Nu kommer elbusserne
8. december starter omlægningen af Københavns busdrift.
Hvis man på en nylig tur til Refshaleøen har lagt mærke til nogle sære aggregater ved busstoppestederne, så har man stiftet bekendtskab med fremtiden for den københavnske busdrift: Elektricitet.
De meterhøje, blå standere er nemlig ladestationer til de el-busser, der sættes i regulær drift fra den 8. december.
I første omgang bliver det linjerne 2A og 18, der sender de gamle dieselprustere på pension og i stedet begynder at køre på strøm. Byens øvrige cirka 350 dieselbusser vil trinvist køre til evighedens garager i de kommende seks år, så al busdrift i København vil være elektrisk fra 2025.
Rent faktisk har der dog været elbusser på byens gader i et par år. Københavns Kommune har nemlig i en længere periode testet to af de nye busser på linje 3A for at se, hvordan de ville glide ind i den daglige afvikling af trafikken.
De gled så godt, at omlægningen til fuld eldrift sidste år blev rykket fem år frem, så byen nu altså kun skal døje med dieselbusser frem til 2025 — og ikke 2030 som først planlagt.
Nyheden om ladestationernes parathed delte overborgmester Frank Jensen på sin Facebook-profil i søndags, sammen med et par ord om luftkvalitet og klimaregnskab. Det fik dog flere københavnere til tasterne, og i skrivende stund handler de fleste af de mere end 100 kommentarer til Jensens opslag om, at det strider mod ambitionerne om bedre luft og klima, hvis man samtidig i de næste 30 år vil lade By & Havn transportere jord til Lynetteholmen på ladet af dieseldrevne lastbiler.
De to linjer der overgår til strøm den 8. december kører mellem henholdsvis Tingbjerg og Refshaleøen (2A) og Emdrup Torv og Lergravsparken (18).
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!