Ny busterminal bliver — igen — forsinket og dyrere
Københavns længe ventede fjernbusterminal skulle have åbnet i juli — men nu er åbningen udskudt knapt et år, og projektet er blevet endnu dyrere.
Det er mindre et år siden, at prisen på byens kommende busterminal ved Dybbølsbro Station steg med knap 25%, og dermed kostede de københavnske skatteborgere yderligere 29 millioner kroner.
Og nu er den gal igen.
For mens byggeriet af selve terminalen nu er på sporet, er der opstået problemer med at etablere det tilknyttede og helt afgørende ITS-system. Det intelligente trafiksystem skal blandt andet sikre, at bustrafikken bliver styret gnidningsfrit, og at passagerne altid kan finde opdateret information om ankomst- og afgangstider, perronnummer og forsinkelser.
Men selv om opgaven med at lave ITS-systemet til Københavns fjernbusterminal blev sat i udbud hele to gange i 2022, var der ingen leverandører, der bed på opgaven. Sådan lyder det fra Vejdirektoratet, der er bygherre på projektet på vegne af Københavns Kommune.
Så når den nye terminal efter planen står klar her i juli, vil det være uden det trafiksystem, der skal guide såvel busserne som passagerne. Og dét synes hverken Vejdirektoratet eller Movia er en god idé.
Derfor vil terminalen først åbne, når det forsinkede ITS-system er blevet implemeneret — hvilket forventes at ske i forsommeren 2024.
For at holde byggeriet kørende og finansiere forsinkelserne kræver det, at Københavns Kommune nu finder yderligere 17,9 millioner kroner i kommunekassen.
En mindre del af pengene kan hentes på det driftsbudget, som busterminalen efter planen skulle have brugt af fra denne sommer — og en anden lille smule kan findes i en pulje øremærket stigende priser.
Men godt 15 millioner kroner skal findes helt andre steder.
Dét fremgår af et notat til politikerne i Økonomiudvalget.
Koster på andre busprojekter
Da busterminalen er i fuld gang med at blive bygget og har været længe undervejs, kan politikerne svært sidde ekstraregningen overhørig.
Meget tyder derfor på, at politikene bliver nødt til at finde de ekstra midler, når de i slutningen af marts skal fordele de ubrugte midler fra 2022 i den årlige, såkaldte overførselssag — også kendt som byens "lille budgetaftale".
Det betyder til gengæld, at det kommer til at koste for buspassagererne andre steder i byen.
Økonomiforvaltningen oplyser nemlig, at pengene kan finansieres via puljen til 'busfremkommelighedsprojekter', der ikke er øremærket ét aktuelt projekt, men ligger og venter på nye projekter, der skal forbedre bustransporten i de københavnske gader.
Puljen har tidligere været med til at finansiere Den Kvikke Vej — en seperat hurtigbusbane mellem Nørreport og Ryparken Station — ligesom den har været med til at sikre, at passagerne på linje 3A nu kommer hurtigere fra A til B.
Men den slags projekter vil der altså være færre penge til i år, hvor fjernbusterminalen med største sandsynlighed kommer til at æde 15,1 millioner kroner fra dén pulje.
Vejdirektoratet siger selv, at de ikke nødvendigvis kommer til at bruge alle de penge, de anmoder om, men med de foreløbige ekstraregninger, der er trillet ind på projektet, skal Københavns Kommune nok ikke regne med de store byttepenge.
De 10 millioner kroner, der blev afsat som overordnet reserve til eventuelle uforudsete udgifter i projektet, har nemlig allerede fået ben at gå. Pengene er blandt andet gået til at betale entreprenøren for forsinkelser på grund af ændrede krav fra HOFOR, til håndtering af forurenet jord og til at finansiere, at Vejdirektoratet og deres rådgiver Cowi skulle lave tre ITS-udbud.
Kødboller fra Ikea
Men hvad er det så, vi kan se frem til, når terminalen — forhåbentligt — står klar i forsommeren 2024?
Jo, det er én samlet terminal for fjernbusser, der skal sikre, at man fremover kan stige på bussen til Fyn, Jylland eller Tyskland uden at blive påkørt af cyklister på Ingerslevsgade, som der er overhængende fare for i dag.
Terminalen kommer til at ligge ved siden af Dybbølsbro Station — på stykket mellem jernbanesporet og Carsten Niebuhrs Gade, der løber parallelt med Kalvebod Brygge.
På den måde kommer bus-knudepunktet til at ligge tæt på anden kollektiv trafik, og nu med sin helt egen dedikerede terminal, som vil gøre det noget lettere for de 1,4 millioner passagerer, der forventes at gøre brug af terminalen hvert år.
Den meget langstrakte grund, hvor terminalen bliver placeret, dikterer i høj grad designet, som består af en meget lang platform med busbåse på hver side — som en stilk med blade af busser på.
Fra Dybbølsbro vil man kunne komme ned til terminalen via enten en ny trappe eller en ligeledes ny elevator. Her vil en let, transparent bygning huse billetsalget og — formentlig — en lille kiosk. Fra bygningen træder man ud under et halvtag der vil være udført med en 'zig-zag profil' og som sikrer tørvejr, når man bevæger sig ned ad 'stilken' for at finde sin bus til Aarhus eller Hamborg.
Får passagerne brug for en snack på bumleturen til Paris, så er der hjælp at hente hos naboen. Her er Ikea nemlig i fuld gang med at opføre det nye Ikea City, og de har sørget for, at der blive let adgang fra busterminalen direkte ind i Ikeas bistroområde.
Det vides endnu ikke præcis, hvornår Ikea åbner, men det svenske varehus er aktuelt på jagt efter nye medarbejdere til den kommende cafe med forventet opstart 1. juni 2023.
Så mon ikke at åbningen ligger i forsommeren — godt et år før den længe ventede busterminal.
Det ville være rart at se et kort der viser holdepladser samt ind- og udkørsler!
Dumt at vente på infosystem!