pixel

Forslag: Luk Langebros broklapper permanent og spar millioner

Langebros lukke­mekanisme skal renoveres for op mod 415 mio. kr.. Men lukker man broklapperne permanent, kan man spare pengene og få frigjort plads i broens indre.

langebro

I fremtiden kan det potentielt blive noget sværere at få folk til at tro på den klassiske undskyldning om, at ‘broen var oppe’.

I sensommeren kom det nemlig frem, at Langebros lukkemekanismer er i så dårlig stand, at det vil koste 315-415 millioner at sikre, at de også vil fungere i fremtiden.

Og derfor foreslår lokale stemmer på Amager nu, at man tager konsekvensen og gør Langebro til en ikke-oplukkelig bro.

Millioner sparet — og plads til kultur

Efter at industrihavnene på Islands Brygge og i Sydhavnen er lukket ned, er der ikke længere samme behov for at kunne lukke store skibe ind i det inderste havneløb, lyder det fra medlemmerne af Amager Vest Lokaludvalg, der drøftede forslaget på deres nylige møde.

Derfor vil der ikke være noget stort økonomisk tab ved at lukke broklapperne permanent. Til gengæld vil der kunne spares millioner på renoveringen — og på de løbende driftsomkostninger ved at skulle åbne og lukke broen.

Samtidig, lyder argumentationen, vil der blive frigjort indendørs plads i broens indre, som i dag optages af maskineri og store kontravægte.

Dén plads, såvel som broens kontroltårn, vil potentielt kunne udnyttes til for eksempel kulturformål eller aktiviteter, som vil komme alle københavnere til gode.

Nu regning på 700 mio. kr.

Københavns Kommune, som ejer Langebro, er i forvejen i gang med en omfattende og dyr renovering af Langebro, efter at det tilbage i 2020 stod klart, at den fredede bro havde brug for såvel akutte som mere langsigtede reparationer, hvis den skulle overleve.

Broen, der er opført i 1954, lægger hver dag vejbaner til omkring 50.000 passerende biler og lastvogne og er dermed en vigtig trafikåre på tværs af havnen.

I første omgang bekostede man omkring 43 millioner kroner alene på at standse den indsivning af vand, der på grund af en konstruktionsfejl truede selve betonkonstruktionen.

Nu er man så i gang med fase to, der blandt andet omfatter renovering af vejbaner og murværk. 

Dét arbejde er sat til at blive afsluttet i 2025 og anslås at løbe op i næsten 260 millioner kroner.

Men efter at man i år altså opdagede, at også broens lukkemekanismer trænger til en meget kærlig hånd, står arbejdet til først at blive afsluttet i 2029 — og den samlede pris til at komme op i omegnen af svimlende 700 millioner kroner.

Kunne betale for nye byrum

Det er stadig væsentlig mindre end prisen for en helt ny bro. Teknik- og Miljøforvaltningen har tidligere over for TV2 vurderet, at sådan én vil koste i omegnen af 1,5 milliarder kroner.

Omvendt ville man med de op til 415 millioner, som renoveringen af lukkemekanismen anslås at koste, kunne betale for størstedelen af den planlagte og omfattende transformering af Middelalderbyen, som politikerne indtil videre ikke har været i stand til at finansiere.

Amager Vest Lokaludvalg drøftede som sagt forslaget på deres møde her midt i december. Udvalgets medlemmer vedtog, at man nu vil bringe ønsket om at lukke Langebros klapper permanent videre til Teknik- og Miljøforvaltningen.

Forvaltningen er lige nu i gang med at forberede en såkaldt 'orienteringssag' om renoveringen af Langebro, som lokaludvalgets forslag dermed kan blive en del af.

Orienteringssagen ventes at blive forelagt de 11 politikere i Teknik- og Miljøudvalget starten af det nye år.

Derefter vil politikerne have mulighed for at beslutte, at omdannelsen til en ikke-oplukkelig bro skal med til forhandlingerne om den såkaldte 'overførelsessag' — også kaldet årets lille budget — i foråret. 

Her vil man kunne vælge at afsætte et relativt lille beløb til at fjerne lukkemekanismen i broens indre — i stedet for at finansiere dens renovering. 

Om idéen vil vække genklang hos embedsfolk og politikere vil tiden vise. Men mon ikke udsigten til at spare 300-400 millioner kroner kan få dem til at spidse ører?

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Lars Bjarne Hejndorf
Spørgsmålet er vel hvor stor en gene det er for havnens brugere hvis den lukkes. Jeg har boet i Sydhavnen i små 20 år og har meget meget sjældent set skibe/arbejdsfartøjer der har krævet en oplukket bro. Mange penge at spare til andre formål.
Sigurd Larsen
For mig vil Langebro uden funktion være som at frede en gammel vindmølle og derefter pille vingerne af. Omfatter fredningen af Langebro ikke også løftefunktionen? En opfordring til eller anden fond: find venligst de millioner, så den (fredede) Langebro kan bevares inkl. sin løftefunktion!

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling