Så åbner Cityringen
Der er sat dato på ... og taget forbehold
29. september. Det er ikke blot Magasinet KBHs stifters fødselsdag — det er også åbningsdagen for metroens nye 'Cityringen'. Formentlig.
Glemt er otte års byggerod, amputerede pladser, parker og søer. Når du snart kan køre rundt og rundt i byen 24 timer i døgnet — og har 17 valgmuligheder for, hvornår du vil stå af — vil det forhåbentlig være det hele værd.
Metroen er med sin nye cirkel blevet voksen. Ikke blot en streg gennem byen med en lille afstikker, men et rigtigt netværk der binder store dele af hovedstaden sammen på kryds og tværs.
Både Nørrebro, Østerbro og Vesterbro er nu kommet med på kortet. Rådhuspladen ligeså. Og Københavns Hovedbanegård har endelig også fået metro — 17 år efter metroen åbnede sin første strækning.
Den 29. september, var det?
Man forventer, at Cityringen vil fordoble antallet af passagerer, så der allerede i 2020 vil blive foretaget 122 mio. rejser i Københavns metro.
Selv med den store udvidelse er Københavns metro dog stadig i den relative lillebror-afdeling på europæisk plan. Stockholm har til sammenligning ca. 360 millioner metrorejser om året.
Allerede til næste år åbner dog linje M4 til Nordhavn, og København vil derfor tage endnu et lille skridt opad i det globale metrohierarki.
Men hvis man ikke helt har tabt uskylden efter forsinkede broåbninger, kan man altså i første omgang glæde sig til den 29. september 2019. Metroselskabet tør dog ikke garantere noget endnu, men "forventer" nu officielt at slå dørene op denne efterårssøndag.