pixel

Lokalt initiativ til begrønning gav bagslag — borgmester går ind i sagen

Beboeres beskedne bud på udnyttelse af nedlagte P-pladser endte med at blokere for bedre løsning — men måske er der håb.

Har du din faste gang i Indre By, så har du sikkert helt af dig selv opdaget, at et stort antal parkeringspladser er blevet nedlagt.

Og måske har du endda tænkt, at det da egentlig virker som en god idé at fylde den nu ledige plads med noget brugbart eller smukt — for eksempel cykelstativer, bænke eller plantekasser.

Dén tanke har de også tænkt i 'Stræderne og Strøgets Beboerforening'. 

Og da byens politikere som tidligere beskrevet ikke har afsat penge på det kommunale budget til de nye byrum, der skal erstatte P-pladserne, besluttede beboerne, at de ville gå foran med et godt eksempel og lave en midlertidig løsning.

Håbet var blandt andet, at det kunne anspore politikerne til rent faktisk at få afsat penge til at gøre noget med de mange hundrede, tomme P-pladser.

Men det endte med at give bagslag. I hvert fald i første omgang.

»Håndholdt projekt«

»Tanken, at hvis vi nu selv lavede sådan et lille håndholdt projekt, så kunne vi vise forvaltningen, hvad vi godt kunne tænke os, og ikke mindst vise politikerne, hvor flot det kunne komme til at se ud,« fortæller Lotte Juul, der er formand for Stræderne og Strøgets Beboerforening.

I første omgang så det da også ud til at virke.

Foreningen fik økonomisk støtte fra kommunens 'Sharing Copenhagen' og Indre By Lokaludvalg — og hjælp fra kommunens parkforvalter. Og på dén måde fik man opsat og nødtørftigt beplantet ti plantekummer på ti af de i alt 14 nedlagte P-pladser i Kompagnistræde og Læderstræde — i folkemunde blot kaldet ‘Strædet’.

Der var dog hverken penge til den videre drift eller for den sags skyld til flere kummer og mere beplantning.

Men projektet havde tilsyneladende tjent sit formål og fanget politikernes opmærksomhed.

Op til Borgerrepræsentationens møde i slutningen af november foreslog De Konservative nemlig, at man fra kommunens side finansierede en begrønning af hele strækningen med plantekummer på alle de 14 nedlagte parkeringspladser i Strædet.

Brugt som modargument

Da mødet oprandt, blev det konservative forslag imidlertid erstattet af et såkaldt 'ændringsforslag' fra SF. 

I stedet for at lægge op til en kommunal finansiering af plantekasser handlede det nye forslag om blot at beskrive de lokale beboeres og grundejeres “mulighed for at opsætte store blomsterkummer i Strædet på de 14 parkeringspladser”.

Og flere af partierne brugte netop beboerforeningens projekt som argument for at stemme for ændringsforslaget: Hvorfor bruge kommunale penge på at opsætte plantekummer, når der rent faktisk står nogle plantekummer i forvejen?

Christopher Røhl fra De Radikale siger således til Magasinet KBH, at partiet stemte for ændringsforslaget, fordi plantekummerne allerede er etableret.

Og dermed var der umidelbart ingen kommunale penge til en begrønning af hele Strædet. 

Efter mødet og afstemningen var der dog fortsat et lille håb om en smule kommunal hjælp til beboerforeningen.

For selv om det ikke fremgår direkte af teksten i det vedtagede ændringsforslag, så lægger det ifølge Christopher Røhl op til, at politikerne i Teknik- og Miljøudvalget senere skal beslutte, hvordan man kan finansiere driften af de plantekummer, der allerede eksisterer.

En lappeløsning

Lotte Juul fra 'Stræderne og Strøgets Beboerforening' var dog kort efter mødet skuffet og frustreret over politikernes beslutning, som hun mente beroede på misforståelser.

De i alt ti blomsterkummer, der lige nu står i Strædet, er blot udlånt til beboerforeningen af forvaltningen.

Derudover dækker de nuværende plantekummer kun en lille del af  behovet. Tilladelsen fra kommunen lægger op til to plantekummer på hver nedlagt parkeringsplads. Og da der som nævnt er nedlagt 14 P-pladser i Strædet, rækker de ti lånte plantekummer kun til at fylde fem af disse, hvis de skal fyldes helt med grønt.

Og endelig er der det faktum, at plantekummerne — hvis de virkelig skal gøre en grøn forskel i gadebilledet — bør have en noget mere markant og voluminøs beplantning, for eksempel træer. 

Så selv hvis politikerne på et kommende møde skulle beslutte at afsætte penge til drift af de eksisterende plantekummer i Strædet, ville det i sidste ende være en lappeløsning.

Straf for initiativ

For at sætte tingene i perspektiv, har beboerforeningen modtaget i alt 50.000 kroner i støtte til projektet, som derudover udelukkende er baseret på udlån og frivilligt arbejde.

Til sammenligning har Teknik- og Miljøforvaltningen tidligere estimeret, at et komplet begrønningsprojekt i Strædet med plantekummer på alle de aflagte P-pladser vil koste 944.000 kroner at etablere — og 230.000 kroner i årlig drift.

Da Magasinet KBH talte med Lotte Juul i slutningen af november, ærgrede hun sig næsten over, at man fra beboerforeningens side havde brugt så meget energi på et projekt, der blot var tænkt som midlertidigt. 

»Vi er jo nærmest blevet straffet for, at vi har taget et initiativ,« sagde hun dengang.

Siden er et lille håb dog blevet tændt for beboerforeningen. Efter det skæbnesvangre møde i Borgerrepræsentationen sendte foreningen nemlig en appel til en stribe lokalpolitikere — og op til jul kom der svar fra Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (EL).

Borgmesteren skriver ifølge Lotte Juul, at hun vil være "personligt" optaget af at understøtte beboerforeningens ønsker, og at hun vil arbejde for at finde en løsning, så der både kan komme flere plantekummer til Strædet — og så de kan blive passet og plejet fremover.

Barfod understreger dog, at det i sidste ende vil være de kommende politiske forhandlinger om enten den såkaldte overførselssag eller det kommunale budget, der vil afgøre, om projektet vil kunne finansieres fremover.

Men med en støtteerklæring fra borgmesteren i baglommen, har Lotte Juul og hendes naboer dog et lille håb om, at deres frivillige indsats i sidste ende kommer til at tjene dens formål.

Midlertidige tiltag på vej

Nedlæggelsen af P-pladser er første etape i den foreløbigt noget amputerede fredeliggørelse af Middelalderbyen.

Fredeliggørelsen omfatter nedlæggelse af 600 ud af i alt små 1.100 parkeringspladser 'indenfor voldene’. Arbejdet med at sløjfe P-pladserne begyndte i juli og skulle efter planen være afsluttet i år. Selv om året går på hæld, er arbejdet ifølge kommunens hjemmeside dog stadig i gang i store dele af bydelen.

Ud over nedlæggelse af P-pladser omfatter projektet også en sænkning af fartgrænsen i Middelalderbyen til 30 km/t. Og med en nylig lovændring kan et forbud mod fossile køretøjer også være på vej.

Der er som nævnt endnu ikke afsat midler til det næste skridt fredeliggørelsesprocessen: Etableringen af nye byrum.

Her på Magasinet KBH har vi dog taget forskud på glæderne med en aktuel artikelserie, der ser nærmere på, hvordan de kommende byrum kan komme til at se ud.

Derudover er kommunen på vej med endnu en stribe midlertidige tiltag, der skal sikre, at den frigjorte plads bliver udnyttet, mens vi venter på en mere permanent løsning.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling