pixel

Åbning af Nordhavns­tunnelen næsten et år forsinket

Problemer med grundvandet er årsag til, at åbningen af ny biltunnel udskydes markant.

Nordhavnstunnel byggeplads

Et af Københavns p.t. største anlægsprojekter går ikke helt som smurt.

Den estimerede åbning af Nordhavnstunnelen — der i en nær fremtid skal fungere som ‘smutvej’ for biler mellem Østerbro og det nordlige Nordhavn — er således blevet udskudt med knap et år til foråret 2028.

Det fremgår af et notat fra Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune.

Det var oprindeligt planen, at tunnelen skulle åbne for trafik i sommeren 2027. Men ifølge notatet har entreprenøren haft udfordringer med at sænke grundvandet, hvilket har været en væsentlig årsag til, at arbejdet nu er blevet forsinket med flere måneder.

Vejdirektoratet, der er bygherre på tunnelbyggeriet, vil sammen med entreprenøren i den kommende tid forsøge at finde ud af, om der er muligheder for at indhente noget af den tabte tid.

Støbes på stedet

Byggeriet af Nordhavnstunnelen har allerede stået på i mere end to år

Det første halvandet års tid er gået med at fylde en stor del af Svanemøllehavnen med sand, og først sidste forår gik man i gang med at grave ud til selve tunnelen. 

Tunnelen er en såkaldt cut and cover-tunnel.

Det vil sige, at man først har inddæmmet et stort område af havnen og fyldt det op med sand, så man senere kunne grave ud fra toppen. En boret tunnel ville til sammenligning have været en mere omkostningstung affære.

Efter udgravningen er man gået i gang med at støbe tunnelen i armeret beton in situ — altså direkte på stedet. Og i sidste uge kunne Vejdirektoratet fortælle, at man netop havde støbt den første, såkaldte bundplade i tunnellen.

Fremgangsmåden er, at man første støber bundstykket, derefter skillevæggen mellem de to tunnelrør, så ydervæggene og til sidst loftet.

Til allersidst bliver det hele dækket til igen, og vandet får lov at love tilbage, hvor det kom fra.

Støbeformene til tunnelelementerne bliver opbevaret i Tunnelfabrikken i Nordhavn, som på længere sigt skal ombygges til et nyt kulturcentrum og boligkompleks.

Skal aflaste Sundekrogsgade

Nordhavnstunnelen bliver 1,4 kilometer lang og skal blandt fungere som en genvej for person- og lastbiltrafik til de kommende byudviklingsområder i ydre Nordhavn.

På sjællandssiden kobler tunnelen sig på Nordhavnsvej, der skærer gennem det nordlige Østerbro hele vejen til Helsingørmotorvejen.

Når tunnelen en dag er færdig, forventes det, at en stor del af den tunge trafik, som i dag kører til Nordhavn via Sundekrogsgade, vil tage den nye rute.

Dermed aflaster man Sundekrogsgade, som i dag er den eneste tilkørselsvej til hele Nordhavn-halvøen.

Senere er det planen, at Nordhavnsgade skal kobles på en mulig, østlig ringvej, som skal lede trafikken uden om Indre By via yderligere undersøiske tunneler til Lynetteholm, Refshaleøen og det nordlige Amager. 

Da tunnellen oprindeligt blev planlagt, var det i øvrigt på tale også at skabe en forbindelse til cykler og gående fra Svanemøllehavnen til Nordhavn. Men den idé blev politisk opgivet i 2018, således at kun biltrafikken nu får en ny forbindelse. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Soeren.chr.jensen_1735
Ja, det er da også et kæmpeprojekt!

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling