pixel

Generalprøve på bypark vil lukke Vesterbro Passage i et halvt år

Om knap to år kan københavnerne få en forsmag på den planlagte bypark ved Tivoli, når starten af Vesterbrogade omlægges til et midlertidigt, bilfrit byrum i seks måneder.

Vesterbro Passage

Byparken ved Tivolis hovedindgang bliver endelig en realitet. Men i første omgang kun som en forsøgsordning. Og først om knap to år.

Som flere medier kunne fortælle tidligere på ugen, blev der ved de nyligt overståede budgetforhandlinger i Københavns Kommune afsat godt 12 millioner til et byrumsforsøg på de sidste godt 200 meter af Vesterbrogade fra Bernstorffsgade til H.C Andersens Boulevard — også kendt som Vesterbro Passage.

Forsøget skal køre i seks måneder fra maj til november 2026, og i den periode vil næsten al biltrafik være forment adgang til vejstrækningen. Hele øvelsen skal bane vejen for, at man længere ude i fremtiden anlægger en permanent bypark på stedet.

Men hvad går forsøget mere konkret ud på? Og hvorfor skal vi vente næsten to år på at se det ført ud i livet?

Tovtrækkeri med politiet

For at begynde med det sidste spørgsmål, så er det simple svar, at man ikke bare kan sætte en prop i en af byens trafikårer fra den ene dag til den anden.

12.000 biler kører hver dag på den relativt korte vejstrækning mellem Hovedbanegården og Rådhuspladsen. Og at lede så mange biler effektivt udenom Vesterbro Passage vil ifølge en tidligere analyse kræve nogle omfattende trafikale løsninger.

En godkendelse af forsøget vil derfor sandsynligvis føre til et længere tovtrækkeri med Københavns Politi, og embedsværket ønsker derfor at have god tid til at udarbejde detaljer og tegninger, så man har styr på argumenterne.

Formålet med at lukke passagen i et halvt år er at få klarlagt, hvordan man bedst indretter et kommende byrum — og hvordan københavnere og turister vil bruge det.

Omkring 26.000 fodgængere og 10.000 cyklister passerer hver dag gennem området, og mens fortovet på passagens nordside langs Axelborg og Axel Towers er blevet udvidet til en bred promenade med plads til udeservering, kan der fortsat være ret voldsom trængsel på den sydlige side foran Industriens Hus og Tivoli.

Det gælder ikke mindst i forlystelsesparkens åbningstid, hvor kødranden af forventningsfulde turister kan blokere for både fodgængere og cyklister.

Netop denne pladsudfordring var en del af baggrunden for, at Tivoli tilbage i 2019 første gang luftede ideen om at omlægge Vesterbro Passage til en grøn og bilfri bypark med masser af træer og god plads til både fodgængere og cyklister — og ophold og aktiviteter.

50 træer i potter ... og busser

Om Tivolis trængselsudfordringer reelt kan blive formindsket, mens byrumsforsøget står på, er dog indtil videre uklart.

I budgetaftalen har politikerne nemlig valgt en light-løsning, hvor man godt nok lukker passagen af for biltrafik, men fortsat lader busserne passere igennem. Det betyder, at i hvert fald en del af vejbanen skal holdes åben i perioden, samtidig med at der naturligvis fortsat skal være plads til de mange cyklister, som hver dag kører gennem passagen.

Hvor meget af kørebanen og cykelstierne, der skal reserveres til busser og cykler er ikke fastlagt endnu.

Det fremgår til gengæld af det notat, der ligger til grund for aftalen, at forsøget indebærer en midlertidig sløjfning af ni parkeringspladser og opstilling af blandt andet 50 træer i potter.

Der skal også opstilles bænke, affaldskurve og midlertidig belysning samt laves forskellige aktivitetszoner. Altsammen for at skabe et byrum, hvor folk rent faktisk får lyst til at opholde sig.

For som der står i notatet, er det nødvendigt, at det midlertidige byrum har så høj en kvalitet, at folk rent faktisk benytter det. Ellers kan resultaterne af forsøget ikke bruges til ret meget, når man senere når til den arkitektkonkurrence der skal afklare den konkrete udformning af byparken.

Skovbund eller fliser?

Tivoli og Gehl Architects har med en stribe visualiseringer fra 2020 lagt op til, at byparken blandt andet kommer til at rumme et stykke ‘vild’ natur med en piblende bæk og bøgetræer.

Magasinet KBHs chefredaktør, Anders Ojgaard, har dog som flere andre argumenteret for, at der var for meget Tivoli og for lidt Indre København over den 'imiterede skov'. Et så centralt byrum skal også kunne bruges, når solen ikke skinner, lød det blandt andet.

Men om det i sidste ende bliver skovbund eller fliser, der bliver underlaget i byparken i Vesterbro Passage, finder vi altså først ud af et stykke ude i fremtiden.

Det nu finansierede byrumsforsøg kører som sagt fra maj til november 2026, og dermed kan arkitektkonkurrencen om områdets endelige udseende altså tidligst blive udskrevet i 2027.

Ingen penge til Middelalderbyen

Københavns Kommune har tidligere lavet et lignende og ret omfattende forsøg med midlertidige grønne byrum i flere gader i Middelalderbyen.

Det var en bragende succes blandt københavnerne, der for et stort flertals vedkommende oplevede, at fraværet af biler og de mange midlertidigt opstillede træer og bænke gjorde gaderne langt mere attraktive at opholde sig i.

Byrumsforsøgene i Indre By mundede i sidste ende ud i ni såkaldte 'flagskibsprojekter', som politikerne ønsker realiseret.

Som vi tidligere har fortalt, kan to af dem være blevet igangsat allerede til næste år.

Der blev ikke direkte afsat penge til det ved de nylige budgetforhandlinger.

Men Christopher Røhl, der er medlem af Borgerrepræstentationen for Det Radikale Venstre, oplyser til Magasinet KBH, at der dog er afsat penge til midlertidige løsninger fra den pulje på 30 millioner kroner til nye byrum, som også blev vedtaget ved forhandlingerne. 

Dén detalje kigger vi nærmere på i en kommende artikel. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Vesterbro
Godsbaneterrænet omdannet til Vesterbros nye grønne hjerte.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling