Nyt P-hus i Ørestad beklædes med vandplanter
Ørestads nyeste parkeringshus skal beklædes med store plader ålegræs — et isoleringsdygtigt materiale med en lang historie i Danmark.
Endnu et P-hus — faktisk det tiende af sin slags — ser snart dagens lys i Ørestad.
Da tegnestuen Nordland Arkitekter i 2021 vandt konkurrencen om P-hus 'Asger Jorn' i Ørestad Syd, var tanken at anvende lokale materialer i det nye byggeri.
Og her kom vandplanten ålegræs til at spille en hovedrolle — et materiale vi herhjemme har haft en unik tradition for at udnytte til byggeri, men som i mange år er blevet forbigået til fordel for mindre bæredygtige løsninger som stenuld.
Tillad os derfor — før vi tager til det nye P-hus i Ørestad — at slå et smut forbi Læsø.
Læsø-tradition i moderne P-hus
På den største ø i Kattegat finder man nemlig en stribe gamle bindingsværkshuse beklædt med ålegræs på taget — ofte kaldet 'tanghuse'.
Og noget kunne tyde på, at Kattegat-øens 500 årige tradition med at anvende lokalt ålegræs som byggemateriale kan få en renæssance i nyt byggeri herhjemme.
Ålegræs — som egentlig er en rodfast vandplante og ikke en alge som tang er — har nemlig mange positive egenskaber. Det er et robust materiale, som hverken kan brænde eller rådne og som isolerer mod både kulde, varme og lyd.
Og så er det ikke en mangelvare på de danske kyster. Heller ikke på Amager.
I lighed med Læsø var også kysten langs det sydlige Ørestad nemlig rigt beklædt med ålegræs, før Vestamager blev indddæmmet op igennem 1940'erne. Noget er stadig tilbage, og nu høster virksomheden 'Søuld' lokalt ålegræs til parkeringshusets facade.
Ålegræsset indsamles ud for Kongelundskoven på det sydlige Amager, tørres og omdannes til ålegræs-måtter, som siden kan anvendes i byggeriet nøjagtigt som andet isoleringsmateriale eller facadeelementer.
Selve tørringen har også positive effekter for klimaet. Efterlades det på stranden uden menneskelig indblanding, udvikler det nemlig metan, som er en heftig drivshusgas.
Rammer om græs
Tilbage i Ørestad skal man ikke forvente et P-hus beklædt med meterlang tang, der blafrer lystigt i den ofte friske vind på Vestamagers åbne vidder.
Ålegræsset komprimeres til hårde, mørke paneler, der monteres på facaden og som vil få æstetisk modspil af lyse trælameller, som indrammer græsset og skaber noget struktur på facaden.
Mod Robert Jacobsens Vej vil husets udvendige trappe lede op til en ”bybalkon” med mulighed for ophold i tredje sals højde og videre op til taget.
Mens taget er udlagt til en større taghave med mulighed for tagfarme, væksthuse og en restaurant, kommer en nærgenbrugsstation på knap 500 m2 til i stueetagen.
Begge dele skal — forhåbentlig — skabe lidt mere liv i det ellers endnu ret mennesketomme område lige her på nabogrunden til boligkomplekset Himmelbyen langs Ørestads Boulevard.
Biler bliver der naturligvis også plads til. I alt skal P-huset rumme 616 køretøjer og have et endnu uspecificeret antal el-ladestandere.
Et P-hus blandt mange
Asger Jorn P-hus slutter sig til en tilsyneladende evigt voksende samling parkeringshuse i Ørestad, der ellers som bydel er beriget med hele seks metrostop, hvis man medregner Ørestad Nord.
Tanken med de mange P-huse var egentlig at skabe mere plads til andet end parkering i byrummene, men om det på den måde er lykkedes at skabe en velfungerende bydel, er der delte meninger om.
Og her i 2024 står mange af bilhusene stadig forholdsvis tomme.
Ørestads største P-hus med 747 pladser — 'Edvard Thomsen'-huset tæt på Field's — havde i 4. kvartal 2022 en belægning på ca. 42% i nattetimerne og 35% midt på dagen.
I P-hus Hannemann tæt ved Royal Arena var man i samme periode helt nede på 5% belægning om natten — og cirka 35% om dagen.
Derfor kan det virke sært, at endnu et parkeringshus i området nu er på vej. Men de mange nye parkeringspladser hænger sammen med den store mængde nybyggeri i Ørestad.
Politisk er det nemlig bestemt, hvor mange nye P-pladser der skal etableres per kvadratmeter nybyggeri i København.
Parkeringgsnormen er med mellemrum til politisk debat, og i 2019 fik Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre, SF og Dansk Folkeparti vedtaget en reduktion af normen med 30 procent.
Samtidig blev det besluttet at skabe mulighed for, at kravet om at anlægge parkeringspladser helt kan sløjfes i et område, hvis det er godt betjent af metro eller anden offentlig transport.
Potentialet for nye parkeringstider er dog ikke nået til Ørestad Syd, der altovervejende er planlagt efter ældre parkeringsrammer.
Byggeriet af P-hus nummer 10 er nu sat i gang, og portene slåes op i begyndelsen af næste år.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
kommentarer