pixel

Bella Centers P-plads bliver til mini-kvarter

1.300 parkeringspladser ved hotel Bella Sky skal erstattes af 400-500 boliger — med mere.

Bella Sky og Bella Center

Det er kun et årti siden, at Bella Center lå helt for sig selv i et fjernt hjørne af Ørestad — kun omgivet af parkeringspladser og store indfaldsveje.

Siden er den omgivende by rykket nærmere og nærmere, og en stor del af Bella Center er i dag nærmest pakket ind i sin helt egen bydel, Bellakvarter. Byen er sågar begyndt at ‘spise’ af det store udstillings- og kongrescenters bygninger.

Nord for Bella Center — omkring hotellet Bella Skys 'skæve tvillingetårne' — holder omkring 1.300 parkeringspladser dog stadig stand i et stort og ofte ret øde område ud mod Vejlands Allé. 

Men nu er tiden kommet til at få færdiggjort ‘indpakningen’ af Bella Center — og fuldende Bellakvarter.

Nabo til Fælledby

Oprindelig var det planen, at P-pladsen skulle bebygges med erhverv, men ejerne af Bella Center håber nu i stedet at få lov til at opføre 80.000 etagemeter nybyggeri fordelt på 400-500 boliger, et plejehjem og en daginstitution.

Planerne omfatter også en mindre udbygning af Bella Sky og opførelsen af et nyt parkeringshus, der skal erstatte noget af parkeringen på terrænet.

Skråt over for området, på den anden side af Vejlands Allé, er det nye boligområde Fælledby så småt ved at tage form. Dermed er der lagt op til en del mere liv i et hjørne af byen, der med den nærliggende golfbane, Bella Center og Vejlands Allé hidtil har været mest præget af gennemfart og midlertidigt ophold. 

Delvist bilfrit kvarter

Det er indtil videre småt med detaljer om projektet. Men ejerne af Bella Center ønsker, at det nye boligområde skal være delvist bilfrit og have grønne arealer, inklusive et parklignende område.

Derudover vil man have fokus på biodiversitet, bæredygtighed og påvirkningen fra Ørestads evige Nemesis: vinden.

Ændringen af planerne fra erhverv til boliger betyder, at embedsværket i Københavns Kommune skal udarbejde en ny lokalplan for området. 

I forbindelse med dét arbejde har planerne for nylig været i en såkaldt intern høring hos Amager Vest Lokaludvalg, og udvalget opfordrer til, at man lærer af fejlene begået i Ørestad og sætter fokus på at skabe en god og blandet bydel med et aktivt byliv.

Belært af Ørestads historie

Som udvalget bemærker er store dele af det øvrige Ørestad præget af funktionsopdeling med boliger, kontorer og hoteller hver for sig — en filosofi med rødder tilbage i bilens indmarch i 1950'erne, hvor vi skulle bo i boligtårne omgivet af grønne områder og tage bilen på arbejde i inudstrikvarteret. 

“... historien om Ørestad har vist, at det er nødvendigt at indtænke en mere helhedsorienteret tænkning,” skriver udvalget blandt andet til rådhuset og henviser til planlægningen af den kommende bydel Jernbanebyen som et eksempel til efterfølgelse.

Udvalget opfordrer derfor til, at man sætter fokus på at skabe en blandet og levende bydel med et attraktivt handels-, fritids-, erhvervs- og byliv.

Gode cykel- og fodgængerforbindelser på tværs af den trafikerede Vejlands Allé og til de omkringliggende byområder er også et must for lokaludvalget, der ligeledes opfordrer til, at Amager Fælled og områdets kanaler tænkes ind i udformingen af bebyggelsen.

Venter sværdslag om parkering?

Da der tidligere er lavet en detaljeret lokalplan for området, kan det politiske forarbejde afkortes en del.

Teknik- og Miljøforvaltningen forventer derfor, at man allerede i sensommeren eller til efteråret kan fremlægge et planforslag for politikerne.

Den primære hurdle for godkendelse kan være parkeringsforholdene. Hvis planerne skal blive til virkelighed, skal antallet af parkeringspladser til Bella Center og Bella Sky nemlig næsten halveres til i alt 573 pladser. 

Og da det er en del af 'principaftalen' om byens budgetter for 2024 og 2025 mellem et flertal af rådhusets partier, at nedlagte parkeringspladser som udgangspunkt skal erstattes 1:1, kan det muligvis føre til politiske sværdslag. Ved Bella Center er der dog tale om privatejet areal.  

Projektet kræver desuden, at der fastlægges nye rammer for området i den store, forkromede 'Kommuneplan 2024', der skal vedtages senere i år. Først når dén er plads, kan projektet på Bella Centers P-plads bliver skudt endeligt i gang.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Stefan
Bliver det en reduktion i antal m2 i forhold til det oprindelige projekt?
Stefan

Det har stået stille med alle kontorområderne i bydelen, så det er da forståeligt nok at de hellere vil lave boliger.

Men der bliver forhåbentligt plads til en kontorbygning eller to, så det hele ikke bare bliver uniforme boligblokke…

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling