pixel

Luk Vesterbro Passage allerede nu — og genskab grønt centrum for forlystelser

Radikale Venstre vil ikke vente nogle år på, at man går i gang med ny bypark — det inderste af Vesterbrogade bør lukkes for biler nu, så man kan genskabe "forlystelsernes centrum".

bypark tivoli gehl

Engang var Vesterbro Passage centrum for byens forlystelser.

I 1843 åbnede en forlystelseshave med navnet Kjøbenhavns Tivoli og Vauxhall på Københavns gamle volde. Haven skulle trække københavnere og resten af det sjællandske opland ind til storbyens ekstraordinære tilbud.

Det skete ikke mindst fra 1847, da Danmarks første jernbane åbnede mellem Roskilde og København — med den første hovedbanegård ved Vesterport.

Herfra gik det stærkt med etablering af flere kulturelle tilbud i området. De spredte sig i en forgrening fra Vesterbro Passage med Establissement National (1882) senere kendt som Scala, Dagmarteatret (1883), Cirkusbygningen (1886), Panorama (1882) — og ikke mindst datidens største biograf i Nordeuropa, Palads Teateret (1912).

Dengang gav det god mening at forbinde det store opland med de mange attraktive tilbud i København ved at placere Hovedbanegården klos op ad det nye, levende centrum ved Vesterbro Passage. Ligesom det dén dag i dag fortsat giver god mening. Men desværre er fortidens fornuftige planlægning blevet forsømt i nyere tid.

Tivoli er blevet omringet af enorme vejanlæg, og Scala er blevet omdannet til kontorbyggeriet Axel Towers. 

Og fremtidens biografdrift i Palads Teateret er langt fra garanteret, da vi fortsat afventer en lokalplan fra Nordisk Film efter Borgerrepræsentationen tog en del af højden og bredden — og dermed økonomien — ud af projektet.

Det ellers så levende byrum har fået trange kår.

Luk Vesterbro Passage med det samme

Man kan dog ane en lille spire bryde frem fra asfaltens mørke. Der er et potentiale for liv i det ellers efterhånden så golde område i centrum af København.

Københavns Kommune har forud for de forestående budgetforhandlinger lavet en trafikanalyse, der har undersøgt, hvordan den samlede trafik kan fungere ved en lukning af Vesterbro Passage for biler og busser.

Den samlede vurdering er, at en lukning vil give væsentligt bedre fremkommelighed for gående og cyklister for relativt få midler. En lukning af passagen vil dog også skabe en oplevelse af mere trængsel for bilisterne og busserne, men trafikken vil kunne blive afviklet med et rimeligt trafikalt serviceniveau.

I Radikale Venstre mener vi derfor, at passagen skal lukkes med det samme. Og det må gerne foregå samtidig med den videre planlægning af byparken — modsat anbefalingen fra forvaltningens embedsmænd, der vil afvente med at lukke for trafikken til byggeriet af byparken er klar.

Ved at lukke for trafikken allerede nu, kan vi skabe et enestående byrum til midlertidige aktiviteter. Byrumsforsøgene i Middelalderbyen (i 2021, red.) har vist os, hvor hurtigt vi kan transformere vejarealer til opholdsarealer og skabe grønt inventar uden at sætte så meget som en spade i jorden.

Et trafiksaneret areal kan endda være en hjælp i planlægningsfasen med at afprøve forskellige løsninger, så vi på sigt får udviklet et område, der afspejler de forbipasserendes faktiske behov.

Palads handler om indholdet

Trafiksaneringen af Vesterbro Passage skal dog ikke stå alene. I Radikale Venstre vil vi gerne bringe hele den gamle summen af liv omkring Hovedbanegården tilbage med mennesker, ophold og oplevelser i fokus.

Derfor er det også ærgerligt, at debatten om den historiske Palads biograf har fokuseret på bevaringen af bygningen i stedet for at forholde sig til indholdet og arealerne omkring bygningen.

I stedet for at se på, hvordan vi kunne få en tidssvarende biograf, aktivere det mennesketomme Axeltorv og få det til at hænge sammen med udviklingen af hele området omkring Hovedbanegården, har debatten kredset om, hvordan Paul Gernes' 35 år gamle farvelægning af bygningen kunne bevares — en farvelægning, der engang var så udskældt, men i den aktuelle debat er så elsket.

Hvis vi imidlertid skal have forlystelserne i centrum, tæt på Hovedbanegården, kommer vi dog ikke uden om den nødvendige ombygning af Palads til en tidssvarende biograf.

En ombygning — eller udskiftning — af dén karakter har rejst en naturlig diskussion fra bygherren, Nordisk Film, om hvad der kunne opføres i stedet. Ligesom finansieringen af et sådant projekt rimeligvis også er tænkt ind, hvilket er et grundvilkår i moderne byudvikling, hvis ikke kommunens sparsomme måltal skal overtage byudviklingen.

Desværre er projektet med at skabe moderne biografsale, i en moderne bygning, med en levende plads foran, blevet vingeskudt af et fodslæbende flertal i Københavns Borgerrepræsentation.

Det skete først med et flertal imod ombygningen ledt an af det Konservative Folkeparti, der længe modsatte sig en nedrivning. Og senere da man krævede, at der blev fjernet en etage fra den kommende bygning i den endelige behandling af startredegørelsen.

Det spirer nu — vi skal gribe momentum

Nordisk Film, der ejer bygningen, har heldigvis ikke kastet håndklædet i ringen — endnu. Det efterlader et fortsat håb for, at projektet kan lande et sted, hvor de kommende filmklassikere kan blive vist på det store lærred, som de har gjort det i over hundrede år.

Udover udvikling af byrummet ved Vesterbro Passage og en modernisering af bygningen, biografen og pladsen ved Palads blev der med sidste års budgetaftale også plantet et frø for overdækningen af Vesterport Banegrav.

Det frø er nu begyndt at spire, og vi skal selvfølgelig gribe det momentum på rådhuset, så vi kan vende udviklingen for hele området.

Vesterbro Passage blev anlagt som en bred og grøn promenade, og området har i mange år dannet rammen for Københavns glade og livlige forlystelseskvarter.

I dag svinder det pulserende liv ind, og man kan frygte, at det langsomt bliver kvalt af den konstante trafik, afviklende lokalplaner og udeblivende investorer.

I Radikale Venstre håber vi, at en snarlig trafiksanering af Vesterbro Passage kan blive startskuddet på en genetablering af forlystelsernes bykerne i grønne omgivelser.

Mest læste

kommentarer

René Nielsen

Jøsses, det er da katastrofale planer! Hvis der skabes et bilfrit område, der dækker hele område med Vesterbrogade, Axeltorv og arealet over banegraven ved Vesterport Station, bliver fremkommeligheden i byen fuldstændigt ødelagt. Blot fordi, at der nogle få fredage i sommerperioden er mange mennesker, der gerne vil i Tivoli, så skal Vesterbrogade da ikke lukkes. Drop det, stop jer selv!

PS

Graver foran Hovedbanegården burde vi for mange år siden have dækket over. Her kunne skabes lidt mere plads til ting som cykler, drop-off, korttidsparkering og måske endda også fernbusser. Så fik byens busgæster også lidt bedre forhold, i stedet for nu, hvor vi allerede ser frustrerede kuffertslæbere kæmpe sig fra Hovedbanen via Ingerslevsgade og frem til den nye busterminal ved IKEA/Dybbølsbro.

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling