pixel

Stadig busser på Inger­slevs­gade, men ikke nok i ny terminal

Flere busser sætter stadig passagerer af på cykelstien på Ingerslevgade, mens for få busser benytter den nye terminal.

fjernbusterminalen

Københavns nye busterminal var længe undervejs og kom ikke rigtigt flyvende fra start.

Håbet var at slå dørene op i 2019, men den horisont flyttede sig en del, og det samme gjorde budgettet. Men nu er den her, og det er der formentlig mange cyklister på Ingerslevsgade, der er glade for.

Her skabte langtursbusserne tidligere en del farlige situationer, når trætte turister havde det med at træde direkte ud på cykelstien efter en lang køretur.

Men selvom den 165 million kroner dyre busterminal ved Dybbølsbro gerne skulle have løst dét problem, ankommer der faktisk stadig busser ved det gamle stop på Ingerslevgade.

Og ikke alt kører helt glat i den nye fjernbusterminal på den anden side de mange jernbaner, der fører ind til Hovedbanegården.

Må ikke bruge terminalen

En del 'grupperejser', turistbusser og andre privatbusser har i dag ikke formelt tilladelse til 'fjernbuskørsel', og derfor må de ikke bruge fjernbusterminalen.

Det gælder f.eks. de særlige efterskole-busser, der fragter københavnske efterskole-elever til og fra 9. og 10. klasse ude i det ganske land.

I stedet benytter de altså stadig Ingerslevsgade til at sætte passagerene af. Men det må de faktisk slet ikke ifølge der nye regler for gaden, der blev indført efter den nye terminals åbning. Det kan man læse i et nyligt notat fra Københavns Kommune.

Derfor er kommunen nu i dialog med busselskaberne om at finde en anden parkeringsløsning for dem — og Grønningen tæt ved Østerport og Kastellet er nævnt som mulighed.

Men måske bliver det slet ikke nødvendigt, for samtidig lyder det, at Økonomiforvaltningen og Movia har åbnet op fo,r at turistbusser fremover skal kunne bruge den nye terminal på lige fod med fjernbusserne.

Hvis dén løsning skal falde på plads, kræver det dog, at turistbusserne indvilliger i at betale for at holde i den nye terminal, og her er der p.t. kontraktforhandlinger i gang.

Hvornår de er afsluttet, vides ikke endnu. Men der arbejdes altså på flere løsninger, så man ikke vender tilbage til den gamle situation med bus-bøvl i Ingerslevsgade.

For få busser

Og samtidig tyder det faktisk på, at flere busser i den nye terminal er efterspurgt.

Fra terminalen åbnede denne juni og frem til her i oktober, har det daglige antal busser ifølge Movia nemlig svinget mellem 129 og 168 — med en nedgang siden august.

Og de tal er noget under hvad brancheforeningen Dansk PersonTransports forventede, da man lagde budgettet for terminalens drift.

Her lød det, at der i snit skulle være 246 busser per dag med et gennemsnitligt ophold på 18 minutter. Da busselskaberne faktureres per minut i terminalen er opholdet afgørende for terminalens samlede indtægt.

Derfor forventes det, at der for i år mangler godt fire millioner kroner fra busoperatørerne — og hullet i budgettet ser ikke ud til at blive stoppet i 2025, med mindre antallet af busser stiger, eller de holder i terminalen i længere tid.

Det kan derfor blive nødvendigt at hæve taksten for benyttelse af terminalen i 2025, hvilket Københavns Kommune er ved at undersøge.

Men samtidig kan der altså være "hjælp" at hente ved at lave aftale med de private turistbusser om, at de også flytter over til terminalen — og betaler for det.

Problemer med ITS

Imens driller teknikken stadig på den nye busterminal.

I et notat lyder det, at det ITS-system, der skulle styre den ubemandede drift af busterminale, endnu ikke er klar. Men ifølge Vejdirektoratet bør systemet dog komme op at køre her i januar 2025.

Det intelligente trafiksystem skal blandt andet sikre, at bustrafikken styres gnidningsfrit, og at passagerne altid kan finde opdateret information om ankomst- og afgangstider, perronnummer og forsinkelser — noget som ikke altid er tilfældet i dag, hvilket ofte fører til en del forvirring.

Systemet blev sat i udbud hele to gange i 2022, men problemer med at finde en egnet leverandør betød i sin tid, at hele terminalen i første omgang måtte åbne uden systemet.

Siden lød det, at systemet ville være oppe at køre denne sommer, men nu må vi altså vente til det nye år, før vi kan være sikre på intelligent styret bustrafik og information.

Indtil da står Movia for en manuel drift af busterminalen, hvor ankomst og afgang registreres ved videoovervågning, og busselskaberne derefter faktureres for de enkelte bussers opholdstid.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling