Nørrebros nye bydel er et skridt nærmere realisering
Konkurrence om en ny helhedsplan for Vingelodden skal gøre området klar til byggestart.
Tre bydele, tre tegnestuer og tre grundejere.
Det er — lidt firkantet sagt — hvad der lige nu er på spil på Vingelodden.
Her er de tre grundejere — DSB Ejendomsudvikling, Alfa Development og Vision Ejendomme — nemlig gået sammen med Københavns Kommune om at udarbejde en helhedsplan-konkurrence for en helt ny bydel lige her i krydsfeltet mellem Nørrebro, Østerbro og Bispebjerg.
Til dét formål er tre velkendte tegnestuer inviteret til at give deres bud på, hvordan områdets hovedgreb bør udvikles: Cebra, Werk og Cobe.
Resultatet af konkurrencen ventes offentliggjort til september i år.
4 x Rådhuspladsen
Idéen om ny bydel på det gamle DSB-område har været et politisk ønske fra rådhuset et års tid. Men indtil nu har der været tvivl om hvorvidt de tre grundejere, der ejer hver deres del af området ville nå frem til et fælles udgangspunt.
Men det har de altså fundet nu. Og som Nørrebros sidste ledige plet jord til større byudvikling kunne beliggenheden nærmest ikke være bedre.
Bispebjerg Station ligger lige ved siden af, og det samme gør de to store parker Lersøparken og Mimersparken — og også Den Grønne Cykelrute som binder Hellerup i nord sammen med Valby i syd.
Samtidig befinder området, der er fire gange større end Rådhuspladsen, sig midt på ruten mellem Bispebjerg Hospital og Rigshospitalet og tæt på flere uddannelsessteder som Københavns Erhvervsakademi.
Der er med andre ord gode chancer for, at en ny bolig i denne del af byen kunne blive attraktiv for mange københavnere.
Et kvarter, der binder kvarterer sammen
I dag er det store område karakteriseret af bilforhandlere, industribygninger og rigtig meget asfalt.
Men man finder også enkelte kuriøsiteter som Københavns største moske — og tættest på Tagensvej den bevaringsværdige beboelsesejendom 'De Tre Søstre' fra 1931 tegnet af Kay Fisker og C.F. Møller.
Og for tiden lægger området også jord til en gruppe farverige, men midlertidige ungdomsboliger.
Visionen fra grundejernes side lyder på at skabe en markant, grøn bydel, hvor nærheden til offentlige transport gør bilen så godt som unødvendig — og hvor de mange nærliggende kvaliteter som Mimersparken, Superkilen og Lersøparken bindes bedre sammen.
Byggestart i 2026
Når de tre bud på Vingeloddens fremtid præsenteres til september, vil et team af fagdommere sammen med de tre grundejere udpege en vinder.
Københavns Kommune og lokaludvalgene på Nørrebro og Bispebjerg vil også blive inddraget i processen.
Faktisk har Nørrebro Lokaludvalg snydt lidt i forvejen og udviklet deres egen visionsplan for Vingelodden med hjælp fra Spektrum Arkitekter.
Lokaludvalget ønsker sig blandt andet et område med et minimun af biler, en grøn fortsætte af cykelruten fra Superkilen — og en ny cykel- og gangrute fra Vermundgade videre over togskinnerne til Lersøparken.
Desuden ser de gerne et nyt kulturhus, en skole og en dagsinstution i kvarteret — foruden cirka 1.300 boliger af forskellige størrelse og ejerforhold, inklusive "skæve" boliger, sociale botilbud og plejehjem.
Drømmen er desuden, at bydelen skal have aktive stueetager med plads til atelierer, værksteder og mindre virksomheder med egen produktion, der kan fastholde lidt af den industrielle ånd, der i dag kendetegner området.
Hvor mange af de drømme, der kan gå i opfyldelse bliver vi snart meget klogere på.
Når vinderen af arkitektkonkurrencen er fundet til efteråret, skal en egentlig lokalplan for området udarbejdes. Og herfra vil det formentlig gå stærkt.
Målet for de tre udviklere er nemlig, at det første spadestik til Nørrebros nyeste — og nok også sidste — kvarter kan tages allerede i 2026.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!