pixel

Fornyelse af området ved Nørrebro Station kommer i 2025

En stribe små og store projekter omkring højbanen skal gøre området ved Nørrebro Station tryggere og smukkere.

Alt godt kommer til den, der venter, lyder et gammelt ordsprog.

Hvis det står til troende, så kommer vi til at få slået benene fuldstændig væk under os, når fornyelsen af området omkring Nørrebro Station en dag er fuldført.

Ventetiden har i hvert fald været lang. Der er nu gået mere end ni år siden, at vi første gang blev præsenteret for den samlede plan for området, som arkitektfirmaet Cobe havde udarbejdet for Københavns Kommune.

I den mellemliggende periode er flere af planens delelementer rent faktisk blevet ført ud i livet — og dem vender vi tilbage til. Men tilbage står selve Nørrebro Station og dens umiddelbare nærområde, der mere end nogensinde trænger til en kærlig hånd.

Ifølge data fra den seneste kommunale tryghedsundersøgelse er Nørrebro Station således blandt de stationer i København, som flest borgere er utrygge ved at opholde sig på. 

Men nu melder man endelig klar til at sætte gang i sidste fase af fornyelsesprocessen, der — som det hedder i en pressemeddelelse — “skal forandre stationsområdet fra et transitområde til et attraktivt og trygt bymiljø med liv og aktivitet”.

Pressemeddelelsen er underskrevet af både Københavns Kommune, DSB Ejendomme og BaneDanmark, der alle har ejerskab af en del af området. Og med det fælles fodslag kan der nu for alvor komme gang i udviklingen af et område, der ikke mindst på grund af det opsplittede ejerskab er kommet lidt langsomt ud af startblokken.   

Butikker vender tilbage

Reelt består denne fase af endnu en stribe små og store delprojekter, som af de tre instanser skal føres ud i livet i samarbejde med Områdefornyelsen Bispeengen.

Mest synligt blandt disse delprojekter bliver BaneDanmarks arbejde med at få etableret nye butikslejemål under højbanen ved stationen (se billede allerøverst).

Tomrummene under banelegemet har faktiske tidligere huset en række butikker, men de på det tidspunkt lidt forfaldne indretninger blev sløjfet i forbindelse med byggeriet af metroens cityring og er aldrig blevet genetableret.

Mødested under højbanen

I det oprindelige idékatalog for området blev der lagt op til at indrette butiks- og værkstedslokaler med store glaspartier og buede vinduespartier, der leder tankerne hen på lignende tiltag i blandt andet London, Berlin og Paris.

Om det er præcis den løsning, BaneDanmark arbejder henimod, melder historien endnu ikke noget om.

Men tidligere på året hyrede BaneDanmark det statslige ejendomsselskab Freja Ejendomme til at gå på jagt efter en ejendomsudvikler, der kan står for udvikling, indretning og udvikling af kommende butikker under højbanen.

Indtil den del af projektet kommer på skinner, vil Områdefornyelse Bispeengen sætte gang i midlertidige forsøg under højbanen for at undersøge potentialet for et lokalt mødested.

Bedre adgangsforhold og smutvej

DSB har tidligere på året modtaget 30 millioner kroner fra Transportministeriets tryghedspulje, som blandt andet skal bruges til at skabe bedre og tryggere adgangsforhold til selve stationen. 

Det har desuden tidligere været fremme, at DSB ville bruge 30 millioner fra egen lomme til en renovering af den snart 100 år gamle, fredede stationsbygning. Den del af arbejdet er dog ikke en del af de planer for 2025, der nu er meldt ud.

Derudover skal der fra den fire-årige byrumspulje, som blev vedtaget ved Københavns Kommunes nylige budgetforhandlinger, hentes penge til at forbedre byrummme omkring stationen. Pengene skal primært gå til begrønning og til bedre håndtering af parkerede cykler.

Og endelig arbejder man på at få etableret en smutvej under højbanen mellem Glentevej og Tikøbgade — cirka 200 meter syd fro Nørrebro Station.

Tidligere tiltag

Smutvejen vil i øvrigt give lettere adgang til et af de allerede udførte projekter fra den oprindelige områdeplan, nemlig fornyelsen af det lille grønne område Glenteparken.

Af andre færdige projekter kan nævnes Kampsportens Hus, som stod færdigt i 2022, og Mimers Plads, som var færdiganlagt i 2021.

Ifølge Københavns Kommune vil den seneste række af initiativer omkring Nørrebro Station blive sat i gang til næste år.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Per Bak Olesen
Hvis msn fjerner busbanen og cykelstien fra området ved metroen og samtidig fjerner cykelparkeringen fra denne side af højbanen, så vil man få en dejlig stor sammenhængende plads. Man vil få et byrum, der vil kunne bruges til udendørsservering, boder, kulturarrangementer og meget mere. Det vil kunne udvikle sig til en af byens bedste pladser og så vil man helt sikkert også få gang i butikkerne under banen.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling