Der er en ny udsigtspost over Rådhuspladsen i Dagmarhus
Det historiske kontorhus er blevet til designhotel med en ekstra etage og terrasse, der er åben for alle med hang til cocktails og downtown-udsigt.
Nedefra ligner det sig selv, Dagmarhus. Biografens facade er kommet til syne igen efter lang tid med stillads, og de karakteristiske, røde neonskilte lyser ud mod Rådhuspladsen, der stadig er præget af metrobyggeri, selvom den dag for dag bliver mere sig selv.
Men der er sket noget på toppen. Den historiske, hvide kontorbygning har fået en overhaling og er transformeret til moderne hotel og bar. Og øverst oppe er Dagmarhus vokset med en ekstra etage.
Den nye 7. sal er det såkaldte living room hos designhotellet CitizenM. En kombination af reception, lounge og bar – som er åben for alle københavnere, der er tørstige efter udsigt og cocktails.
Her kan man slå sig ned langs de høje vinduer eller træde ud på den smalle terrasse, der løber hele vejen rundt om den tilbyggede etage på hjørnebygningen.
Så man kan både nikke over til de bronzefarvede siloer Axel Towers og få et helt nyt perspektiv på Københavns Rådhusplads, mens trafikken nede på H.C. Andersens Boulevard buldrer forbi.
Det er en ny udsigtspost i byen med et strejf af historiens vingesus. For kort efter Dagmarhus stod opført sidst i 1930’erne blev det under 2. Verdenskrig overtaget og brugt som hovedkvarter af den tyske besættelsesmagt, sammen med Shell-huset i Vester Farimagsgade.
Farvestrålende hotelhjerte
Fra gaden er indgangen lidt anonym uden store prangende CitizenM-skilte. Først helt henne ved dørene signaleres, at man er på rette vej, inden tre elevatorer i foyeren går mod den nye 7. sal.
På toppen tager en afslappet, urban stemning med høj loungemusik imod. Et loftsmaleri fanger øjet, og den lange bardisk troner frem på højre side.
Sofamiljøer i grøn, turkis og rød afløser hinanden i hjertet af det nye hotel. Imellem dem står marmorborde med vaser, coffee table books og andet nips. Alle møbler er fra schweiziske Vitra, mens blandt andet også design af Verner Panton bidrager til den farvestrålende indretning.
CitizenM Copenhagen er det 15. hotel i den internationale kæde, der har som ambition at tilbyde overkommelig luksus med samme gennemførte og genkendelige stil, ligegyldigt om man tjekker ind i New York, Paris eller København.
Ens værelser verden over
Det er det hollandske tøjfirma Mexx, der står bag hotelkæden, fortæller Thorkild Hansen, mens vi går rundt. Han er ikke receptionist, men ambassadør på hotellet. Som ambassadør kan man både tjekke folk ind og ud, lave kaffe og servere mad – man skal kunne det hele.
»Ejeren af Mexx var træt af, at hans ansatte boede på slidte, normale hoteller, der var uinspirerende. Han ønskede, at man kunne være sikker på et hotels standard, selvom man ikke havde boet der før,« forklarer ambassadøren.
Derfor har CitizenM’s hotelværelser rundt omkring i verden alle den samme, enkle indretning, hvor selv sengen er samme model. Og alle værelser på hotellet koster det samme – i København starter prisen fra 800 kroner, afhængigt af sæsonen og tidspunkt på ugen.
»Vores kunder ved, hvad de betaler for. Vi går op i høj kvalitet. Alle rum har en iPad, hvor du kan styre det meste i værelset. Til gengæld skærer vi minibaren fra,« siger Thorkild Hansen.
Up in the cloud
Mens værelserne er enkle, er der altså fuld smæk på samlingsstedet på den øverste etage, hotellets dagligstue.
Selvom genkendeligheden er vigtig for CitizenM, er der også en række tilvalg, som er kendetegnende for København. På den ene endevæg har HuskMitNavn udsmykket hele væggen, og i baren finder man udelukkende øl fra byens verdensfeterede mikrobryggeri Mikkeller.
»Vi glæder os til, københavnerne får øjnene op for, at vi er her. Vi har det bedste og største område, hvor man kan komme og hænge ud,« siger Thorkild Hansen.
Nu hvor vi er lidt oppe i højderne, er hans bud på sommerens drink på terrassen en Up in the cloud med vodka, blå likør, lime, licthi og absint. Den er helt blå og smager lidt af citrus:
»Og der er meget lidt absint i,« forsikrer han.