pixel

Nyt Sydhavns-byggeri får sin egen ø

Tidligere lagerhalsgrund på det nordlige Teglholm bliver snart til endnu en bolig-ø.

rendering, boliger, holscher nordberg

Snart går et nyt byggeri i gang på en af Teglholmens sidste, ledige grunde.

Lige her ud til vandet — ved siden af maskinfabrikken MAN Energy Solutions — skal der snart udgraves en ny kanal, som sammen med den eksisterende Teglholmskanal vil danne endnu en ø i Sydhavns kanalby. Eller faktisk to, da den nye ø skæres over på midten af endnu en kanal.

På stefet fandt man tidligere en større lagerhal og et par mindre værkstedshuse som i et stykke tid blev brugt til kulturelle formål og i en periode var et populært — og lidt hemmeligt — spot at drikke drinks i eftermiddagssolen.

Planerne for den kommende ø har ligget klar i skuffen i omkring 13 år. I mellemtiden har grunden skiftet ejer, men den gamle lokalplan har levet videre og ser nu ud til at blive realiseret i en lettere modificeret form.

24 meter B

Det meste af den nye ø på det nordlige Teglholmen skal bebygges med et temmeligt stort og kantet byggeri tegnet af arkitekterne hos Holscher Norberg.

Byggeriet bliver konstrueret som to store karréer knyttet sammen i en B-form, hvor B-ets lange, lige side vil blive udgjort af et langt erhvervsbyggeri i op til 24 meters højde. Boligerne kommer til at ligge i B'ets "buer".

Facaden bliver — som så mange andre steder i de nye København — beklædt med rødbrune og lidt "tunge" teglsten i forskellige nuancer og med relieffer i murværket, der skal skabe lidt afdæmpet variation.

En stor del af boligerne får altaner, der i brune og mørkegrønne nuancer også skal bryde facaden lidt op, på hvad der ellers kan syne som et ganske bastant og monotont byggeri.

Plads og brygge til vandet

Bolig- og erhvervsdelen i B'et bindes sammen ved, at man flere steder skærer de tre laveste etager væk, hvor B'ets "buer"' møder B'ets rette streg — og dermed skaber porte ind til de to store, grønne gårdrum inde i B'et.

De kommende beboere kan sætte bilen i et underjordisk parkeringsanlæg under den ene gård — et anlæg som de kommer til via en ny bilbro der skal forbinde den nye ø med resten af Teglholmen. De øvrige broer over den nye kanal bliver kun for bløde trafikanter.

Mellem de to karréer — altså i rummet mellem B'ets to buer — skal det nye 'Kanaltorvet' samle hele området på en trekantet plads ned mod vandet, hvor en sænket opholdstrappe i træ vil give gode opholdsmuligheder med rigelige mængder eftermiddags- og aftensol fra vest.

En gradvis nedtrapning af byggeriet mod vest skal også lukke lidt mere sol ind i gårdrummene, mens byggeriet med knap 24 meter rager højest op mod havnefronten østpå.

Om Kanaltorvet også — som den industrielle hal, der lå her før — kan danne rammen om kulturelle arrangementer og livlige aktiviteter må tiden vise.

Sandsynligt er det dog, at der med endnu flere boliger, og den nye Enghave Brygge metrostation kun cirka 500 meter væk, kommer flere folk til denne del af Sydhavn, når det hele står klar om et par år.

Byggeriet ligger også relativt tæt på de to planlagte broer over havneløbet — 'Enghavebroen' og 'Teglholmbroen' — og derfor vil forbindelserne til Islands Brygge og resten af Amager blive gode i fremtiden.

Sidste ledige grund — næsten

Det kommende byggeri er blot den ene halvdel af et større, samlet byggeri på den kommende ø, der gennemskæres af en kanal på midten og dermed altså faktisk er to øer.

Den østlige del er allerede opført og består af tre boligbyggerier, der dog fortsatte er landfaste med Sjælland, da ingen af de nye kanaler er gravet ud endnu.

Ovre på den anden side af gaden er et nyt "kontor-hotel" med butik i stueetagen på vej, og derefter er Teglholmen så småt ved at være færdigudbygget.

Én stor brik mangler dog at blive lagt, nemlig på den anden side af Teglholmskanal fra det kommende, B-formede byggeri.

Her har MAN Energy Solutions planer om at flytte maskinfabrikken til Roskilde i 2028, og dermed kan også denne del af området transformere sig selv fra det 20. århundredes industri til det 21. århundredes blandede bolig og erhverv.

Og få meter herfra finder man en lille grund, der længe har været udlagt til at huse en ny kirke for området. Den seneste version af de planer blev præsenteret i 2016, men sidste år satte man gang i arbejdet med at tegne en ny version af kirken, og vi skal frem til i hvert fald 2027, før der vil være lokale muligheder for gejstlige aktiviteter i det nye byggeri.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Mads Aarup

Mon det knap så spændende og ikke særligt ambitiøse byggeri også bygger på en mindst 13 år gammel plan? Det ville da være trist på en så fin grund...

Fra artiklen:

"Planerne for den kommende ø har ligget klar i skuffen i omkring 13 år. I mellemtiden har grunden skiftet ejer, men den gamle lokalplan har levet videre og ser nu ud til at blive realiseret i en lettere modificeret form."
0001
Byggeriet kunne være tegnet af en 5 årig, der lige var begyndt at lære bogstaverne i alfabetet. Nutidens arkitekter er blottet for visioner og kan kun tegne firkantede kasser. Hvad skal vi med arkitektskoler ? Virkeligt kedeligt, kønsløst byggeri på en super grund.
Niels Madsen_1
Hm.. det ligner jo meget andet byggeri fra byen. Mærkeligt at det ikke kan tænkes lidt mere vilde tanker. Hvem er det i grunden som træder på bremsen , eller er det hvad man kunne finde på.
Stefan
Øjebæ!
Lena Kongsrud
Trist at der igen kommer et brunt, massivt byggeri i byen.
Søren Højlund Peltz
Det må være let at være arkitekt og ihvertfald særdeles fantasiløst arbejde. Plane facader og flade tag!!!
Anders Yde Søren Højlund Peltz
Ja, hvis der overhovedet har været en arkitekt til stede...

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling