pixel

Busterminal er så godt som klar — og dog ...

Københavns nye busterminal er stort set færdig — men et forsinket IT-system til at styre trafikken betyder ekstra ventetid.

busterminal, arkitema, fremtid

Det er ikke det største byggeri i København, men det har uden tvivl været blandt de mest efterspurgte.

Den nye fjernbusterminal ved Dybbølsbro skulle have stået klar dette forår og minimeret de rejsendes nuværende risiko for at blive ramt af cyklister på den sparsomme plads på Ingerslevsgade ved DGI Byen.

Her har København igennem nu mange år haft en meget intermistisk "fjernbusterminal"— primært bestående af et fortov som er adskilt fra busserne af en cykelsti.

Men selvom byggeriet af en rigtig terminal formelt er afsluttet denne måned, må buspassagerene fortsat holde godt øje med de hurtige cyklister på Ingerlevsgade yderligere et års tid.

Forklaringen er, at man mangler et såkaldt 'intelligent trafikstyresystem', som det ifølge Vejdirektoratet har været umuligt at finde en leverandør til uden at sprænge budgetrammen. Det kunne vi fortælle om allerede tilbage i marts.

Det intelligente trafiksystem skal blandt andet sikre, at bustrafikken bliver styret gnidningsfrit og at passagerne kan blive opdateret på ankomst- og afgangstider, perronnummer og forsinkelser.

Blev dobbelt så dyr

Nu har Vejdirektoratet omsider godkendt firmaet ARS T&TT som leverandør af det forsinkede trafiksystem. Og dermed kan busterminalen efter alt at dømme holde den opdaterede tidsplan — hvilket i dette tilfælde altså betyder fortsat forsinkelse til næste sommer. Det fremgår af et notat fra Københavns Kommune.

Selvom de nye busholdepladser og bygninger egentlig står klar, og i princippet godt kunne betjene både busser og passagerer fra om få dage, er det ifølge Vejdirektoratet og Københavns Kommune mest hensigtsmæssigt at vente med at bruge den nye terminal, til også trafikstyresystemet er leveret.

Tilbuddet fra ARS T&TT er kommet på plads efter to mislykkede udbudsrunder sidste år.

Udover forsinkelserne og det manglede styresystem har opførelsen af busterminalen været præget af uforudsete regninger.

Den samlede pris for Københavns Busterminal var oprindeligt sat til 80 millioner kroner, men den viste sig svær at holde.

Efter de første udbudsrunder i 2022 var der behov for flere midler, og i juni 2022 blev en ekstrabevilling på 29 millioner kroner godkendt i Københavns Borgerrepræsentation.

Siden betød de samlede forsinkelser, at projektet blev yderligere fordyret, så det i dag lander på en samlet regning på 160 millioner — altså dobbelt så dyrt som først beregnet.

Men nu skulle byggeriet altså være i mål og kun den tekniske del mangle.

Gå til toget og IKEA

Den nye terminal er tegnet af Arkitema og ligger ved siden af Dybbølsbro Station — på det lange stykke mellem jernbanesporet og Carsten Niebuhrs Gade, der løber parallelt med Kalvebod Brygge.

De 1,4 millioner passagerer, der forventes at gøre brug af terminalen hvert år, får dermed gåafstand til både Dybbølsbro Station, Hovedbanegården og den kommende metrostration ved Fisketorvet.

Fra Dybbølsbro vil man kunne komme ned til terminalen via en ny trappe eller elevator. Her vil en let, transparent bygning huse billetsalget.

Fra bygningen træder man ud under et halvtag der er udført med en 'zig-zag profil' og som sikrer tørvejr, når man skal finde sin bus til Aalborg, Esbjerg eller Hamborg.

Får passagerne brug for lidt spiseligt før eller under turen, er hjælpen nær. På nabogrunden er den nye Ikea City nemlig åbnet, og de har sørget for, at der bliver let adgang fra busterminalen direkte ind i Ikeas bistroområde.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Hans-Jørn Langebeck
Jeg glæder mig stadig til at høre bare ét argument for IKKE at idriftsætte busterminalen straks - udover det også i dag manglende it-system.
gertbrun85
Helt enig i alle kommentarer om at manglende IT system skulle gøre at man ikke kan bruge en ellers færdig terminal. Magasinet KBH bør kunne dykke ned i denne forklaring, og få den rigtige årsag frem.
northernlad

Når der forventes så mange passagerer, forventer jeg total kaos - perronerne og trappen virker alt for smalle...

Men ja, det er svært at forstå, hvorfor den ikke skal tages i brug nu - ALT er bedre end det nuværende.
emcool
Forstår ikke hvorfor de ikke bare tager det i brug nu - det er da kun en forbedring over Ingerslevsgade. Busserne har da kunnet levere og hente passagerer indtil videre, bare gør det i Terminalen i stedet? Heck, det kan jo være at der kommer noget god feedback/katastrofal oplevelse på noget der skal ændres og så spilder man ikke endnu mere tid når det først kan ændres efter 2024 når systemet er sat ind? Brug da mellemtiden fornuftigt! Prøv det af!
Lars Bjarne Hejndorf
Skandaløst. I skal udøve kritisk journalistik. Det system bliver meget meget sandsynligt også forsinket. Sæt nu den terminal i drift uden det system, brug papskilte indtil det er leveret og fungerer. Tryk Trafikstyrelsen på maven!!!
bo schmidt
et kvalificerede gæt, dette system bliver, nok også dyre og forsinket. almindelig bus søjler kan vel anvendes, så bygningen, kan tages i brug.
Kirsten Henriksen
Busserne bør flyttes straks. Det vil være bedst for alle parter. Det er cyklisterne der har den største risiko, da passagererne foretager helt uventede bevægelser ud på cykelstien. Det er passagererne, der skal holde tilbage for cyklisterne.
Lasse Schelde Kirsten Henriksen
Hej Kirsten - det er ikke korrekt at passagererne skal holde tilbage for cyklisterne - det er omvendt. Læs med her: https://www.cyklistforbundet.dk/alt-om-cykling/lov-og-regler/nar-bussen-holder/
Steen Fischer
Hvorfor er det mest hensigtsmæssigt at vente ??? Det ville være interessant at vide. Det kan da ikke være dårligere end de nuværende forhold.
Johnny HS
Tåbeligt at man ikke tager den i brug så snart anlægsarbejdet er færdigt. I dag kan man klare sig med et skilt i forruden, så går det nok også indtil info-systemet er klart. Det vil stadig være en klar forbedring, at få busserne flyttet fra de kaotiske forhold der er i dag.
kimlaursenprivate Johnny Hamar Smidt
Fuldstændig enig :)
Annette.kaalund Johnny Hamar Smidt
Enig.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling