pixel

Højhus og park på vej til Marmormolen

En plan om at opføre et højhus på spidsen af Marmormolen har levet længe — nu er et projekt klar, i lidt mindre format end tidligere.

marmormolen, park, Vilhelm Lauritzen

Siden 2008 har en tom grund på spidsen af Marmormolen mellem Langelinie og Nordhavn været udlagt til et spektakulært højhusbyggeri.

Det oprindeligt planlagte, 116 meter høje hus blev dog aldrig til noget. Men som vi kunne berette for et halvt år siden, har grundejeren siden valgt et projekt lavet af tegnestuen Vilhelm Lauritzen som dets afløser.

Dengang var intet dog lagt frem om, hvad der egentlig skulle opføres.

Men det er der nu. Og det er stadig et højhus — men et lidt mere medgørligt ét af slagsen.

Højhus med havnepark

'Lodshusene' er navnet på det op til 80 meter høje byggeri, der vil kunne ses fra store dele af Københavns havn.

Ved siden af det dominerende, høje byggeri, skal der efter planen opføres et mindre hus, der ligesom storebror vil rumme kontorer.

Det er — som så ofte — tre store pensionsselskaber, der står bag den store plan, som markant vil påvirke Nordhavns skyline.

Byggeriet er inspireret af Københavns historiske, grønne kobbertage. Og den ir-grønne facade leder da også meget let tankerne hen på det Lundgaard & Tranberg-tegnede SEB Bank-kontorhus på Bernstorffsgade, der havde samme inspiration.

Til resten af den cirka 10.000 m2 store grund har landskabsarkitekterne hos Sted tegnet en havnepark, der skal anlægges lige her ud til havneløbets indsejling og som ifølge selskaberne bag bliver både fuld af artsrigdom og aktivitetsmuligheder.

'Lodsparken', som den hedder, vil brede sig ud mellem de nye kontorer og en gammel lodsbygning, som siden 1943 har ligget herude og også fungeret som materialehus og opholdsrum, dengang Marmormolen var oplagsplads for kul og koks.

Den 81 år gamle bygning vil være det eneste vidnesbyrd om Marmormolens fortid. Eller vil byggerier og park blive etableret på en helt jomfruelig grund.

Parken vil optage omkring halvdelen af arealet og bliver åben for alle og ikke kun de mange kontoransatte, der har fundet vej til området de seneste år.

Nu gang i lokalplanen

De nye planer er ganske fremskredne, men de kan nå at ændre sig.

Der skal nemlig nu udarbejdes en lokalplan, hvor både politikere og befolkning som vanligt får lov at give deres besyv med — for beboernes vedkommende i form af en offentlig høring af planerne.

Den eksisterende lokalplan giver dog mulighed for et højhus, så det er på forhånd accepteret, at det gerne må være højt på spidsen af Marmormolen.

De tre pensionsselskaber bag projektet udfører det i regi af 'Harbour P/S', som tidligere også stod bag nabobygningen 'FN-byen', der i dag huser 11 FN-organisationer med cirka 1.500 ansatte på den gamle halvø.

Resten af Marmormolen består af en mindre kanalby med boliger, to lange kontorhuse, der huser hovedkontorene for henholdsvis DFDS og PensionDanmark og snart også et 36 meter højt kontorhus i træ.

Når — og hvis — Lodshusene bliver opført, bliver det altså det sidste nybyggeri på Marmormolen, der helt frem til sidst i 1980'erne fungerede som industrihavn og har fået sit navn fra en marmorhandler, som lå på stedet for et par menneskealdre siden.

Tvillinge-højhus med cykelbro blev droppet

Marmormole-spidsen må være tæt på at være byens længst annoncerede lokalitet for et nybyggeri.

Helt tilbage i 2008 lød planen at opføre et spektakulært højhus på over 100 meters højde som sammen med et andet højhus overfor på Langelinje bar en bro over Oslo-bådens indsejling.

I 65 meters højde skulle broen forbinde Indre By og Langelinie med Nordhavn — omend det nok ikke ville være den mest naturlige forbindelse for fodgængere og cykler på vej i Netto eller på arbejde.

Højhusene med broen var tegnet af amerikanske Steven Holl Architects og vakte stor opsigt både herhjemme og i udlandet, hvor pressen hæftede sig ved netop hængebroen.

Den offentlige broforbindelse i 65 meters højde krævede dog en noget besværlig elevatortur op og ned igen, og med tiden blev konceptet ændret til en privat skywalk kun for højhusenes brugere og tanker om en mere traditionel cykelbro et andet sted i Frihavnen.

Heller ikke dén idé blev som bekendt til noget, og i stedet kan man altså nu se frem til et lidt mindre højt, og lidt mere traditionelt, byggeri herude.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling