pixel

Nyt Nørreport under jorden på vej — men ikke over

Underjordisk del af renoveringen af Nørreport Station kan gå i gang til foråret — men på overfladen mangler både penge og politisk opbakning.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Nørreport Station trænger til en kærlig hånd.

Til gengæld er det mere dunkelt, hvad der skal gøres ved det — og hvornår.

DSB og BaneDanmark er ganske vist i gang med at forberede renoveringen af deres del af stationen, som primært omfatter de underjordiske faciliteter.

Men den mest synlige del af stationen oppe på gadeplan — som Københavns Kommunes har ansvaret for — er fortsat i en sølle forfatning. Og lige nu tyder intet på, at det kommer til at ændre sig foreløbig.

Det er godt otte måneder siden, at vi sidst skrev om behovet for at give landets travleste station en genopfriskning. Dengang som nu var problemet, at der ikke var afsat så meget som én kommunal krone til renoveringsarbejdet.

Men der var trods alt et lille lys i mørket. 

Harm borgmester

De Konservatives børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager var blevet så harm over stationsområdets miserable tilstand, at han gjorde det til sin personlige mission at forsøge at få afsat penge til renoveringen.

»Jeg synes simpelthen ikke, at Nørreport har en tilstand, vi kan være bekendt som københavnere,« sagde borgmesteren, som ville tage sagen med til de dengang kommende forhandlinger om den såkaldte ‘overførselssag’, hvor politikerne fordeler de overskydende midler fra sidste års budget.

Men da forhandlingerne oprandt i midten af marts, lykkedes det ikke De Konservative at få Borgerrepræsentationens andre partier med på ideen.

Og da det her i september blev tid til at forhandle om det kommunale budget for 2025, endte De Konservative med at forlade forhandlingerne. Jakob Næsager sagde dengang til flere medier, at partiet var blevet smidt ud, fordi man protesterede mod, at de andre partier brød et tidligere indgået forlig.

Nørrebro frem for Nørreport

Samtidig valgte et flertal af de øvrige partier at prioritere en fornyelse af området omkring Nørrebro Station fremfor renoveringen af Nørreport.

»Og det er jeg selvfølgelig skuffet over, for Nørreport er nu engang den mest travle station i hele Danmark. Den er porten til København for mange mennesker, der kommer hertil udefra, og det er altså virkelig ærgerligt, at vi byder folk velkommen med en station, der rent ud sagt ligner et bombet lokum,« siger Jakob Næsager i dag:

»Men der må jeg så bare konstatere, at budgetkredsen ikke har ønsket at gøre noget ved den måde, vi viser vores by frem på.«

Han har ikke de store forhåbninger om, at forårets forhandlinger om overførselssagen vil ændre synderligt på tingenes tilstand, selvom han vil gøre et forsøg:

»Vi er godt nok sat uden for døren, men vi har jo stadigvæk mulighed for at komme med forslag til, hvad der skal finansieres,« siger Jakob Næsager og fortsætter:

»Men det ser desværre ud til, at der bliver relativt få penge at fordele til foråret, fordi der er nogle projekter, hvor der er budgetoverskridelser.«

Flot men skrøbeligt

Det er egentlig kun otte år siden, at den nydesignede Nørreport Station stod helt færdig med sin lyse granitbelægning, glastårne og forsænkede ‘gryder’ til cykelparkering.

Det ‘nye’ Nørreport, der er tegnet af Cobe, var en uomtvistelig opgradering i forhold til det tidligere stationsområde, der havde fremstået nedslidt og utrygt i årevis.

Men allerede efter få år begyndte det at stå klart, at flere af de flotte materialer nok var for skrøbelige til et område, som hver dag bruges af så mange mennesker — og som ikke altid behandles med omtanke af alle. 

Der er også problemer med det såkaldte 'bærelag', der ligger umiddelbart under de mange fliser i området. Præcis som det var tilfældet på tilstødende Købmagergade frem til 2013, hvor den fik helt ny belægning, knækker fliserne på Nørreport, fordi bærelaget nedenunder ikke er godt nok — og de knækkede fliser erstattes ofte blot af et sprøjt asfalt. 

Kombineret med, at der ikke var afsat tilstrækkeligt med penge til at holde området rent, endte Nørreport Station efter kun seks år med igen at have en så nedslidt og anløben karakter, at det blev besluttet, at en renovering af det nyrenoverede område var nødvendig.

Din, min og vores station

Ansvaret for Nørreport er groft sagt fordelt sådan, at alt under jorden inklusive tunneler, trapper, sport og perroner er DSB og BaneDanmarks ansvar, mens størstedelen af stationsområdet over jorden er Københavns Kommunes ansvar.

DSB og Københavns Kommune fik derfor i fællesskab lavet en foranalyse, der kortlagde forskellige muligheder for at rette op på skaderne. Den lå klar i efteråret 2022. Men da der efterfølgende skulle sættes handling bag ordene skiltes parternes veje.

For mens DSB fik bevilget 25 millioner kroner i økonomisk støtte til sin del af renoveringen i forbindelse med statens "Infrastrukturplan 2035", er det aldrig lykkedes kommunalpolitikerne at blive enige om en bevilling til kommunens del

Og det er dér, vi står nu. 

DSB er på skinner

Mens der formentlig er meget lange udsigter til en renovering af Nørreport Station på gadeplan, er renoveringen af stationens underjordiske del som nævnt på skinner.

DSB har siden foråret været i gang med forarbejdet, som vil vare et års tid. 

DSB Ejendommes underdirektør, Lars Gøtke, forventer, at selve renoveringsarbejdet kan gå i gang som planlagt til foråret.

Han er dog endnu ikke klar til at gå i detaljer med, hvad renoveringen konkret vil indebære — men det vender Magasinet KBH tilbage om, så snart vi ved mere.

Det er tidligere blevet meldt ud, at renoveringen under jorden vil være afsluttet i 2027.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Soeren.chr.jensen_1735
Nu kender vi København igen. Lad alting forfalde, for vi kan ikke blive enige om noget. Måske skal vi ha´ en ny omgang Århus-den smarteste by i Danmark. Bungie Jump-kranen lurer i horisonten.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling