Et ikke helt normalt pladeselskab
Københavnske Kontrafon fejrer 1-års fødselsdag som antikommerciel P3-favorit.
Et politisk og antikommercielt pladeselskab baseret i København.
Alle på Kontrafon arbejder frivilligt. Udgivelserne skal kunne finansiere sig selv, et eventuelt overskud fra salget af en plade går til udgivelsen af den næste.
Kontrafon har i sit første leveår udgivet syv vinyl-singler, de fire er udsolgt.
Alle udgivelserne ligger til fri download på Kontrafons hjemmeside
Måske får pladeselskabsnavnet Kontrafon ikke mange klokker til at ringe hos dig, men stiller du bare nogenlunde jævnligt ind på P3, får kunstnernavnene Raske Penge og Klumben det nok til at bimle løs. Og det kan du takke københavnske Kontrafon for – et lillebitte, antikommercielt foretagende, der forærer musikken væk.
I september er det præcis et år siden, ti unge venner blev enige om, at København og resten af Danmark har brug for mere undergrundsmusik med et politisk budskab, og udsendte Kontrafons første vinylsingle, der stadig kan downloades helt uden beregning.
Alle vennerne har en fælles passion for politik og musik og har tidligere arbejdet med at arrangere koncerter og andre musikevents. De følte, at undergrundens samfundsengagerede musik forsvandt sammen med rydningen af Ungdomshuset, og at byen manglede ”al det gode musik på vinyl”. Det fortæller Shuki og Anna, to af de frivillige bag Kontrafon, da magKBH mødes med pladeselskabet på en café i Blågårdsgade for at ønske tillykke med fødselsdagaen.
Wendy Wonder var Kontrafons udgivelse nummer 3.
Frie rammer og fri download
Kontrafon er nemlig ikke et helt almindeligt pladeselskab, og har ikke noget kontor. Kunstnerne har frie rammer til at skabe deres egen musik, så længe det er i overensstemmelse med Kontrafons retningslinier. Det vil sige, at musikken skal have et politisk budskab, og ikke må indeholde racistiske, sexistiske eller homofobiske undertoner.
Derefter udgiver Kontrafon 300 nummererede eksemplarer på vinyl, og lægger ellers musikken til gratis download på sin webside i både mp3- og waw-format. Sidstnævnte er ”rigtig god kvali”, forklarer Shuki. Waw-filer fylder ti gange så meget som mp3-filer og bruges blandt andet af DJs ude på klubberne.
Hvis man gerne vil støtte op om Kontrafon økonomisk, men ikke er en af de heldige, der når at få fingrene i en limited vinylplade, kan udgivelserne også købes via betalingstjenester som iTunes og Spotify.
”Det er vigtigt for os, at musikken er frit tilgængelig, så alle kan downloade det, de vil. Vi var ikke på iTunes til at starte med, men der var flere, der skrev og spurgte, hvordan de kunne støtte, for de ville godt smide nogle penge efter det på den ene eller anden måde. Og det er bare fedt,” fortæller Anna og Shuki.
Væk med regler og klausuler
Kunstnerne på Kontrafon er ikke bundet af alle mulige regler og klausuler og kan frit udgive musik på andre pladeselskaber, som Klumben og Raske Penge har gjort det, siden de debuterede med 'Rundt' på Kontrafon.
Det skulle vise sig, at nummeret rakte langt ud over undergrunden, helt ind i mainstreamens varme stuer og en førsteplads på P3's Systemlisten. Da var de 300 eksemplarer for længst udsolgt på vinyl.
Kontrafon har hidtil udgivet dancehall, reggae og hiphop, men vil gerne have et musikrepertoire, der afspejler mangfoldigheden:
”Vi vil også rigtig gerne udgive en hel masse andet, hvilket vi håber at gøre snart. Så vi ikke kun bliver kendt som et hiphop- eller dancehall-pladeselskab, men nogen, der også godt kan finde ud af andre genrer,” siger Anna.
Større end de store
Kontrafon er i sit første leveår gået fra at være kendt på Nørrebro til at lave larm langt uden for bymurene. Og som Shuki fortæller, har Kontrafon flere likes på Facebook end kommercielle selskaber som Target Records, der huser navne som Malk de Koijn, The Floor Is Made Of Lava – og Raske Penge.
Fra start var målet at sælge halvdelen af oplaget, for at få hele maskinen til at køre rundt, så Kontrafon hilser succesen velkommen. Men det ændrer ikke ved udgangspunktet. De tjener ikke penge på det, de laver, for de mener nemlig ikke, at penge skal drive værket, da det ødelægger kreativiteten. Selvom det er gået over al forventning, svømmer Kontrafon da heller ikke i likvider, for det er dyrt at udgive musik på vinyl.
Kontrafon er ikke som de andre børn i klassen og har ikke udarbejdet en flot virksomhedsplan, der viser, hvor de er om fem år. Så længe lysten er der, vil Kontrafon blive ved med at udgive 7-tommers vinylsingler. De ved nogenlunde, hvem de udgiver i næste omgang, men hvad der sker bagefter, må tiden vise. For som Anna og Shuki er enige om:
”Vi gør jo det, vi har lyst til, nu. Og mens vi har det sjovt med det.”