmaet Bartenbach Lichtlabor.
Nørreport Station har dagligt 100.000 rejsende hvilket gør den til Danmarks største målt på passagerer.
Det nye Nørreport vil koste omkring 70 mio. kr. og forventes færdig i 2014
Hvor er toiletterne?
KBH spurgte tre personligheder med øje for byens liv og formgivning hvad de mener om det nye Nørreport.
Pernille Stensgaard
Journalist og forfatter
”Alt det glas er for tidstypisk og svært at holde rent. Jeg kunne ønske mig en bastant stationsbygning, gerne i sten. Men frem for alt mangler der et stort offentligt toilet der bliver bemandet og holdt rent. Og så skal det være gratis.”
Jeanette Aaen
Forretningsdirektør for Magasin
”Det er opløftende at den skamplet endelig bliver renoveret. Jeg kan godt lide det luftige design som er en flot indgangsportal til Indre By. Men det er vigtigt at kommunen sørger for at holde området rent.”
Rasmus Storm
Grundlægger af butikken Storm
”Jeg synes godt om funkisstilen der får mig til at tænke på Arne Jacobsens tankstation. Den luftige udformning respekterer pladsen, og her får det forkromede, moderne udtryk en fin kontrast til de gamle huse. Men det skal holdes, og jeg frygter at cyklerne kommer til at rode.”
”Koldt og stilrent”, ”et overdimensioneret fad”, ”super flot”.
Ja, så er københavnerne igen uenige om byens udvikling – denne gang om det nye Nørreport. Stationen er da også Danmarks travleste, og dagbladene havde knap uploadet billeder af vinderprojektet som københavnerne vil møde fra 2014 før det strømmede ind med kilobytes af kommentarer for og imod. Så lad os lige se på hvad vinderforslaget egentlig går ud på.
Det nye Nørreport bliver lige så meget en cykelstation som en S-tog- og metrostation da pladsen bliver omdannet til et åbent torv med plads til 2.500 cykler fordelt på en lang række nedsænkede plateauer.
Og i modsætning til nu skal man i fremtiden ikke vente på grøn mand fra to sider for at nå de mange cykelbede. Øen midt i Nørrevoldgade bliver nemlig landfast med gågadesystemet op mod Kultorvet da al trafikken inklusive busstoppestederne bliver samlet på den side der vender ud mod Israels Plads.
Busterminalen flytter til modsatte ende hvor den erstatter det nuværende hundetoilet i midterrabatten. Om det vil belaste Ørstedsparken, forholder forslaget sig imidlertid ikke til.
Pølsemand og neon overlever
Den nuværende bygning med kiosk og billetkontor, som vel nok er landets mest besøgte pissoir, erstattes af fire paddehattelignende glasbygninger. Dermed bliver der ingen indbydende tissekroge og altså forhåbentlig ingen urinlugt.
Det vil også de ventende passagerer under jorden sikkert blive glade for. Det er nemlig luften omkring paddehattene som via nogle store ventilationstårne ledes ned til de underliggende perroner.. Samtidig vil et par af disse tårne fungere som store digitale informationstavler.
Nok har arkitektholdet bag det fremtidens Nørreport skabt et nyt og moderne byrum, men nostalgien kravler alligevel frem fra taget hvor det gamle ’Nørreport Station’-skilt får lov at lyse videre. Og det gør pølsemandens vogn i øvrigt også.
Allerede fra 2011 bliver pladsen tydeligt berørt af bygningsarbejdet. Mest mærkbart bliver lukningen af fjerntogsperronen i løbet af 2012.