M4 Sydhavn åbner til sommer
Om få måneder er M4 — indtil videre — færdigbygget. Metroen kommer til Sydhavnen.
I marts 2020 kørte den første gang til Nordhavn — metroens lille blindtarm ved navn M4, der fra Københavns Hovedbanegård deler skinner med Cityringen, men som bryder fri fra dem, når den lidt efter Østerport drejer ud til Nordhavn og Orientkaj station.
Til sommer bliver M4 dog til meget mere end en lille afstikker på Cityringen. For når København igen er blevet varm, åbner M4s forlængelse, så den bliver til byens havnemetro: Fra Nordhavn over Indre By til Sydhavn og tilbage igen.
Linjen vil fortsat dele tunnel med Cityringen mellem Østerport og København H, men herfra vil den svinge næsten stik syd — mod både den nye og den gamle Sydhavn.
Byens fineste
Arbejdet med M4 Sydhavn startede i sommeren 2018, og med Metroselskabets dugfriske udmelding om, at man åbner til sommer, ender man altså med en byggetid på seks år.
Fra starten har man kommunikeret, at de første passagerer ville kunne hoppe på toget i 2024, så tidsplanen holder altså til punkt og prikke.
Præcis hvilken dato M4 bliver til en fuld havnemetro, tør selskabet dog ikke sige endnu — kun at det bliver "til sommer". Man regner med at kunne offentliggøre en fast åbningsdato tre måneder før, at metroen åbner.
Byens fineste metrostationer skal man fremover finde på Frederiksberg og i Sydhavn.
Når man i dag prustende og stønnende må bakse sig selv op fra undergrunden via trapperne på Københavns Kommunes metrostationer, så skyldes det en spareøvelse hos kommunen.
Rulletrapper blev ganske enkelt valgt fra på både M1, M2 og M3 for at spare penge.
Da Cityringen skulle bygges, mente Frederiksberg Kommune dog, at stillestående trapper var for sølle en løsning. Og derfor valgte man her at betale det ekstra beløb, som det kostede også at få installeret rulletrapper det sidste stykke mellem stationerne og byens overflade.
Og nu kommer rulletrapper helt til gadeniveau også til Københavns Kommune, for de nye stationer på M4 Sydhavn har alle dét.
Byens mest komfortable metrostationer skal altså fremover findes på Frederiksberg og i Sydhavnen — og sidstnævnte får ovenikøbet individuel, kunstnerisk udsmykning.
Op i top-100
Første stop på den nye rute bliver lige ved siden af Fisketorvet — i området 'Havneholmen' der udgør den nordligste del af Sydhavnens nye kanalbydele. Stationen vil også blive en vigtig forbindelse for den kommende bydel Jernbanebyen, der er under forberedelse til udvikling.
Stop to er under en ny plads i kanalbydelen Enghave Brygge — en plads der dog vil være meget tom, da By & Havn endnu ikke har fået solgt grundene omkring pladsen, der har været optaget af metroens byggearbejde i flere år.
Næste nedbremsning bliver ved Sluseholmen, der er Sydhavns originale kanalbydel. Her bor allerede mange mennesker, og der er mere nybyggeri i gang både syd, vest og nord for stationen.
Herfra svinger metroen ind i det "gamle" Sydhavn — til Mozarts Plads, der også har været én stor byggeplads i flere år, men som nu bliver en grøn og åben plads, og nu altså med en metrostation under sig.
Sidste stop er på netop omdøbte 'København Syd' i Valby — tidligere Ny Ellebjerg. Også her er mange nye byggerier skudt op de senere år, og mange flere er på vej i området.
Den nye metro har inspireret til mere byggeaktivitet ved hver af de nye stationer.
Når M4 Sydhavn åbner, vil Københavns blot 22 år gamle metro rumme 44 stationer med i alt 43 kilometer spor imellem sig.
Der er stadig et stykke op til New Yorks 424 eller Londons 272, men med udvidelsen klemmer København sig ind på top-100 på Wikipedias liste over byer med flest metrostationer. Blandt andet rykker Danmarks hovedstad forbi Yokohama i Japan, Rio de Janeiro i Brasilien og Lyon i Frankrig.
Og Københavns metro er selvfølgelig langt fra færdig endnu. Omkring år 2035 vil M5 være kommet til — formentlig med syv nye stationer og yderligere to på tegnebrættet.
M4s nye gren til Sydhavn får med stor sandsynlighed ej heller evig endestation på København Syd. Både Rødovre og Hvidovre arbejder hårdt for, at den forlænges mod vest, så de også kan komme med på metrokortet.
På Frederiksberg ønsker man sig dog brændende, at den i stedet svinger mod nord og bliver til 'Fasanvejlinjen' med syv nye stop.
Og sidste år lovede politikerne på Københavns Rådhus, at man nu alvorligt ville begynde at arbejde på også at få metroen til Brønshøj — f.eks. som en afstikker på Cityringen, præcis sådan som M4 startede livet.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!
Tak for artiklen. En lille pointe:
"Fra starten har man kommunikeret, at de første passagerer ville kunne hoppe på toget i 2024, så tidsplanen holder altså til punkt og prikke."
Oprindeligt, vistnok beskrevet i anlægsloven, var planen 2023. Så et lille skred er der sket i tidsplanen.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/grafik-saadan-vil-metroen-se-ud-i-2023