10 pakker i sekundet i lufthavnens nye fragtterminal
Med snarlig indvielse af en ny fragtterminal bliver Københavns Lufthavn et endnu større handels-knudepunkt end i dag — og du får hurtigere pakkepost.
Uanset om du bestiller julegaverne online i sidste sekund eller bare er almindelig træt af at vente på forsinket pakkepost, er der godt nyt på vej.
Ved Kastrup Lufthavn er arbejdet med at opføre et helt nyt DHL-knudepunkt nemlig nu fremskredent — med planlagt indvielse næste år.
Med en pris på én milliard kroner er der tale om den hidtil største investering, den internationale logistik-virksomhed har foretaget i Norden.
Det er en investering, der formentlig får positiv betydning for både København som vare-knudepunkt og dit næste online-køb.
10 pakker i sekundet
Rent æstetisk må man nok hellere tone rent flag og indrømme, at der ikke er meget at skrive hjem om.
Den nye hovedbygning i beton får fem etager og en solgul facade i de helt rigtige DHL-nuancer. Øverst på taget vil et parkeringsdæk til de ansattes biler være at finde.
Med sin placering langs lufthavnens østside tæt ved Kystvejen — den lange og ofte vindblæste landevej, der forbinder Dragør og Kastrup bagom lufhavnen — er området ikke just et sted man ofte spadserer en tur.
Men hvad vi går glip af arkitektonisk, vil de nye haller til gengæld leverere for mængden af pakker der kan modtages, håndteres og videresendes fra lufthavnen — og for Københavns regionale rolle som varelogistisk centrum.
DHL's nye automatiseringsanlæg bliver nemlig i stand til at modtage og sende knap 37.000 pakker i timen døgnet rundt, hvilket svarer til lidt over 10 pakker i sekundet.
Det er fem gange så mange pakker som i dag, som fremover vil kunne sendes videre fra DHL i lufthavnen, hvilket betyder langt hurtigere levering til de københavnske og nordiske kunder.
Godt 100 nye medarbejdere får arbejde på det nye, nordiske knudepunkt, der slutter sig til virksomhedens blot 19 eksisterende regionale hubs i verden.
Dermed slipper mange flere pakker en omvej til Leipzig i Tyskland eller East Midlands i England, hvor de nærmeste, eksisterende DHL-hubs befinder sig.
Det nye center vil altså også hjælpe flere fly med at nå deres destination i en mere mere direkte rute med færre stop undervejs.
Endnu større fragtcenter på vej
Ud over sorterings-systemet, der er hurtigere end både Lucky Luke og hans skygge, vil den nye terminal byde på administration og flyservice i nye kontorer og værksteder.
Og det bliver der brug for, for mens arbejdet med lagerhallerne har stået på, har DHL anskaffet sig hele 14 nye Boeing 777- og fem Airbus A330-fragtfly, så deres samlede flåde nu tæller over 260 fly.
DHL regner med at indvie det nye logistikcenter næste år, og kører man forbi i dag, vil man se et næsten færdigt byggeri, hvor der allerede er noget driftsaktivitet.
Og det er formentlig ikke sidste gang, lufthavnens varekapacitet udvides.
På den anden side af Kystvejen — ved DSBs vedligholdelsescenter helt ud til Øresund — er Københavns Lufthavn på vej med et nyt, 300.000 m2 stort område ved navn Airport Business Park.
Det nye fragt- og logistik-center skal fordoble lufthavnens fragtkapacitet til mere end en million ton om året.
På passagerfronten har regeringen og lufthavnen derudover planer om at udvide betragteligt over de næste mange år. Ikke færre end 55 millioner passagerer årligt er det målet at ruste lufthavnen til om 25 år.
På den lidt kortere bane er en kommende udvidelse af terminalområdet planlagt, hvor første etape af en 270 meter lang og 60 meter bred bygning til fire milliarder kroner får byggestart næste år.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Her gik man lige og troede, at det gjaldt om at nedbringe flytrafikken, og så bliver der bygget et center som gør luftbåren fragt endnu mere effektiv og hurtig - og dermed billigere og mere omfangsrig. Det er vel ikke den vej vi skal gå?
Niels Erik Nielsen