pixel

’Guitararm’ skal afløse lille, grønt bælte i Sydhavnen

Stort, nyt projekt vil bygge både nyt og ovenpå i område domineret af biltrafik — og 'rette op' på sabotage-skade fra 2. verdenskrig.

Teglværksholmen, byggeri, Scandiagade

Sydhavnen er en bydel i rivende udvikling. Og en bydel med særlige udfordringer:

I den ene hånd har man intens trafik og tunge indfaldsveje. I den anden har man voksende boligkvarterer, som skal føles trygge og fri for trafikstøj.

Det er støj, som man blandt andet har forsøgt at dæmpe med bastant byggeri som afskærmning. Og helst vil man undgå trafikårer, som skaber fysiske og mentale barrierer imellem de gamle og nye kvarterer. 

Et af de trafikale knudepunkter er Ring 2-krydset ved Scandiagade og Teglholmsgade.

Ud mod Scandiagade ligger et lille, grønt bælte af træer, som grundejeren nu ønsker at fjerne til fordel for et nyt etagebyggeri — mod at plante et tilsvarende antal træer omkring det nye byggeri.

En overbygning på et 100 år gammel byggeri er også en del af planen. 

Nyt og gammel kombineres

Det planlagte nybyggeri er i fem etager plus en tilbagetrukket etage allerøverst. Facaden lægger sig som en slags 'guitararm' langs Scandiagades mange biler med vandrette og lodrette lameller som var de bånd og strenge på en guitar.

Samtidig mimer facaden søjlerne på det P-hus, der ligger længere nede ad Scandiagade — lige syd for det planlagte byggeri — og forsøger på den måde at "passe ind".  

Facadelamellerne kan blive af natursten, tegl, metal eller træ, mens sokkel og gesimser er tænkt i rå beton.

Ét er dog sikkert: De to bevaringsværdige bygninger, der allerede ligger på grunden, vil bestå. De er begge i god stand og har ifølge Københavns Kommune ’arkitektonisk, kulturhistorisk og miljømæssig værdi’.

Og ikke mindst derfor vil grundejeren bevare dem og integrere dem i det nye byggeri.

Det sker ikke mindst i form af en ny overbygning på det to-etagers, røde byggeri der i dag ligger gemt omme bag rækken af træer ud mod Scandiagade.

Overbygningen vil få samme udtryk som det nye byggeri i fem etager lige ved siden af — altså med en 'guitararm' bygget ovenpå sig.

På den måde skal de to byggerier kommer til at opleves som en helhed — ligesom der vil opstå et nyt byrum imellem dem.

Etage-sabotage

Bygningen, der nu skal have en ny overbygning, blev oprindeligt opført til produktion i tre etager.

Men under 2. verdenskrig producerede man radioer på stedet — radioer som besættelsesmagten Tyskland fik glæde af. Og det resulterede i en storstilet sabotageaktion, hvor ejendommen blev sat i brand. Produktionen blev skadet, men det blev bygningens øverste etage også — og den blev aldrig genopført.

Det gør den dog altså nu — men i en noget anden form, end man ville have bygget i 1940'erne. 

I dag ligger også en mindre, og mere klassisk udseende, bygning på grunden — ud til Teglholmsgade.  

Den husede formentlig engang administrationen til en radiatorfabrik, men i dag lægger den præcis 100 år gamle bygning gulv til Friluftsrådet. Udseendet er det samme som det var i 1925: To etager plus tagetage, røde sten og murværk med mange detaljer.

Bygningen vil blive bevaret som den er og kommer til at danne "endevæg" for det byrum der opstår, når det nye byggeri er kommet til.

Grøn kile og parkering

Efter planen skal det nye byggeri primært huse kontorer til serviceerhverv, men op mod 10% af de i alt 12.000 m2 kan blive til boliger — placeret i overbygningen på den bygning, der blev saboteret under 2. verdenskrig.

Og lokalområdet vil muligvis ikke komme til at mangle det lokale fitness-center som for nuværende ligger i samme bygning.

Planerne for det samlede byggeri indeholder nemlig plads til "kultur- og idrætsfaciliteter" — men præcis hvad vil ske afhænger selvfølgelig af, hvilke lejeaftaler der kan laves, når byggeriet er færdigt.

En vigtig del af prospektet er 'Den Grønne Kile' — en cykel- og gangforbindelse fra Sydhavnen Station og ind gennem Teglholmen, som løber lige ved siden af det planlagte byggeri. Her skal mange af de 35 nye, planlagte træer gro i et område, der i dag er mere domineret af græsplæner end af træer.

Tre træer får lov at pynte hjørnet af Scandiagade og Teglholmsgade, mens de resterende fordeles i det nye byrum mellem de nye bygninger — og altså i Den Grønne Kile. En lille legeplads vil også komme til, og en ny pergola i glas skal skærme for noget af Scandiagades trafikstøj. 

Vil man køre i bil til bygningerne, må man dog belave sig på, at det vil blive lidt sværere at parkere klos op ad sin destination end i dag.

Planen er at nedlægge 52 parkeringspladser, som primært findes dér, hvor der i fremtiden vil opstå et nyt byrum — og kun oprette 13 nye. Parkering i rigelighed kan man dog altså finde i P-huset lige ved siden af.

Man kan også overveje at træde i pedalerne og måske endda nyde en tur på Den Grønne kile, der på sigt skal forlænges med en tunnel- eller stibrosforbindelse over Scandiagade, så den bløde trafik får lettere ved at krydse den heftige biltrafik i området.

Planerne er p.t. nået til lokalplansstadiet og skal i den kommende uge behandles politisk på Københavns Rådhus. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Lars Barfred 1
"Planlagt byggeri på Scandiagade kan få en facade, der ligner en liggende guitararm." Øhh, ellers også får den en facade domineret af høje smalle vinduespartier, der heller ikke giver associationer til et musikinstrumenter, men har et udtryk der er brugt tusindvis af gange i anden arkitektur, så meget, at man kunne antage der findes et fagudtryk herfor.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling