pixel

525 P-pladser nu nedlagt i Middelalderbyen

Første led i stor plan er gennemført — men der er problemer med at overholde nye regler.

middelalderbyen parkering

525 P-pladser er nu forsvundet fra Middelalderbyen.

Forleden kunne Københavns Kommune meddele, at man er færdig med 1. led i den omfattende plan, der de kommende år skal omdanne Københavns gamle hjerte.

Tidligere var der omkring 1.050 P-pladser på gaden "indefor voldene", hvoraf 820 var almindelige P-pladser, som alle kunne benytte sig af.

Og med et farvel til 525 af de almindelige pladser, er der nu 64% færre pladser at køre efter.

I skrivende stund kommer ændringen dog fortsat bag på mange bilister, der dog indtil videre er sluppet billigt, hvis de har formastet sig.

Slipper med advarsel

"Vi kunne have givet dig en afgift, men som en ekstraordinær service slipper du denne gang med en advarsel".

Sådan står der i disse dage på mange små papirlapper holdt på plads af parkerede bilers vinduesvisker. 

Har man betalt for parkeringen, men sat bilen et sted, hvor der ikke længere er en P-plads, slipper man altså p.t. for en bøde.

På dén måde vil Københavns Kommune give bilisterne lidt tid til at vænne sig til de nye regler — men de skal ikke forvente lang snor.

Så snart alle skilte om de nye regler om kort tid er kommet på plads, vil byens P-vagter begynde at udskrive bøder, hvis man har parkeret uden for en afmærket bås.

Den nye regel i Middelalderbyen er nemlig, at selv om der skulle være ledig plads ved kantstenen, så må man ikke stille bilen der. Parkering er kun tilladt i de afmærkede båse, som der altså nu ikke er så mange af længere.

Beboere ville have flere væk      

Samtidig med nedlæggelsen af P-pladser er der dog blevet anlagt en anelse flere nye pladser reserveret til erhverv og til handicappede, så de i alt nu tæller 240.

Yderligere 75 af de almindelige pladser vil forsvinde på et senere tidspunkt — nemlig i Nørre Kvarter omkring Larsbjørnsstræde. Her har man besluttet at vente med nedlæggelsen af P-pladser til man har draget erfaringer fra resten af Middelalderbyen.

Men når de sidste pladser er forsvundet, vil i alt 73% af de almindelige pladser altså være forsvundet. 

Det kan lyde voldsomt, men det er faktisk mindre end den reduktion på 80-90%, som en såkaldt 'borgersamling' ønskede sig i 2020 — og her var 100% slet ikke en mulighed man kunne pege på. Så det var den mest omfattende afsked med P-pladserne, som beboerne sagde, at de ville have.

Det har dog ikke ændret på, at ikke alle beboere i Middelalderbyen er lige glade for de nye regler. Indre Bys Lokaludvalg har bl.a. på ønskelisten, at kommunen køber P-paldser i private anlæg til beboere med en P-licens.  

Selv som beboer har man dog heller ikke tidligere kunnet parkere sin bil ved bopælen i dagtimerne, da beboerlicensen ikke gjaldt mellem 10 og 17 i det inderste af byen. Men nu er det altså blevet endnu sværere at være bilist i Middelalderbyen.

De lokale kan dog benytte sig af de cirka 150 erhvervspladser uden for tidsrummet 7-17, og Københavns Kommune lejer p.t. 530 pladser til bilister med beboerlicens under Israels Plads. 

Hvis man reserverer plads i forvejen, kan man med sin beboerlicens også parkere i yderligere otte P-anlæg tæt på Middelalderbyen, men som med Israels Plads er det "først til mølle", og man kan maksimalt reservere en plads tre dage ad gangen.

Som beskrevet i mange artikler er hensigten med nedlæggelsen af pladserne, at der skal frigøres plads til nye byrum, mere byliv og mere grønt i den ældste del af byen.

Blandt andet nye belægninger og pladsdannelser, bredere fortove og flere træer er del af den store plan.

Men indtil videre har det politisk knebet gevaldigt med at få afsat penge til andet end nedlæggelsen af P-pladserne og nogle midlertidige tiltag.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

belnurze@gmail.com
Fint nok med færre biler overordnet, men jer som beslutter dette meget omfattende skridt, er I yngre? Godt gående? Et liv på skinner? Har familie og venner som er det samme? Har I tænkt på andre i en anden livssituation end jeres egen? P-betaling på 44kr/time har familien ikke råd til. Et ældre familiemedlem som ikke kan gå gennem metrogange sv., men bruge sin bil. Er det ligegyldigt? Det er aktuelle eksempler. Disse tiltag virker for de yngre, raske og velhavende. Resten er man ikke interesseret i, virker det til.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling