Kastrup udvider og bliver knudepunkt for luftfragt
Lufthavnen vokser med ny, stor terminal. Byggeriet vil give København en større rolle i international fragt — og mere effektiv nethandel.
Sidste år fik Kastrups passagerer mere plads at boltre sig på. En hel finger blev tilføjet til lufthavnens håndfuld af længer i den største udvidelse siden 1998.
Nu er det pakkernes tur til at få bedre forhold. Og byggeriet er gået i gang.
Et område på størrelse med godt seks fodboldbaner inde på selve lufthavnsområdet skal huse lufthavnens nye fragtterminal, som forventes at stå klar til sommeren 2022.
26.000 m2 i solgul
Den nye hovedbygnings fem etager er solgule. Sammen med gule og røde DHL-bannere rundt om facaden på resten af den godt 26.000 m2-store bygning peger det tydeligt på, hvad de nye mure huser:
En masse pakker sendt med DHL.
For mens den stigende nethandel betyder døden for mange fysiske butikker, er den godt nyt for fragtfirmaer som DHL.
Sidste år indkøbte virksomheden 19 nye fly, så flåden nu tæller mere end 260 — og med den nye pakketerminal i København slutter 100 nye ansatte sig til.
Én hvert andet sekund
Der ligger allerede et stort DHL-lager på lufthavnens område ud mod Kystvejen, men den nye terminal bliver mere end blot et lager. De mange nye kvadratmeter skal rumme en af kun 19 regionale DHL-hubs — på dansk, knudepunkter.
Inde i bygningen vil et fuldautomatiseret sorteringssystem sørge for, at terminalen hver time døgnet kan modtage og sende 37.000 pakker — det er cirka 10 i sekundet.
Den store opgradering betyder, at københavnske nethandels-kunder fremover vil kunne opleve hurtigere leveringstider. I dag sendes DHL-pakker til Danmark som regel over enten Tyskland eller Storbritannien, men med den nye terminal kan mange flere pakker sendes direkte til København.
Ved siden af sorteringssystemet vil DHLs ansatte i den nye terminal ordne administration og servicere fly i nye kontorer og på et nyt værksted. Og på toppen af bygningen går 7.500 af tagets kvadratmetre til et parkeringsdæk til de ansattes køretøjer.
Men Kastrup stopper ikke her. En udvidelse på den anden side af Kystvejen — denne gang på mere end 300.000 m2, eller cirka 44 fodboldbaner — ligger i kortene.
Et kommende område ved navn Airport Business Park vil her klemme sig ind mellem vejen og DSBs vedligholdelsescenter helt ud til Øresund.
Sammen med de ekspanderende faciliteter til at håndtere fly inde på selve lufthavnsområdet skal det nye fragt- og logistik-center fordoble Kastrups fragtkapacitet til mere end en million ton om året.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!