Busterminal er så godt som klar — og dog ...
Københavns nye busterminal er stort set færdig — men et forsinket IT-system til at styre trafikken betyder ekstra ventetid.
Det er ikke det største byggeri i København, men det har uden tvivl været blandt de mest efterspurgte.
Den nye fjernbusterminal ved Dybbølsbro skulle have stået klar dette forår og minimeret de rejsendes nuværende risiko for at blive ramt af cyklister på den sparsomme plads på Ingerslevsgade ved DGI Byen.
Her har København igennem nu mange år haft en meget intermistisk "fjernbusterminal"— primært bestående af et fortov som er adskilt fra busserne af en cykelsti.
Men selvom byggeriet af en rigtig terminal formelt er afsluttet denne måned, må buspassagerene fortsat holde godt øje med de hurtige cyklister på Ingerlevsgade yderligere et års tid.
Forklaringen er, at man mangler et såkaldt 'intelligent trafikstyresystem', som det ifølge Vejdirektoratet har været umuligt at finde en leverandør til uden at sprænge budgetrammen. Det kunne vi fortælle om allerede tilbage i marts.
Det intelligente trafiksystem skal blandt andet sikre, at bustrafikken bliver styret gnidningsfrit og at passagerne kan blive opdateret på ankomst- og afgangstider, perronnummer og forsinkelser.
Blev dobbelt så dyr
Nu har Vejdirektoratet omsider godkendt firmaet ARS T&TT som leverandør af det forsinkede trafiksystem. Og dermed kan busterminalen efter alt at dømme holde den opdaterede tidsplan — hvilket i dette tilfælde altså betyder fortsat forsinkelse til næste sommer. Det fremgår af et notat fra Københavns Kommune.
Selvom de nye busholdepladser og bygninger egentlig står klar, og i princippet godt kunne betjene både busser og passagerer fra om få dage, er det ifølge Vejdirektoratet og Københavns Kommune mest hensigtsmæssigt at vente med at bruge den nye terminal, til også trafikstyresystemet er leveret.
Tilbuddet fra ARS T&TT er kommet på plads efter to mislykkede udbudsrunder sidste år.
Udover forsinkelserne og det manglede styresystem har opførelsen af busterminalen været præget af uforudsete regninger.
Den samlede pris for Københavns Busterminal var oprindeligt sat til 80 millioner kroner, men den viste sig svær at holde.
Efter de første udbudsrunder i 2022 var der behov for flere midler, og i juni 2022 blev en ekstrabevilling på 29 millioner kroner godkendt i Københavns Borgerrepræsentation.
Siden betød de samlede forsinkelser, at projektet blev yderligere fordyret, så det i dag lander på en samlet regning på 160 millioner — altså dobbelt så dyrt som først beregnet.
Men nu skulle byggeriet altså være i mål og kun den tekniske del mangle.
Gå til toget og IKEA
Den nye terminal er tegnet af Arkitema og ligger ved siden af Dybbølsbro Station — på det lange stykke mellem jernbanesporet og Carsten Niebuhrs Gade, der løber parallelt med Kalvebod Brygge.
De 1,4 millioner passagerer, der forventes at gøre brug af terminalen hvert år, får dermed gåafstand til både Dybbølsbro Station, Hovedbanegården og den kommende metrostration ved Fisketorvet.
Fra Dybbølsbro vil man kunne komme ned til terminalen via en ny trappe eller elevator. Her vil en let, transparent bygning huse billetsalget.
Fra bygningen træder man ud under et halvtag der er udført med en 'zig-zag profil' og som sikrer tørvejr, når man skal finde sin bus til Aalborg, Esbjerg eller Hamborg.
Får passagerne brug for lidt spiseligt før eller under turen, er hjælpen nær. På nabogrunden er den nye Ikea City nemlig åbnet, og de har sørget for, at der bliver let adgang fra busterminalen direkte ind i Ikeas bistroområde.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Når der forventes så mange passagerer, forventer jeg total kaos - perronerne og trappen virker alt for smalle...
Men ja, det er svært at forstå, hvorfor den ikke skal tages i brug nu - ALT er bedre end det nuværende.