pixel

Fisketorvet endelig klar til forvandling og (næsten) fordobling

Det næsten 25 år gamle shoppingcenter ved Dybbølsbro står foran en omfattende ansigtsløftning — og udvidelse til næsten dobbelt størrelse.

Fisketorvet hovedindgang

Efter sommerens åbning af fjernbusterminalen og metrostationen Havneholmen troede du måske, at hverdagen nu endelig kunne få lov at indfinde sig i området omkring Dybbølsbro.

Men du må tro om igen.

Efter flere år med ændringer, udskydelser og benspænd har shoppingcenter-giganten Unibail-Rodamco-Westfield nemlig endelig fået politikernes blå stempel til en stort anlagt udbygning af det snart 25 år gamle Fisketorvet.

For få dage siden godkendte Borgerrepræsentationen således den nye, reviderede lokalplan, der udstikker rammerne for det transformerende projekt.

Og dermed tyder alt på, at den heftige byggeaktivitet i området ikke er overstået, men blot holder en kort pause.

Tæt på fordobling

Det er et omfattende projekt, der nu er blevet godkendt af de københavnske politikere. Det inkluderer blandt andet, at dele af Fisketorvet mod nord, vest og sydvest ‘pakkes’ ind i nybyggerier, som blandt andet skal rumme boliger, kontorer og endnu flere butikker.

I alt skal der efter planen opføres cirka 43.000 etagemeter nybyggeri omkring Fisketorvet — knap tre gange så meget som etagearealet i nabobyggeriet Kaktus Towers.

Samtidig vil der blive skåret cirka 1.000 kvadratmeter af shoppingcenterets nuværende 51.000, så udvidelsen vil føre til noget nær en fordobling af Fisketorvets samlede gulvareal.

Vi skrev første gang om Fisketorvets planlagte udvidelse tilbage i 2017, og dengang var projektet endnu mere omfattende med planer om cirka 70.000 kvadratmeter nybyggeri. Men siden er projektet altså blevet skåret til — og har derfor skullet en ny tur forbi både arkitekter og det kommunale system.

Facade åbnes op

Når udvidelsen af Fisketorvet en dag står færdig, vil det være et markant anderledes syn, der møder københavnerne, når de krydser Dybbølsbro.

Shoppingcenterets nuværende facader mod Vesterbro og Sydhavns 'kanalby' vil således blive mere eller mindre skjult bag nye højhuse, der rejser sig i op til 42 meter højde.

Ud mod vejen Kalvebod Brygge vil de nye bygninger blive opført mellem dagens udgave af Fisketorvet og den rampe, der bringer biler og cykler op i niveau med Fisketorvets hovedindgang.

I dag er arealet lidt af et ingenmandsland, der bruges af varevogne der skal læsse af til Fisketorvets butikker — og af cyklister der skal fra Sydhavnens kanalbyer mod centrum og gerne vil undgå at køre op og ned ad rampen til Dybbølsbro.

Stueetagen i denne del af nybyggeriet vil komme til at ligge i niveau med Dybbølsbro, mens portene til vareindlevering bliver overdækket og gemt væk.

Dermed vil Fisketorvets facade mod Vesterbro, der hidtil har været en lukket ‘mur’ med store reklamebannere, blive åbnet op med store vinduespartier til både de planlagte lejligheder og kontorer og til lokalerne i stueetagen, der er rettet mod butikker, restauranter og caféer.

Søjlegange til shopping

For at understøtte aktiveringen af byrummet indrettes nybyggeriernes stueetager som ‘kolonnader’ — altså søjlegange med tilbagetrukne facader, så besøgende kan gå i læ for vind og vejr.

Mod Vesterbro ligger kolonnaden i niveau med Fisketorvets hovedindgang, mens den ud mod Havneholmen metro ligger et niveau lavere — ud mod den plads, der allerede er etableret i forbindelse med åbningen af metrostationen i juni i år. 

Bortset fra et planlagt, grønt byrum langs Kalvebod Brygge vil hele vest- og sydsiden af Fisketorvet efter planen være ‘pakket’ ind i nybyggeri, når projektet en dag står færdigt.

Hele vejen rundt vil motivet med søjlegangene gå igen, mens bygningshøjde og facadeudtryk varieres undervejs — især ud mod metroforpladsen ved Havneholmen station og ud mod kanalen ved Fisketorvets sydvestlige hjørne.

Ny, vestlig hovedindgang

Også omkring metrostationen vil projektet føre til markante forandringer. Tidligere var området ved den vestlige ende af Fisketorvet domineret af en stor parkeringsplads samt indkørsler til shoppingcenterets P-anlæg.

De nye byggerier vil her blive åbnet op mod den nyåbnede plads ved metroen, og der vil blive indrettet en ny, vestlig hovedindgang lige ved metroens rulletrapper.

Så kan besøgende gå direkte fra metro til shopping, og det bliver nemmere adgang for de mange potentielle kunder i de nybyggede kvarterer på Havneholmen og Enghave Brygge, der ikke fandtes, da Fisketorvet åbnede for 24 år siden.

I tilgift til den nye, store metroforplads vil der blive anlagt syv byrum rundt om Fisketorvet i forbindelse med udvidelsen:

Fire opholdsrum opstår langs kanalerne og havnebassinet mod syd og øst.

Byrummet foran Fisketorvets nuværende hovedindgang ved Dybbølsbro bliver lavet om.

I forbindelse med kolonnaderne ud mod Kalvebod Brygge laves der et 'hul' i rækken af bygninger som efterlader et areal til en grøn plads.,

Og så vil der blive anlagt et indre gårdrum ved den nye, vestlige indgang.

Det er arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen, der har tegnet udvidelsen af Fisketorvet, mens landskabsarkitekterne hos SLA står for indretningen af udendørsarealerne.

Forsinket af ungdomsboligkrav

Fisketorvets mange, ekstra kvadratmeter skal først og fremmest bruges til serviceerhverv — inklusive kontorer — men der lægges op til, at op mod 9.300 kvadratmeter kan indrettes til boliger, svarende til lidt over 100 lejligheder af gennemsnitlig københavnerstørrelse.

Af disse skal en fjerdedel være almene boliger, og der er krav om, at eventuelle ungdomsboliger skal bebos af studieaktive unge.

Christiansborg gav fra årsskiftet landets kommuner mulighed for at stille krav om, at boliger opført efter særlige regler om små 'ungdomsboliger' rent faktisk beboes af unge studieaktive.

På den måde vil man dæmme op for den bølge af ungdomsboliger, der opføres efter reglerne, men som siden udlejes til beløb, som de allerfærreste unge har råd til at betale. I 2022 besod mere end halvdelen af nyt boligbyggeri i Københavns f.eks. af 'ungdomsboliger'.

Kravet til studeaktivitet blev indført i lokalplanen for Fisketorvet i foråret og var medvirkende til, at den endelige godkendelse af projektet blev udskudt næsten et halvt år.

Hvordan kravet om studieaktivitet i sidste ende påvirker de private bygherrers lyst til at opføre de små ungdomsboliger, er indtil videre et åbent spørgsmål.

Fisketorvets nye boliger skal først og fremmest indrettes i de lidt lavere nybyggerier i det mere stille, sydvestlige hjørne.

'Madunivers' tyvstartede

Mens ungdomsboligkravet altså førte til forsinkelser, har folkene bag Fisketorvet et forspring på en anden front. En del af det oprindelige projekt var nemlig en udvidelse og ombygning af restaurantområdet i shoppingcenterets sydøstlige hjørne ud mod havnebaddet og Cykelslangen.

Denne del af projektet blev igangsat helt tilbage i foråret 2022, og tidligere i år kunne Fisketorvets nye ‘madunivers’, Kajen, så slå dørene op til tre nyindrettede etager med foodhall og restauranter.

Og med den politiske godkendelse af planen for resten af projektet er der nu udsigt til, at næste etape af projektet kan gå i gang i en nær fremtid.

Så nyd den relative ro, næste gang du lægger vejen forbi Dybbølsbro. Inden længe rykker håndværkerne og byggekranerne ind igen.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling