5-5 mellem biler og cykler på Dybbølsbro
Gamle fronter er trukket op i politisk kamp om, hvorvidt Dybbølsbro skal lukkes for biler.
"Indstillingen bortfalder med 5 stemmer mod 5."
Sådan lød konklusionen på Københavns Rådhus mandag aften.
Emnet var en ny, stor trafikplan for hele området omkring Dybbølsbro — ikke mindst inkluderende en lukning af Dybbølsbro for billtrafik, så den direkte forbindelse mellem Fisketorvet og Vesterbro fremover alene ville blive for cykler og gående.
Men med den politiske uenighed bortfalder embedsværkets anbefaling af en lukning til politikerne, da der skal være et flertal, før en indstilling fra Teknik- og Miljøforvaltningen kan godkendes politisk.
Gamle fronter er trukket op, men tingene kan stadig nå at ændre sig.
Biler ud, cykler og gående ind
Det var i sommer, at vi første gang kunne fortælle om den nye, store trafikplan for Dybbølsbro, der over en årrække har udviklet sig fra et lidt afsides beliggende ikke-sted til en slags nyt bydelscentrum.
Først kom Fisketorvet, Havneholmen, Bryggebroen og Cykelslangen. Senere Kaktustårnene og IKEA. Og inden så længe venter også en stor udvidelse af Fisketorvet, åbning af Københavns fjernbusterminal, ny metrostation og opstart af udviklingen af Jernbanebyen.
Området er fovandlet — både som en destination og som et trafikalt knudepunkt — og de nye tider mundede sidste år ud i en samlet plan for, hvordan den tiltagende trafik i området bedre kan håndteres i fremtiden.
Planen indeholder flere tiltag til bedre forhold for cykler og gående i området — men det mest centrale greb er lukningen af Dybbølsbro for biler, så broens areal i stedet kan anvendes til at håndtere de mange cykler og gående.
Siden i sommer har planen været igennem en offentlig høring, inden den altså skulle endeligt godkendes af de 11 politikere i Teknik- og Miljøudvalget den 8. januar.
Men sådan gik det altså ikke.
Kampen om bilen
Til mødet blev gamle fronter trukket op i den jævnlige kamp om, hvor meget plads bilerne skal have i byen.
Enhedslisten, SF og De Radikale stemte for forvaltningens anbefaling af, at broen gøres til en gang- og cykelbro.
Men på den anden af bordet fandt man bilfortalerne Konservative og Venstre, der ofte får støtte fra Socialdemokratiet, når det handler om biler — og som også fik det mandag.
Og dermed endte afstemningen 5-5.
De Konservative var helt klare i mælet i en bemærkning til deres modstand:
»Det Konservative Folkeparti kan på ingen måde støtte et projekt der både ødelægger sammenhængskraften i området, ødelægger fremkommeligheden samt er til gene for erhvervslivet på Fisketorvet, samt på Vesterbro ved at besværliggøre tilkørselsforholdene.«
Og Socialdemokratiet — der ellers gik til valg på, at en tredjedel af alle byens P-pladser på gaden skulle være væk allerede i 2025 — stemte i:
»Socialdemokratiet er imod en lukning af Dybbølsbro for nuværende, da vi for få år siden har udvidet broen med store og brede separate spor for cykler.«
Liste A henviste her til, at Københavns Kommune i 2019 udfyldte hullet mellem de to brofag for at skabe mere plads på broen. Og det vægtede for Socialdemokratiet altså tungere, end at forvaltningen nu anbefaler, at man helt lukker broen for biler.
5 +5 = 11?
Den omærksomme læser vil nu sidde med tanken: "5 plus 5 giver 10, og ikke 11."
Og netop her findes årsagen til, at Dybbølsbro stadig har gode odds for at skifte ham og blive til en cykel- og gangbro.
Til mandagens politiske møde var ét medlem nemlig fraværende, og kun derfor kunne man ende med den stemmelighed, der altså betyder forkastelse af forslaget.
Den fraværende politiker var fra Alternativet, der ligeså sikkert som modvind på Langebro altid stemmer for, at bilernes plads i byen reduceres til fordel for cykler og gående.
Dét var SFs Astrid Aller ikke sen til at indse på mødet, og derfor benyttede hun sig af den såkaldte "standsningret". Med den stoppede hun sagsbehandlingen i Teknik- og Miljøudvalget og sendte den i stedet videre til den samlede Borgerrepræsentations 55 medlemmer.
Derfor vil Dybbølsbros skæbne nu skulle afgøres som et punkt på et af de næstkommende møder her.
Og da Enhedslisten, Radikale, SF og Alternativet tilsammen kan mønstre et lille flertal i den samlede Borgerrepræsentation, er der trods mandagens drama sandsynlighed for, at der i sidste ende alligevel stemmes for at gøre Dybbølsbro til en cykelbro.
Næste hurdle vil dog allerede komme til efteråret. Under bystyrets forhandlinger til september om byens budget for 2025 vil der nemlig skulle afsættes et sted mellem 10 og 25 mio. kroner for rent faktisk at kunne lave arbejdet — afhængigt af, om man også indretter nye byrum i forbindelse med omlægningen.
Og med uenighed i den forligskreds, der tidligere er blevet enige om en principaftale for byens budgetter for 2024 og 2025, kan man forvente alvorlige diskussioner om Dybbølsbro til den tid — med SF og De Radikale på den ene side, og Socialdemokratiet, Venstre og Konservative på den anden.
Magasinet KBH følger sagen.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Never ever underestimate the wrath of car drivers.
(And their political influence.)