pixel

Ord fra Lorterende til Pisserende

Nyt dybdegående kvartalsmagasin udfordrer byens bladdød.

kbh magasin

Fakta

Københavner

Kvartalsmagasin for, om og af københavnere.

Udleveres mod 50,- i blandt andet Politikens Boghal, Thiemers Magasin og Mads Nørgaard.
Flere salgssteder tilføjes løbende på bladets Facebook.

Næste nummer til december.

Københavnske magasiner er blevet en truet art. Magasinet KBH udkommer som bekendt kun på nettet for tiden, og Citadel og Downtown er her slet ikke mere.

Men byens bladdød har heldigvis ikke afskrækket en samling ildsjæle fra at sende nyskabelsen Københavner på gaden med hele 148 knitrende papirsider.

Inspirationen er især PRESS og The New Yorker, og det koster en rund halvtredser at få den nye Københavner med hjem, i modsætning til de førnævnte gratisblade. Navnet er velvalgt, for det er i høj grad byens mennesker og deres helt personlige beretninger, magasinet kredser om.

koebenhavnermag_02.jpg

Hos Københavner skal der være autentisk og højt til loftet, lyder programerklæringen, så der er rigtig god plads til de mange essays med for eksempel anekdoter fra det ægte Sydhavn (aka Lorterenden), om det ægte Amager, og om Master Fatmans (vistnok ægte) digtbaserede performance i Hvidovre i firserne.

God plads at brede sig på får også fotofeatures om for eksempel københavnske rygepauser, om Domus Vista, hjemme fra Nadja og Christian, og fra åbningsaftenen på Diskotek U-Matic i '86 (Paprika Steen var der!). Sidstnævnte med hele to tilknyttede essays om firserne.

I det første nummer af Københavner er der også masser af sider sat af til portrætter og interviews med især mode- og musikmennesker fra for-, nu- og fremtid. Som undergrundsfænomenet Kidd (der også pryder coveret), techno-dj'en Tanja der forsvandt, og en triple-whopper med vennerne Søren Ulrik Thomsen, Steen Jørgensen og Jokum Rohde, der mødte hinanden sådan cirka i firserne.

Og så er der ung debuterende litteratur, blandt andet fra Jokeren, og opskriften på Atlas Bars rødbedebøffer, som slet ikke er fra firserne, men temmelig ny.

koebenhavnermag_03.jpg

Annoncer er der til gengæld få af, og de er alle holdt i diskret sort/hvid. Chefredaktør-parret Martin Kongstad (ham forfatteren) og Maria Gerhardt (hende dj'en Djuna Barnes) og alle andre på Københavner arbejder gratis for projektet, så herfra skal lyde en opfordring til straks at finde et salgssted, hvor du kan smide din halvtredskrone-seddel, så vi kan få meget mere københavneri på tryk.

Og tillad os i samme åndedrag at minde om, at Magasinet KBH slet ikke har opgivet drømmen og ambitionen om at vende tilbage på papir - du kan hjælpe, læs hvordan her.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling