Bypark ved Tivoli udskudt — kan tidligst anlægges efter 2030
Vejen mod en bypark på Vesterbro Passage er blevet længere, efter at planlagt arkitektkonkurrence er blevet udskudt.
Det kan føles, som om der er gået et helt liv, siden idéen om at anlægge en bilfri bypark foran Tivolis hovedindgang på Vesterbro Passage første gang blev luftet i offentligheden.
Det var dengang i sommeren 2019, da coronaepidemiens første bølge stadig fik os til at holde afstand og have masker på inden døre. Dengang Donald Trumps første periode som præsident stadig var i fuld sving.
Nu, godt fire et halvt år senere, er corona kun et fjernt minde, Trump er tilbage i Det Hvide Hus, og byparken ved Tivoli ... ja, den er stadig meget langt fra at blive til virkelighed.
Verdenshistorien suser forbi, men det kommunale system tager sig fortsat god tid.
Og nu er den eventuelle realisering af byparken blevet yderligere udskudt.
Nu vil anlægarbejdet tidligst kunne gå i gang i begyndelsen af 2030 — mere end ti år efter, at idéen første gang blev præsenteret.
Det fremgår af et notat hos Københavns Kommune.
Forsøg først, så konkurrence
Det var egentlig planen, at kommunen i begyndelsen af næste år ville igangsætte en arkitektkonkurrence om, hvordan den planlagte bypark skulle udformes.
Men nu har man fra forvaltningens side valgt at skubbe konkurrencen et år ud i fremtiden, så den i stedet bliver sat i gang i begyndelsen af 2027 — formentlig.
Ifølge notatet er udskydelsen af arkitektkonkurrencen et resultat af, at politikerne har valgt først at lave forsøg på stedet.
Som vi tidligere har beskrevet, afsatte kommunalpolitikerne ved sidste efterårs budgetforhandlinger cirka 12 millioner kroner til et 'byrumsforsøg' på Vesterbro Passage.
Forsøget skal efter planen køre i seks måneder fra maj til november 2026 — altså efter at arkitektkonkurrencen oprindelig var sat til at gå i gang.
Dermed ville deltagerne i konkurrencen ikke kunne trække på eventuelle resultater fra byrumsforsøget, og man ville risikere, at konkurrenceforslagene kom til at trække i en forkert retning.
Ved at udskyde arkitektkonkurrencen til 2027 vil der omvendt være tid til at evaluere byrumsforsøget og bruge erfaringerne som en del af grundlaget for konkurrencen.
Udskydelsen betyder naturligvis, at hele den politiske proces også bliver forrykket. Hvis alt går efter planen, vil det kommunale embedsværk nu først være klar med den lokalplan, der skal bane vejen for en realisering af byparken, i slutningen af 2029.
Og dermed kan selve anlægsarbejdet som nævnt allertidligst begynde, når det næste årti er skudt i gang — og verdenshistorien formentlig har givet os endnu en rusketur. Eller to.
Minister udlægger hindringer
Også på mere lokalt niveau kan der nå at ske meget i løbet af fem år, som kan stikke en kæp i hjulet på parkprojektet.
Senest har trafikminister Thomas Danielsen (V) sået tvivl om realismen i projektet i forbindelse med sit kontroversielle forslag til ændringer af færdselsloven.
Med lovforslaget skal kommunerne ikke længere konsultere politiet, hvis man for eksempel vil indføre lokale fartgrænser eller ensrette og lukke gader. Til gengæld opstilles der stramme trafikale grænser for, hvornår det er muligt.
Den foreslåede grænse for, hvornår en vej må ensrettes eller lukkes for trafik, er under 1.000 biler i døgnet — en grænse som Vesterbro Passage langtfra overholder.
Trafikministeren satte trumf på i et interview i Berlingske, hvor han direkte afviste ideen om at lukke Vesterbro Passage.
»... det kunne man ikke, da politiet stod for det, og det kan man selvfølgelig heller ikke nu,« lød det fra ministeren.
Senere blødte han dog den udmelding en smule op i et skriftligt svar til Magasinet KBH, hvor han uddybede, at lovforslaget ikke omfatter »anlægsprojekter, hvor kommunerne ved anlæg for eksempel fjerner en vej, fritlægger en å eller lignende«.
Skal afhjælpe trængsel ved Tivoli
Vesterbro Passage er den i dag uofficielle betegnelse for de 220 meter af Vesterbrogade, der løber mellem H.C. Andersens Boulevard og Bernstorffsgade.
Strækningen var indtil 1866 en del af Københavns voldanlæg, men efter opfyldningen af voldgraven blev den omdannet til en grøn promenade, der først langt senere blev indlemmet i Vesterbrogade.
Idéen om at anlægge en bilfri bypark på strækningen er oprindelig undfanget af Tivoli. Den var blandt andet et bud på, hvordan man løser de trængselsproblemer, der hver sommer opstår på fortovet foran forlystelsesparkens hovedindgang.
Tivolis oprindelige vision fra 2019 omfattede også et nyt, BIG-tegnet hotelbyggeri lige ved siden af, hvor H.C. Andersens-slottet ligger i dag.
Den del af planen er dog siden blevet droppet.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Jeg tænkte på det her område under håndboldfesten i sidste uge. "Passagen" er jo altså en del af den store scene for nationale begivenheder, der hedder Rådhuspladsen.
Hvordan så der ud? Var der normal biltrafik, eller var der folk over det hele?