Den cirkelrunde skole på kanten af fælleden
Køer græsser uden for vinduet af Københavns nyeste folkeskole, der er helt rund som naboen Royal Arena.
Børn i badetøj og bare tæer løber rundt i solen og leger med vandgevær midt i Arenakvarteret i Ørestad Syd på kanten til Kalvebod Fælled. Andre sparker bold på den store grønne fodboldplæne eller klatrer rundt mellem træerne, og ved indgangen til den cirkelrunde bygning sidder tre piger og leger med dukker. De voksne er ved første øjekast slet ikke til at se i dette nybyggede børneparadis.
Det er heller ikke til at se, at man faktisk er trådt direkte ind i en skolegård, for hverken hegn eller mure omslutter den nye Kalvebod Fælled Skole. Bygningen ligger bare midt i det hele – og matcher naboen Royal Arena med sin runde form, sit flade tag og den semitransparente stueetage.
Arkitekterne bag den usædvanligt runde og sølvglinsende folkeskole er Lundgaard & Tranberg Arkitekter. Vel nok Københavns førende specialister i bygninger med runde former med senest Axel Towers og Copenhagen Plant Science Centre og tidligere også de meget roste SEB Bank og Tietgenkollegiet i samlingen af svungne strukturer i byen. BOGL Landskab har stået for udearealerne.
Inde bag den metalliske facade løber der flere barfodede børn rundt, og et par voksne går også rundt i bare tæer eller sutsko. Skoleleder Maria Bælum Mauria, som møder Magasinet KBH i forhallen, er selv iført turkise sandaler med blomster.
»Hvis man ikke bruger udendørssko indenfor, så kan gangarealerne og trapperne holdes så rene, at de også kan bruges som læringsrum. På den måde får vi meget mere plads til at trække undervisningen ud af lokalet,« forklarer hun.
Idrætshal i hjertet
Kalvebod Fælled Skole er den første københavnerskole, der er bygget efter folkeskolereformen, og det er taget meget alvorligt på alle 11.500 etagemeter på Else Alfelts Vej.
»En del af reformen er jo, at der skal mere idræt og bevægelse ind i børnenes skoledag, og derfor har man tegnet bygningen med idrætshallen som centrum. Alle linjerne i huset – både gelænder, lameller på vægflader og i loftet, betonelementerne – peger ind mod hallen, fordi idræt er i centrum. Både i skole og fritid,« forklarer Maria Bælum Mauria.
Hallen er indrammet af glas, så man kan se op i klasselokalerne og omvendt. Der findes også rum til for eksempel yoga og motoriktræning, og på tagterrassen oven på idrætshallen ligger en slags skolegård med kunstgræs og vindstille omgivelser.
Børnene har ikke flere idrætstimer på skemaet end i andre skoler; til gengæld skal de også bevæge sig i alle de andre timer i løbet af dagen og for eksempel lege hentestafet i dansk eller hoppe på trapperne for at øve matematiktabeller. Skolen er dog ikke kun henvendt til børn med særlige evner inden for idræt, understreger Maria Bælum Mauria:
»Det er faktisk vigtigt for os, at man ikke tror, at det er en Team Danmark-skole. Det er det overhovedet ikke. Vi synes bare at idræt, leg og bevægelse er smaddersjovt. Og så oplever vi, at det styrker indlæringen.«
Rundkredspædagogik anno 2018
Midt i forhallen går et barn forbi i zigzag og hop for at ramme formerne, der er tegnet på gulvet med tape. Forhallen er i bygningens fulde højde med udsyn til alle fem etager. Væggene og de kæmpe søjler fra top til bund er i rå beton, og gulve og skabe og andre elementer er i lyst fyrretræ behandlet til at kunne tåle fodspor og makrelmadder.
I alle klasselokalerne er der tegnet en cirkel på gulvet til at afholde pædagogiske rundkredse i bedste 70’er-stil.
»Man skal tage det bedste med fra de pædagogiske tanker, der har været gennem tiden. Og det her holder. Her sidder børnene enten med numsen eller fødderne på cirklen, når de har klassemøde eller fælles opgaveinstruktioner,« forklarer skolelederen.
Lokalerne er lyse og med dybe siddenicher ved vinduerne. Må man også gerne kravle op i vindueskarmen, hører Magasinet KBH sig selv spørge med barnagtig, længselsfuld stemme?
»Det må man meget gerne. Det er ikke strikt, som dengang vi gik i skole. Her vil vi jo faktisk gerne have, at børnene bevæger sig. De må også godt løbe på gangene eller klatre op på garderoberne for at ligge og læse,« svarer Maria Bælum Mauria.
Mellem by og land
Klasselokalerne ligger hele vejen rundt i kanten af den runde bygning og er forbundet, så man kan gå igennem hele bygningen på indersiden. Mod øst er der udsigt til Arenakvarteret, og på den anden side, lige ud for skolens mure, begynder Kalvefod Fælled, hvor en flok køer går og græsser i det fjerne.
»Vi glæder os til at bruge fælleden, og til at vi skal ud at fiske og finde haletudser,« siger Maria Bælum Mauria og fortsætter:
»Skolen ligger midt imellem land og by og integrerer begge dele. Den skal også være en åben bygning for hele lokalområdet og en form for kulturcentrum for fritidsbrugere om aftenen og i weekenden, når idrætsforeningerne træner i hallen og franskholdet sidder på anden sal.«
Indtil åbningen af Kalvebod Fælled Skole i starten af maj var børnene i lånte lokaler på Dyvekeskolen i Sundbyvester. De ældste børn er blevet transporteret i busser i fire år og er glade for endelig at flytte ind i den runde skole, som også rummer fritidshjem og klub.
Uden for den glimtende nye bygning står en børnehaveklasse i en rundkreds og får instrukser. Det er maj-børnene, der lige er kommet fra børnehaven. Ved siden af drager en lidt ældre klasse af sted ud i landskabet i samlet flok.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!