pixel

Nybyggeri overtager boldbane på Nørrebro

Trods protester bliver grønt hjørne med træer og boldbane på Indre Nørrebro erstattet af nybyggeri — men det har faktisk hele tiden været planen.

baggesensgade boldbane beboerhus

Da det i april kom frem, at Indre Nørrebros lille mirakel af en fodboldbane midt på Stengade stod til at blive rømmet til fordel for nybyggeri, var det ikke just roser, de lokale havde tilovers for planerne: 

"Whyyyy!? Det fodboldbur bliver brugt så meget — det skulle hellere peppes op og udvides," lød det blandt andet i kommentarsporet, da Magasinet KBH delte nyheden på Facebook.

Og en anden beboer supplerede:

"Fører Københavns Kommune krig mod byens grønne områder, når endnu et grønt område skal bebygges, og det i en bydel med færrest grønne åndehuller?"

Lige præcis dén pointe gik igen i protesterne, og vi har da også at gøre med et grønt hjørne i et af byens tættest bebyggede områder — bare 100 meter fra Nørrebrogade og 350 meter fra Søerne. 

På hjørnet af Baggesensgade og Stengade — lige overfor byens mangeårige spillested på Stengade — vil den almene boligforening fsb Blågården nemlig opføre et beboerhus, hvor der i dag ligger et grønt område med en boldbane omkranset af buske og enkelte parkeringspladser.

Politikerne skulle egentlig have taget stilling til sagen før sommerferien, men fodboldbane-tilhængerne kunne ånde lettet op, da sagen for en stund blev udskudt, indtil hammeren faldt i sidste uge:

Fodboldbanen skal ned, og nybyggeriet op. 

Metro skabte boldbane

Mange vil kende hjørnet som dét, der ligger overfor Stengades store grusparkeringsplads. Her har en husgalv i mange år lagt væg til en grafittisk kærlighedserklæring til Palæstina.

En spytklat derfra ligger Folkets Park, og selv om vi befinder os midt på Indre Nørrebro og på en af Københavns centrale forbindelsesgader, har området et mere luftigt og åbent udtryk.

Mange af bygningerne er nemlig trukket tilbage fra gaden, og det giver rum til større eller mindre pladser, hvoraf mange er blevet plantet til.

Det gælder især på Stengade, hvor der er anlagt et grønt parkstrøg, der består af Stengadeparken, beboerhaver og det boldbur, som nu skal ned. 

Da politikerne i sidste uge nikkede til planen for områdets udvikling, var protesterne dog ikke overvældende med i alt blot 18 henvendelser, der var trillet ind i høringsperioden.

Tendensen var dog alligevel klar: Fodboldbanen bør blive, og man bør i det hele taget prioritere flere grønne åndehuller på Nørrebro. Især når alternativet er et privat festlokale, som en nabo harcelerede:

"Meningen med beboerhuset har altid fra Blågårdens side været at få et kæmpestort festlokale, beboerne kan leje for billige penge til private fester (...) Jeg synes ikke, at nogle voksnes ønske om flere og større fester kan retfærdiggøre, at børn og unge mister den meget populære boldbane, og et af kvarterets få grønne åndehuller forsvinder." 

Beboerhuset er dog en idé, der har været undervejs i mange år. Men da Metroselskabet i sin tid påpegede, at der måske ville være behov for at bygge metro på grunden, blev lokalplanen sat på pause — og en midlertidig boldbane opført. 

Metroselskabet har da også meldt sig på banen i den seneste høring, hvor de endnu engang understreger, at der måske kan blive brug for grunden, hvis der skal opføres en metrostation ved Stengade. Men det er der tænkt over i konstruktionen af det nye byggeri, som bliver opført i materialer, der gør det muligt at skille bygningerne ad og genopføre dem på ny. 

Et helt nyt hjørne  

Og hvordan kommer det i dag ret så luftige hjørne så til at forme sig i fremtiden? 

Det bliver uden tvivl et tungere udtryk, som kommer til at bryde gadens ellers grønne flow, for mellem træer og nyttehaver skal der nu klemmes et tre etager højt beboerhus ind i tilknytning til den almene boligafdeling 'Blågården'.

Beboerhuset bliver godt nok lavere end Blågårdens rødmurede 80'er byggeri, men kommer alligevel til at skyde op til 15 meter i vejret, helt ud til fortovet. Et lille, tilstødende ejendomskontor holder sig på én etage.

Bygningen skal udføres i træ, fiberplader eller metal, og i oplægget er det nye byggeri mørkegrønt. Ifølge den nye lokalplan må farven dog godt ændres inden byggestart, så længe det er til mørkeblå, mørkerød, brune nuancer — eller træ i dets naturlige farve.

Arealet mellem beboerhuset og ejendomskontoret skal udvikles til et udendørs samlingspunkt for brugerne af de to bygninger, og planen er at bænke skal give beboerne lyst til at slå sig ned.

Ingen boldbane på taget 

Flere lokale foreslog i de høringssvar, som trillede ind, at man som erstatning etablerede et boldbur på toppen af det nye beboerhus — et forslag som de Konservative uden held forsøgte at sikre politisk opbakning til at få undersøgt. 

Forvaltningen pointerede nemlig, at en boldbane på bygningens tag ville kræve et fladt tag, og at det ville være et opgør med "en væsentlig del af bygningens arkitektoniske udtryk og kvalitet på øverste etage," hvor et hævet tag er med til at skabe et særligt lysindfald.

Samtidig kan det altså ske, at beboerhuset — med tiden — må gøre brug af sin tag-ned-og-byg-op-igen-arkitektur, hvis metroens M5 skal have en station her. 

For hvis politikerne beslutter at udvide den kommende metrolinje til Lynetteholm til en decideret cirkellinje, så vil der formentlig skulle anlægges en metrostation netop på Stengade, og så kan det ske, at både beboerhusets grund og den tilstødende parkeringsgrusplads vil komme i spil.

I så fald vil huset skulle pilles ned, inden det (måske) kan opføres igen oven på den nye metrostation.   

Men de planer ligger indtil videre noget ude i fremtiden. Og i mellemtiden får Nørrebro altså et nyt beboerhus uden fast udløbsdato. 

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

David Busk
Stengade har jo ikke decideret brug for gennemkørsel for biler. Det ville være nærliggende at omdanne Stengade til en bil-fri vej, så der kan være plads til mere grønt og områder hvor man kan slappe af. Der ville stadig være plads til at have en cykelsti igennem.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling