pixel

Nu får København selv lov at sætte sine fartgrænser

Politiet har blokeret utallige fart­nedsættelser på de københavnske veje — men nu er en betydelig ændring af reglerne på vej.

vindebrogade trafik

De lokale på Christianshavn vil gerne have sat bilernes hastighedsbegrænsning ned til 40 km/t — men det vil politiet ikke have, så det kommer ikke til at ske.

Dét var en af de detaljer, vi kunne fortælle om Torvegades fremtid i en artikel den 9. november.

Og det er bestemt ikke første gang, at politiet har modsat sig et lokalt eller politisk ønske om at reducere bilernes fart i byen.

Så sent som i maj kunne vi fortælle, at politiet havde afvist politikernes planer om at nedsætte hastigheden på hele 15 veje i København — og yderligere 47 sager lå stadig i en bunke og ventede på (muligt) samtykke fra ordensmagten.

Men nu er en markant lovændring på vej, der kan få ligeså markant indvirkning på Københavns gader.

Hvorfor den magt?

Politiets indblanding i fartgrænserne på Københavns gader var ikke noget der glædede Magasinet KBHs læsere i kommentarsporet til artiklen i maj.

"Hvorfor har politiet beføjelse til at dømme trafik-design tiltag? Hvad har det med håndhævning af loven at gøre?" lød ét retorisk spørgsmål.

"Politiet er politisk," lød en anden kommentar, der fortsatte: "Nogen burde spørge Folketingets trafikordførere: hvorfor i alverden skal de have den magt?"

Kommentarerne lå og ulmede i baggrunden, da nyheden om den seneste afvisning på Torvegade dukkede op for nogle dage siden, så Magasinet KBH besluttede sig for at følge op på sagen.

Hvad er "væsentligt"?

I Danmarks lovgivning står i dag, at afgørelser om lokale fartgrænser træffes af "politiet efter forhandling med vejmyndigheden".

'Vejmyndigheden' er i København de to hovedstadskommuner — ultimativt de folkevalgte politikere i byrådene.

Med andre ord kan politikerne i København og Frederiksberg altså godt ønske sig lavere hastigheder og 'forhandle' med politiet om dem. Men det er politiet der træffer den endelige afgørelse.

Loven giver mulighed for, at fartgrænsen kan nedsættes til 40 km/t, hvis en ulykkerisiko eller dårlige oversigtsforhold gør det "påkrævet af hensyn til fodgængere eller cyklister." Og der er også åbnet for at kunne sætte farten ned til 30 km/t — eller endnu lavere — i tættere bebygget område.

Men det er altså politiet der ultimativt laver vurderingen af, om den lavere hastighed er "påkrævet" af hensyn til den blødere trafik eller af andre årsager — uanset hvor meget de folkevalgte måtte være uenige.

Derfor hævder flere — både interesseorganisationer og altså vores læser — at ordensmagten reelt kommer til at udøve politik. For hvis politiet afviser at sætte bilernes hastighed ned — eller at ændre vejes udformninger til fordel for f.eks. cyklister — så har de en direkte indflydelse på indretningen af byen, og på hvilken type trafikanter der prioriteres over andre.

Og denne indflydelse fra ordensmagten har vakt harme hos flere.

Men nu ændrer virkeligheden sig efter alt at dømme.

Ny lovgivning til februar

Martin Hein, pressechef i Transportministeriet, fortæller nemlig nu til Magasinet KBH:

"Politiet skal fremover ikke længere sige god for hastighedsnedsættelser, men hvad der præcis kommer til at ske, er vi ved at finde ud af."

Loven er ganske enkelt ved at blive lavet om, og fremover vil vejmyndigheden — altså kommunen når det handler om kommunale veje — være den øverste myndighed på området.

Kort sagt: Politiet mister snart sin magt, og de lokale politikere overtager den.

Hein uddyber og fortæller, at der stadig skal være en form for kontrolmekanisme, der sikrer, at kommunerne følger, hvad der står i den generelle lovgivning om indretning af veje og hastigheder på dem. Og det er dén detalje man nu er ved at kigge på, hvordan man bedst får skruet sammen.

Dagbladet Politiken kunne i september fortælle om, at politiets veto-ret kunne være på vej ud.

Og nu skulle det altså være så godt som sikkert og vidst, at det kommer til at ske — og at kommunen slet ikke skal ansøge til politiet længere.

Det er en ændring, der vil kunne få en betydelig indvirkning på gadebilledet i særligt Københavns Kommune, hvor man sidste år netop lancerede en stor plan om at nedsætte hastigheden på mange veje — men hvor politiet altså sidenhen har blokeret for ændringerne adskillige steder.

Martin Hein oplyser, at den nye lovgivning på området forventes at blive fremsat allerede til februar.

Politiet vil ikke

I Politiforbundet er man — måske ikke overraskende — ikke begejsteret ved udsigten til at miste sine beføjelser på området.

I en skrivelse til Transportministeren fra oktober giver man udtryk for sin "dybe bekymring" for trafiksikkerheden, når man nu snart ikke længere kan bestemme over brug og indretning af vejene.

Forbundet mener blandt andet, at de mange "patruljekilometer", som man har kørt på vejene giver politiet en særlig indsigt i forholdene på veje og gader. Og at kommunernes ansatte og politikere ikke har den samme "færdselsmæssige erfaring" som politifolk har.

Med til historien hører, at politiet vil skulle nedlægge en del stillinger i forbindelse med ændringen af lovgivningen.

Når loven ændres, vil Danmark komme til at læne sig tættere op ad f.eks. Storbritannien, hvor det generelt er byrådet, der sætter hastighedsgrænserne, men hvor en central kontrolinstans skal sikre, at trafikken glider over hele landet.

Den relativt nye Labour-regering bakker dog op om, at byrådene generelt får carte blanche til at ændre gaderne:

"Den slags beslutninger skal absolut tages på et lokalt niveau [...]. Byrådene har min fulde opbakning til at rulle [zoner med lavere hastigheder] ud," sagde den britiske transportminister Louis Haigh for nylig til Financial Times.

I Tyskland kæmper man dog en kamp, der minder lidt om de danske kommuners.

Den tyske lovgivning på området er strammere end den danske og kræver en fartgrænse på 50 km/t i byerne — med mindre ganske særlige forhold taler for noget andet. Flere hundrede tyske byer er derfor gået sammen i initiativet "Lebenswerte Städte", der kæmper for mere magt til byrådene til at nedsætte hastighederne og gøre byernes indretning mindre "autozentriert" — bilcentreret.

Det er altså en magt, som byrådene i København og Frederiksberg meget snart vil få.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Opspin

Er det denne artikel fra Vejdirektoratet som i referer til

https://www.vejdirektoratet.dk/side/forsoeg-med-lokale-hastighedsgraenser

>Forsøget varer i 3 år, og gør det muligt for de 16 kommuner at sænke lokale hastighedsgrænser i byzone til 40 km/t uden tilsagn fra politiet. Det skal dog være strækninger, hvor vejen ikke har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling. Politiet skal også fortsat give tilsagn til ændret skiltning og brug af fartdæmpere.

>

>Kommunerne kan også sænke hastighedsgrænsen på større veje for at reducere støjniveauet.

Rimelig vag ordlyd:

- kun mulighed for at sænke lokale hastighedsgrænser til 40km/t og ikke 30km/t

- Slet ikke på de *livsnødvendige* strækninger, hvor sagesløse billister kunne risikere at miste flere **vitale sekunder** hvis de bliver *tvunget* til at lette foden fra speederen den mindste smule.

- Politiet kan nu i stedet nægte at godkende ændret skiltning (altså fx 40km/t skilte)

- Politiet kan også nægte at godkende fartdæmpende tiltag, som bump, vejindsnævringer, nyplantning af træer, midterheller, etc.
Peter Ravn-Olesen
Har nogen spurgt politiet hvordan lavere hastighed kan være til fare for trafiksikkerheden? - eller henviser de i stedet til 'flow i trafikken'?
Mathias Hagensen Peter Ravn-Olesen
Det er nærmest en parodi at de mener lavere traffik kan være til fare for trafiksikkerheden. Alt videnskabeligt forskning peger på det modsatte. Politiet agerer politisk fordi de foretrækker byen indrettet på en bestemt måde.
Erik Hermansen
Politiets mange patruljekilometre skulle give dem en særlig erfaring, skriver politiet, men er det ikke kørsel i bil, der er deres erfaring. Man ser stort set aldrig cyklende politi og gående politi er da næsten kun, når garden skal følges Det ville være interessant at høre politiets opgørelse af patruljekilometre fordelt på de 3 færdselskategorier og med hvilken begrundelse for at deres patruljekilometre giver dem viden om forholdene for cyklister og fodgængere. Mon ikke de kommunale parkeringsvagter har større erfaringer som cyklister end politiet.
finn.breddam Erik Hermansen

Hvis man vil lære noget om trafik ved at observere den, skal man først og fremmest stå et sted og se godt efter hvad der sker. (Eller sætte kameraer op og analysere systematisk.)

Men jeg tror politiets særlige status her stammer fra dengang, automobilet var en ny ting. Siden da har vi fået både forskning, forvaltning og en række virksomheder med dyb indsigt i bl.a. trafiksikkerhed og flow. Og sammenhænge mellem trafik og livskvalitet.

Det må være op til lokalpolitikerne at tage ansvaret hhv. at overlade det til fagfolkene i forvaltningen.
Opspin Erik Hermansen
Netop, lad politibetjentene køre lidt på cykel på de værste gader, og så spørg dem igen bagefter om de stadig mener at det er rimeligt at lade kæmpestore lastbiler drøne afsted med 50km/t.
Erik Petrovski
Politiet er i øvrigt i fuld gang med at stække Københavns Kommunes seneste forsøg på generelt at sætte hastigheden ned i byen. Blandt andet i Vanløse: https://vanloeselokaludvalg.kk.dk/nyheder/her-skal-vanloese-alligevel-ikke-saette-farten-ned
finn.breddam

Det er med stor fornøjelse, jeg ser mig selv omtalt som "vores læser" (vedr. min kommentar til artiklen i maj).

Men jeg undrer mig, når Martin Hein, pressechef i Transportministeriet, antyder, at politiet er "en form for kontrolmekanisme, der sikrer, at kommunerne følger, hvad der står i den generelle lovgivning om indretning af veje og hastigheder på dem."

Er det sådan i dag??

(Det kan vel også have sine gode sider. Og jeg ville nok også være mere positiv over for politiets beføjelser mht. hastighederne, hvis de typisk krævede lavere hastighed...)

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling