pixel

København vil have rene arbejdsmaskiner

Sammen med flere kommuner og offentlige selskaber danner København nu fælles front for at få byens arbejdsmaskiner over på el.

asfalt, gade, vejarbejde

Arbejdsmaskiner, der ikke støjer og sviner.

Det kan lyde som en drøm — især for dem af os, der dagligt lægger øre til byggeplads, vejarbejde og gårdrenovering.

Ikke desto mindre er dét ambitionen bag en ny erklæring som 14 af landets offentlige bygherrer — heriblandt Københavns Kommune og Metroselskabet — netop har indgået.

De 14 kommuner og forsyningsselskaber ønsker nemlig fremover at stille krav om, at entreprenører bruger emissionsfrie arbejdsmaskiner, når der arbejder i byen.

Og dén udvikling vil uden tvivl blive godt modtaget i tider, hvor hele hovedstaden kan virke som én, stor byggeplads.

75.000 ton pr. år

Konkret ønsker man at stille krav i kontrakter om, at det er emissionsfrie maskiner, der leveres og anvendes på byggepladsen.

Desuden vil man efterspørge og bede om dokumentation for leverandørens planer for udskiftning fra fossile til emissionsfrie maskiner.

At skifte fra diesel- til eldrevne arbejdsmaskiner er både godt for CO2-udledningen og de farlige NOx partikler — og vil ultimativt føre til mindre støj og færre dødsfald relateret til forurening.

Ved som offentlige bygherrer at gå i fælles front er håbet desuden at skubbe til hele markedet, så udviklingen går den rigtige vej, og flere producenter omlægger produktionslinjen til de mindre svinende maskiner, som så hurtigere kan komme ud på byggepladserne.

Og potentialet ser bestemt ud til at være til stede. Alene arbejdsmaskinerne på bygge- og anlægsprojekterne i København estimeres i dag til at udlede godt 75.000 ton CO2 pr år. Det svarer til udledningen fra cirka 17.000 benzinbiler.

"I min egen forvaltning i Københavns Kommune har vi flere projekter, der skal sætte skub i udviklingen," siger Københavns Teknik og Miljøborgmester Line Barfod (Ø) i forbindelse med etableringen af det nye fællesskab.

Hun fremhæver desuden, at man i Københavns Kommune allerede har indført en bonusordning, som belønner eksterne entreprenører for at indsætte emissionsfri arbejdsmaskiner.

"Og et politisk flertal har i budget 2023 besluttet at tilføre ekstra midler, så de køretøjer og materiel, som kommunen fremover selv indkøber, udelukkende er eldrevne," lyder det videre fra borgmesteren. 

Her og nu lyder målet, at der frem til 2028 skal bestilles minimum 1.000 nye emissionsfrie maskiner til kommunerne.

Svært med de tungeste

Flere producenter af anlægsmaskiner er allerede i fuld gang med at udvikle elektriske alternativer.

Selvom de tungeste af opgaverne stadig må klares med diesel, har blandt andet Københavns Kommune eksperimenteret med flere løsninger til at fordele arbejdet optimalt, mens vi venter på de nye maskiner — f.eks. med fokus på den tunge, støjende del om dagen og den renere og mere lydløse del i de sene aftentimer.

Selvom udviklingen indenfor bæredygtige arbejdsmaskiner går den rigtige vej, erkender de offentlige bygherrer bag aftalen dog, at det ikke er den nemmeste opgave, man har sat sig for.

På og omkring byggepladser kan energi-infrastrukturen være mangelfuld, især når det drejer sig om de helt store maskiner på over fire tons.

Udviklingen indenfor større maskiner er i mange tilfælde stadig på prototypeniveau, og leverandører kan ikke altid levere dem — især ikke med kort varsel.

Mens det endnu kan være svært at opdrive de rigtigt tunge maskiner, ser det lettere ud for de lidt mindre af slagsen.

For eksempel den berygtede fejemaskine, der godt nok fejer gaderne, men også kan gøre cykelturen til en øv-oplevelse, når man forsøger sig med en overhaling og mødes med dieselos og gadestøv i virvelvinds-formation.

Siden 2019 har Københavns Kommune gradvist udskiftet de engang så larmende fejemaskiner med nye eldrevne versioner, der skærer toppen af larmen og møget, når man på cykelstien forsøger sig med en overhaling.

Med aftalen kommunerne imellem er vejen banet for en endnu større omvæltning i arbejdsmaskinernes miljø- og energitilpasning. 

De 14 bygherrer bag aftalen er Københavns Kommune, Aalborg Kommune, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane, Frederiksberg Kommune, Esbjerg Kommune, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune, Region Hovedstaden, Novafos, Aalborg Forsyning, Aarhus Vand, Aarhus Havn og Kildedal By.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Jens Krabbe_1
Mange tak og godt arbejde! Jeg glæder mig til at opleve den store elektrificering. Det bliver så godt sammen med den igangværende elektrificering af skraldevogne, taxaer og busser.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling