Udvidelse af lufthavnsstation på skinner trods kritik
Kommende udvidelse af togstationen i Københavns Lufthavn bliver en skrabet løsning uden tag eller afskærmning. Nu nærmer byggestart af den udskældte station sig.
“Uambitiøst”. “Ringe”. “Helt utilstrækkeligt”. “Rent vanvid”.
Magasinet KBH’s læsere lagde ikke fingre imellem i kommentarsporet, da vi for et lille års tid siden kunne fortælle, at den kommende udvidelse af stationen ved Københavns Lufthavn i Kastrup nu var sendt i udbud.
De hårde ord havde dog ikke noget med selve udbuddet at gøre. De var rettet imod det projekt, der nu skulle findes en entreprenør til.
Statsejede Sund & Bælt, der er bygherre på projektet, har nemlig valgt en skrabet løsning, der blandt andet indebærer åbne perroner, hvor et par læskure vil være de rejsendes eneste værn mod det danske vejr.
"Trist spareløsning"
Og det var netop de uafskærmede perroner på en af landets travleste og vigtigste stationer — også med hensyn til internationalt image — der faldt læserne for brystet:
“Det må blive en mere end blandet fornøjelse for hjemvendte ferierejsende samt udenlandske turister og forretningsrejsende at stå under åben himmel i skybrud og vente på forsinkede tog,” lød en af de mildere kommentarer til artiklen.
“Det er forbløffende ringe og uambitiøst, at beslutningstagerne går videre med en trist spareløsning, hvor danskere og besøgende fra hele verden umiddelbart efter lange og udmattende flyrejser, skal eksponeres for dansk vind, vejr, og trist grå beton,” lød en anden kommentar.
I de forløbne måneder er udbudsrunden gået sin gang, og i august kunne Sund & Bælt meddele, at man nu havde fundet en entreprenør til projektet, der udover de to nye perroner blandt andet omfatter en gangbro til metrostationen og Terminal 3.
Hvis alt går efter planen vil byggeriet gå i gang ved årsskiftet og blive afsluttet i sommeren 2026.
Læ mod Sverige
De to nye, uoverdækkede perroner skal efter planen betjene de regional- og intercitytog, der kører fra Sverige til Danmark via lufthavnen og fra lufthavnen videre ud i landet.
Den ‘gamle’ overdækkede station under Terminal 3, tegnet af Vilhlem Lauritzen, vil udelukkende betjene tog den modsatte vej — altså til Sverige.
Det betyder, at rejsende, der for eksempel skal videre med intercitytog mod Odense eller Aarhus, fra om godt halvandet år vil blive budt velkommen til Danmark med en station, der til forveksling ligner et trinbræt i en mindre provinsby.
“Det er en skandale/shitstorm der bare langsomt venter på at folde sig ud, når det går op for folk, hvad der bliver bygget ... eller snarere hvad der ikke bliver bygget,” skrev en læser — der arbejder i branchen — i en e-mail i forbindelse med, at udbuddet af stationsbyggeriet blev afgjort.
Branche vil have mere
Og det er ikke kun Magasinet KBH’s læsere, der ryster på hovedet over stationsudvidelsens udformning.
Af et notat fra Transportministeriet fra januar i år fremgår det, at brancheorganisationen DI Transport i et høringssvar har undret sig over, at man har fravalgt overdækning.
“DI Transport anfører, at det af hensyn til de mange rejsende, som ofte også har bagage med, samt med viden om generelt højere nedbørsmængder, bør undersøges, hvordan der konkret kan etableres og finansieres overdækning af gangbro og perroner, for herved at sørge for bedst mulig service for passagerne,” står der blandt andet i notatet.
Transportministeriets kommentar til DI Transports indvendinger lød blandt andet, at “projektet for udvidelse af Københavns Lufthavn Station er politisk godkendt, herunder er der under hensyntagen til anlægsøkonomien taget politisk stilling til projektets udformning”.
"Svarer til niveau på strækningen"
Et lignende svar får Magasinet KBH fra Sund & Bælt, da vi henvender os med en lille håndfuld spørgsmål om overvejelserne bag den kommende stationudvidelses udformning:
“Igennem undersøgelsesperioden har forskellige løsningsmodeller været drøftet og præsenteret for aktørerne på og omkring Øresundsbanen,” skriver Sund & Bælt i en skriftlig kommentar:
“På baggrund af deres tilbagemeldinger arbejder vi nu videre med et konkret baneprojekt, der fokuserer på at sikre tilpasning af banen og København Lufthavn Station til trafikmængden nu og i fremtiden.”
I forhold til fravalget af overdækning skriver Sund & Bælt:
“Den tekniske løsning for stationen — det vil sige uden overdækning — svarer til niveauet for de øvrige stationer på strækningen f.eks. Ørestad station, så de fremstår i sammenhæng med den tilstødende metrostation.”
Vi har også spurgt, om man har overvejet de mulige konsekvenser af at vælge den skrabede løsning — for eksempel i form af klager fra passagerer og risiko for dårlig omtale.
Det spørgsmål har Sund & Bælt valgt ikke at forholde sig til.
3,6 millioner steg på
Der er afsat 600 millioner kroner til byggeriet af den nye station. Ud over anlæggelsen af perroner og gangforbindelser inkluderer det blandt andet nye sporskifter og sikring af den eksisterende station til godstog med farligt gods.
Til forskel fra ved byggeriet af den eksisterende lufthavnsstation i 1990’erne bidrager Københavns Lufthavn ikke økonomisk til udvidelsen.
Til gengæld er man fra lufthavnens side i fuld gang med en større ombygning, der vil give plads til mange flere passagerer. En del af den udvidelse er en arkitekttegnet ladestation til elbiler — der spøjst nok er overdækket.
Ifølge tal fra Trafikstyrelsen var Københavns Lufthavns Station i 2022 den fjerdestørste fjern- og regionaltogsstation i Danmark med 3,6 millioner påstigende passagerer i årets løb.
Knap halvdelen af disse skulle i retning mod København og resten af Danmark.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Jeg håber at man opfører en station, hvor der senere kan tilføjes en overdækning/ ventesale/ læskure, så passagere kan vente på toget i læ for vejr og vind?
Er det på Valby Station hvor der er opsat små venresale, som er mere eller mindre lukkede?
Svaret blæser i vinden :-)Det gør det ikke bedre, at Ørestads Station heller ikke er overdækket. Mange flere stationer i Danmark bær være overdækket. Heller ikke København Syd hvor man valgte “den dyre løsning” er der overdækning.
Forstår ikke hvorfor det er så svært at prioritere. Man ser det over alt i vores nabolande.
I det mindste lader det til, at metroselskabet har lært lektien. Orientkaj station er fint indhuset