Rockinspiration i Udkantskøbenhavn
Interview: Albumaktuelle Nikolaj Nørlund suger kontrasterne til sig på kanten af byen.
Nikolaj Nørlund
Født den 14. juni 1965.
Ejer af pladeselskabet Auditorium.
Debuterede som soloartist i 1996 med fortolkninger af Michael Strunges digte på albummet ’Navnløs’.
Har siden udgivet fem albums i eget navn (inklusiv den nye ’Alt sammen, lige nu’), samt en opsamling og to EP’er.
Udover at være medlem af de to bands Rhonda Harris og Trains and Boats and Plains har Nikolaj Nørlund produceret musik for navne som Jens Unmack, Superjeg, I Got You On Tape, Ulige Numre, Michael Møller, Steffen Brandt og Niels Skousen.
Nikolaj vs. Carl Emil – FCK vs. BIF
Bandet Ulige Numre, der sidste år hittede med nummeret ’København’, har nydt godt af Nikolaj Nørlunds evner som producer. Den musikalske mentor ser nu sit snit til at plukke en københavnsk høne med forsanger Carl Emil Petersen, der her på mKBH har udtalt sig i mindre pæne vendinger om en af Nørlunds store passioner ved siden af musikken: fodboldklubben F. C. København.
”Det skulle han ikke have gjort. Det var en taktisk fejl, vil jeg sige – en fodfejl. Men nu står han jo lidt alene med det dér i sit orkester,” siger Nikolaj Nørlund om Carl Emil Petersens støtte til rivalerne fra Brøndby IF.
Veteranen har dog overskud til at komme med et par trøstende ord til den unge forsanger og andre, der måtte holde med klubben fra den københavnske vestegn:
”Jeg har sådan set mere til fælles med Brøndby-fans end jeg har med så mange andre, som slet ikke interesserer sig for fodbold. Jeg forstår måske bedre end mange andre, hvordan det er at være Brøndby-fan lige for tiden, for jeg var en af dem, der var med gennem F. C. Københavns sorte år i 90’erne. Jeg savner Brøndby i toppen af dansk fodbold. Det er sjovere, når de også er der."
En stemmes klang. En gades lyd. En bys hjerteslag. Antydningens kunst er ofte den mest interessante og pirrende. Sanger, sangskriver og producer Nikolaj Nørlund behøver ikke at ty til namedropping i sine tekster. Stemningen og pulsen i musikken fortæller os, at vi er i København.
Den 46-årige gadedreng er da heller ikke meget for at komme med konkrete eksempler på, hvordan og hvor byen har sat sit urbane aftryk på hans nye album med den forpligtende titel ’Alt sammen, lige nu’:
”Du spørger mig jo om alle de ting, folk selv skal finde ud af”, siger Nikolaj Nørlund og pakker sin afvisning ind i et afvæbnende grin.
”Byen vil altid være der i et eller andet omfang på mine plader. Og det er den også på denne plade. Det er en livslang kærlighed. Det er det liv, jeg lever. Det er den luft, jeg trækker vejret i hver dag.”
Kærlighed til kantområderne
Siden sine første leveår i Sølvgade på kanten mellem Østerbro og Indre By har flanøren Nikolaj Nørlund trukket spor på kryds og tværs af København. Foreløbig ender sporet i grænselandet mellem hovedstadens kontrollerede selvbevidsthed og dens spraglede underbevidsthed:
”Jeg bor i nærheden af Refshaleøen og er fascineret af det område, hvor byen holder op og bliver til industri og mere uregerlig. Jeg kan godt lide de dér kantområder af byen”, siger han.
Refshaleøen husede indtil 1996 B&W’s gigantiske skibsværft, som beskæftigede flere tusinde industriarbejdere. I dag er øen – ud over diverse lagerbygninger – blandt andet hjemsted for en række håndværksfirmaer og kreative iværksættervirksomheder.
”Lige derude på Refshaløen er der en lidt Brooklyn-agtig stemning, som man ikke rigtig finder andre steder i byen. Der er stort, og der er ikke nogen, der har tænkt over, hvordan tingene skal være. De er bare opstået.”
Dermed afslører Nikolaj Nørlund – måske, måske – lidt af, hvad man kan forvente sig af universet på den nye plade. Et univers, der er fyldt med fortællinger om de ting, der foregår omkring byens mennesker såvel som mellem dem.
”Jeg har aldrig gjort mig i bare at beskrive byen. Byen er snarere en ramme for andre ting, der foregår,” siger han.
Stærkeste musikmiljø nogensinde
At der foregår meget i København, er tydeligt for alle og enhver. Nye bydele skyder op, mens metroens labyrint pibler i alle retninger under jorden. Men dér, et sted midt imellem, spilles der rent faktisk musik som aldrig før – hvis man skal tro Nikolaj Nørlund:
”Vi har måske det stærkeste musikmiljø i København nogensinde. Der bliver lavet utrolig meget god musik i forskellige genrer. Både inden for rock, eller hvad man skal kalde min genre, og inden for hiphop og elektronisk musik.”
Nørlund, der tidligere i sin karriere har fortolket tekster af Michael Strunge og H. C. Andersen, glæder sig også over, at rygterne om det danske sprogs forfald er stærkt overdrevne:
”Der er blevet lavet god musik i mange år, og god musik avler mere god musik. Det er sjovt og spændende at se navne som Mellemblond og Ulige Numre, der i den grad har deres egen tone. De tager det danske et trin opad. For nogle år siden var man imponeret over, hvis bare teksterne var på dansk, men nu er de også på godt dansk.”
Albummet ’Alt sammen, lige nu’ udkommer mandag den 30. januar.