Dybbølsbro er i rivende udvikling — men hvad med S-togsstationen?
Den nuværende Dybbølsbro Station er fra 1997, men siden har området omkring forandret sig markant. En læser spørger, om det ikke er på tide, at stationen følger med udviklingen?
Man kan blive helt rundtosset af at forsøge at opremse alle de nylige og kommende bygge- og udviklingsprojekter i området omkring Dybbølsbro.
Alene denne sommer er Københavns nye fjernbusterminal åbnet under broen, ligesom den nye metrostation Havneholmen har slået dørene op lige rundt om hjørnet.
Før da fik området blandt andet et nyt shopping-tilløbsstykke med det længe ventede Ikea-varehus. Et udskældt, men markant, vartegn i form af Kaktus-tårnene er kommet til. Selve roen blev udvidet med Københavns bredeste cykelsti. Og så blev der skabt en en unik trafikal løsning med den tværgående cykelsti over krydset ved Ingerslevsgade og Skelbækgade.
Snart åbner også den spritnye Kødbyens Skole lige nord for broen, og længere ude i fremtiden venter en udbygning af Fisketorvet mod syd, et nyt tv- og filmcenter mellem Ikea og Cabinn-hotellet mod øst — og selvfølgelig udviklingen af den kommende bydel Jernbanebyen mod vest.
For slet ikke at nævne planerne om (formentlig) at lukke for biltrafikken på selve broen.
Uforanderlig station
Én ting står dog uforanderlig tilbage i øjet af denne udviklingstornado: Selve Dybbølsbro Station.
Og det har fået en læser af Magasinet KBH til at undre sig. Med al det nybyggeri, al den udvikling i infrastrukturen og ikke mindst al den cykel- og fodtrafik, det medfører, burde der så ikke blive lavet en bedre station?
Som læseren påpeger, stammer stationen i sin nuværende udformning med de to markante elevatortårne og de to trappenedgange fra 1997.
“Der er sket meget på de 27 år, der er gået,” skriver læseren, som blandt andet nævner, at trapperne i deres nuværende udformning er ret smalle i forhold til mængden af passagerer, og at han oplever, at de efterhånden aldrende elevatorerne ofte er ude af drift.
Her på Magasinet KBH kunne vi for egen regning tilføje, at stationens cykelparkering oppe på broen fremstår temmelig kaotisk og fylder ganske meget på det ellers ret brede, men også meget trafikerede fortov. Og at selve perronen er en relativt skrabet affære domineret af asfalt.
“Har DSB planer om at opdatere stationen med et mere tidssvarende udtryk?” spørger læseren.
Svaret er et rungende “måske”.
Erkender behovet
DSB fik tidligere i år bevilget 86 millioner kroner fra statens "Infrastrukturplan 2035" til at give en stribe af landets stationer et visuelt løft. Mens der i puljen blev fundet penge til at renovere både Nørrebro og Vesterport Station, var der dog umiddelbart ingen kærlighed til Dybbølsbro.
Fra DSB’s side er man dog godt klar over, at Dybbølsbro Station er blevet utidssvarende.
»Der er ingen tvivl om, at der er behov for mere cykelparkering og bedre trappeforhold ved stationen,« siger Lars Gøtke, der er underdirektør for DSB Ejendomme.
Han tilføjer, at DSB er i dialog med blandt andet Københavns Kommune om, hvad man kan gøre for at forbedre forholdene. Men derudover kan han lige nu ikke blive mere specifik.
Han henviser i stedet til den trafikale helhedsplan for området omkring Dybbølsbro.
Biler ud, ny station ind?
Helhedsplanen nævner imidlertid ikke noget specifikt om stationen og stationsfaciliteterne.
Men det er netop helhedsplanen, der danner baggrund for det tidligere nævnte forslag om at lukke Dybbølsbro for biltrafik.
Man kunne derfor forestille sig, at kommunen og DSB i forbindelse med den omlægning af fortove og cykelstier, som lukningen uundgåeligt ville udløse, kunne slå pjalterne sammen og gøre en opgradering af stationsfaciliteterne til en del af projektet.
Men det er selvfølgelig ren spekulation. Ikke mindst fordi lukningen af Dybbølsbro trods politisk flertal langtfra er en afgjort sag.
Som vi tidligere har skrevet, er adskillige partier imod lukningen, og tre af modstanderpartierne — Socialdemokratiet, Konservative og Venstre — udgør flertallet i den forligskreds, der tidligere har indgået en principaftale om Københavns økonomi for 2024 og 2025.
Hvem der ender med at have fat i den lange ende, ved vi først, når forhandlingerne om byens budget for 2025 er overstået — forventeligt i starten af september.
Bemandet indtil 1990'erne
Dybbølsbro Station blev oprindelig anlagt i 1935 som en del af en af de første S-togsstrækninger.
Indtil slutningen af 1990’erne var det en bemandet station med en stationsbygning i træ oppe på gadeniveau.
Bygningen blev dog revet ned i forbindelse med en større renovering af S-togsnettet — og erstattet med den nuværende uden bygning, som åbnede i 1997.
—
Har du også et spørgsmål eller et tip til en historie? Skriv til tip@magasinetkbh.dk.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Meget enig i at at Dybbølsbro station og diverse logistik i området kræver en opgradering. Fek.s kunne der bygges en bygning henover stationen og evt broen som kunne indholde butikker eller kontore og samtidig kunne give læ for vejr og vind.
Tænk gerne ind forbindelsen til busterminal og Fisketorvet som bruges af mange mennesker.
Det er utroligt at man er så dårlig til at bygge infrastruktur, og nærmest overlader det hele til tilfældighederne.
Dybbølsbro er endnu et eksempel, som slet ikke er forbundet med hverken Metro eller Fjer busterminalen, som ellers kunne gøre det meget lettere for passagererne, især i regnvejr, og samtidigt kunne aflaste trafikken på hovedbanegården og Nørreport.
Det skal åbenbart både være dyrt og besværligt at benytte kollektiv transport