pixel

Søernes bredder er ved at skride — pris: 105 mio. kroner

Søernes bredder er helt nedslidte, og et stort arbejde skal i gang — meget større og dyrere end først troet.

søerne løbere spadsere

Hvis du går og tror, at søer kan passe sig selv, så kan du godt tro om igen.

Søerne i København — eller nærmere bestemt stenkanterne langs dem — er i en sørgelig forfatning.

Nogle steder er det så slemt, at kanterne risikerer at forsvinde under dine fødder. Og hvad værre er: der er slet ikke penge nok på vedligeholdelseskontoen.

I den kommunale budgetaftale for 2022 blev der ellers afsat 21,5 mio. kroner til en genopretning — ikke mindst til strækningen mod Østerbrogade, der helt vil blive udskiftet her i 2025, og til Skt. Jørgens Sø tæt ved Søpavillonen.

Derudover skulle der blot lavet "punktvise renoveringer" på andre strækninger — troede man.

For da man gik i gang med arbejdet, stod det klart, at kanterne var i "markant dårligere tilstand end forventet", og at man ikke blot kunne løse problemerne ved nødtørftige reparationer.

En ny analyse blev sat i gang, og resultatet er nu klart: Prisen kommer langt fra til at holde.

Søernes bredder er nemlig generelt i så dårlig stand, at en punktvis genopretning ikke er nok.

"Kraftig nedbrydning"

Ifølge et kommunalt notat er der varierende nedbrydning af bredderne, men langt de fleste nedslag er under "kraftig nedbrydning" — og der er desuden revner i den bagvedliggende beton. 

Det betyder, at der kan forventes en acceleration i antallet af stenkanter, der risikerer at skride ud. Faktisk er det så slemt, at man allerede om kort tid vil afspærre Søernes kanter og opsætte skilte med advarsler om, at færdsel tæt på kanten langs Søerne sker "på eget ansvar".

Og derfor er "punktvis" renovering ikke nok. I stedet lyder vurderingen nu at man må renovere alle søkanterne langs Peblinge Sø og Sortedams Sø — og opføre helt nye kanter de værste steder. 

Det betyder, at der skal lægges ikke mindre end 105 mio. kroner oven i den oprindelige pris på 21,5 mio kroner.

Nye kanter er need to have

105 mio. kroner er — til sammenligning — mere end det kostede at opføre Lille Langebro, og det er svært at forestille sig, at det ikke vil få betydning for andre poster på byens budget. Men der er ikke så meget at rafle om.

I hvert fald forventer Teknik- og Miljøforvaltningen at melde behovet for finansiering ind som ”need to have”, når politikerne til september forhandler om byens budget for 2026.

Det vil med stor sikkerhed betyde, at pengene bliver afsat.

Og skal man bruge mere end 100 mio. kroner ekstra på Søernes bredder, kan man alt andet lige ikke bruge de samme penge på fx nye byrum i Middelalderbyen, en ny cykelbro over havnen — eller andre af de projekter, der venter på finansiering for at kunne komme i gang. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

morten.renberg

Hvorfor ikke bruge dette til en gentænkning af søernes design?

Behøver vi absolut disse armerede kanter? Det vil vel være billigere at lave

”naturlige” søbreder som i Sct. Jørgenssø så man kunne plante siv og andre

vandplanter som kunne opsuge næringsstoffer fra vandet. Man kunne også

lave trappeformede kanter på nogle steder så man kunne sidde med tæerne

i vand på varme dage. Og lave halvøer ud i søen med bænke og grillpladser.

Stien langs søerne trænger til en udvidelse pgr. af løbekohorterne som gør

det mindre afslappende at gå tur. Ud af det store budget burde man bevilge

en million til en idekonkurrence om søerne som rekreationsområde.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling