Copenhagen på canadisk til CPH PIX
Guide: Københavns filmfestival viser nye fund fra det store udland – et af dem foregår selv i byen.
CPH PIX 2014
3.-16. april i biografsale (med mere) over hele byen.
Almindelige billetter: 85 kr.
Studie- & seniorbilletter: 68 kr.
Rabatkort til 5 film: 340 kr.
Filmpas til alle de film du orker: 680 kr.
Køb dem via festivalens hjemmeside.
CPH PIX er Danmarks største filmfestival, der startede i 2009 efter sammensmeltning af Natfilm Festival og Copenhagen International Film Festival.
Plyssæderne kalder. Den mørke sal. Lærredet med de levende billeder. Det er PIX-tid! De 14 dage på året, hvor livet i København leves bedst i biograferne – udstyret med (stærk) kaffe, omgivet af filmfans og spændt op til nye filmiske oplevelser. Som for eksempel en vaskeægte udenlandsk københavner-film.
I canadiske 'Copenhagen' bruger den debuterende spillefilmmager Mark Raso København som billedskøn baggrund for en kærlighedshistorie, ikke helt ulig de ture til europæiske storbyer, som hans nordamerikanske kolleger Woody Allen og Richard Linklater er kendt for.
Mark Raso er dansk gift og er gennem flere års besøg med sin københavnskfødte kone blevet fascineret af byens ungdommelige kultur og dens kontrast til hans egne breddegrader. Det var en natlig cykeltur gennem København, der vækkede filmbilleder hos ham og udmøntede sig i ’Copenhagen’.
Københavnerflirt med turist-tendens
Filmens outsider i byen er canadieren William, der på sit Europa-trip tager forbi København i håb om at finde sin danske farfar og aflevere et brev fra sin afdøde far. Under opholdet på Ibsen Hotel møder han unge danske Effy, spillet af unge danske Frederikke Dahl Hansen ('You & Me Forever'). Hun viser vej til Forhåbningsholms Allé og informationsflow på Diamanten. På Thorvaldsens Museum opstår der intimitet, og de kysser på Culture Box. Til skønt soundtrack af blandt andre Ulige Numre, MØ og Thomas Buttenschøn. Og navne som Mille Dinesen og Baard Owe kan spottes undervejs.
magKBH har snigkigget filmen, og der er unægtelig en vis turist-tendens over den – undervejs på cyklen over Strøget og gennem Nyboder, hyggen ved Søerne og billedsnaps ved Den Lille Havfrue og Nimb i Tivoli. Det er her man er lykkelig i ’Copenhagen’, og det usalige kan vente. At Effy kun er 14 år, eksempelvis. Nu var den surmulende arrogance hos William ellers lige blødt op, og han kunne måske blive forelsket i København.
'Copenhagen' vises både i biffen med introduktion af instruktøren (6. april) og ude i byen, nærmere betegnet på hjørnet af Ravnsborggade og Sankt Hans Gade (13. april).
Men nok lokalpatriotisme for nu, CPH PIX er som altid først og fremmest indtryk fra hele den store vide verden, hvor arkitektur, musik, teater, politik og seksualitet bidrager til kultur-mixet i dette sjette festivalår.
Vi har trawlet hele det respektindgydende program igennem for dig, og her følger vores anbefalede nedslag i PIX-filmlandet 2014:
På location med øl, gys og syrekup
CPH PIX skaber ikke kun ekstra liv i biograferne, men har gennem årene opbygget en god tradition for at tage filmene med ud i byrummet. Og der er virkelig gang i Nørrebro i år, for her inviterer De Gamles By til ’Gerontophilia’ – film og oplæg af den 87-årige sexolog Maria Marcus. Ligesom Ølsnedkeren, Nørrebro Bryghus og Mikkeller ophøjer stemningen til indie-filmen ’Drinking Buddies’, og Hitchcocks ’Skjulte øjne’ vises hos Gårdlauget Fælledvej – er man blandt de første og sødeste bliver man måske inviteret indenfor hos de lokale.
Er du i mere politisk humør, viser Uffe Elbæk rundt på Christiansborg, og efter ’Kongekabale’ i Landstingsalen kan man deltage i debat om forholdet mellem journalister og politikere.
Eller man kan tage med spanske Sergio Caballero til Nordhavnen, hvor RGS90s miljøfabrik danner rammen for hans syrede kupfilm ’The Distance’. Caballero medbringer vin fra egen vingård og sørger for et afterparty i Sónar-stil.
Hyldest med humor og hjerte
Fanfiktion hitter, og der er masser af action, sci-fi og morskab i en ny serie på CPH PIX, hvor fans og filmfolk kommenterer, genindspiller og/eller videredigter på filmværker og -universer. For sjov, i oprør eller bare som ren og skær hyldest.
Motivationen var klar for de 61 instruktørers bidrag til ’Our RoboCop Remake’: Protesten mod Hollywoods remake-hysteri. Eventministeriet på Det Kongelige Teater har muligvis også noget at fortælle George Lucas med deres sceneshow om stjernekrigsstykket, der aldrig blev til noget. Flere galaktiske tilføjelser til samme univers kan opleves i kortfilms-samlingen ’Stranger Than Star Wars’.
Eric Zala kommer til København for at præsentere sit kulthit ’Raiders of the Lost Ark: The Adaptation’, som er optaget på hjemmevideo over syv år – Spielberg har udtalt sin begejstring. Ligeledes på visit fra USA er Zachary Oberzan, der har både Rambo- og Jean-Claude Van Damme-hyldest med sig. Sidst men ikke mindst præsenterer danske Shaky Gonzales sin hyldest til den legendariske ’Shogun Assassin’.
Det nordiske boom
Overalt på CPH PIX er de nordiske film flot repræsenteret. Fra islandsk heavy-sorg i Ragnar Bragasons ’Metalhead’ over olie-thrilleren ’Pioneer’ af norske Erik Skjoldbjærg, til det tårevædende far-datter-forhold i svenske ’Mig ejer ingen’.
I konkurrence om New Talent Grand Pix er det danske forstads-hiphop-drama ’Ækte Vare’, plus den hjertelige og humoristiske parskildring ’Blind’ af det norske stortalent Eskil Vogt.
Igen kan publikum være med til at stemme en film til dansk biografdistribution (Politikens Publikumspris), og her er chancen for en nordisk film simpelthen 50/50. Stærkt står svenske Lukas Moodyson, for hvem punk naturligvis ikke er død, så hans 80er-rebeller kan sagtens råbe: ’Vi er de bedste’. Ligeså norske Erik Poppes ’A Thousand Times Good Night’, der fortæller rørende og topaktuelt om en kvindelig krigsfotografs dilemma. Smuk og rå er den islandske ’Of Horses and Men’, og smertefuldt morsom er svenske ’Hotell’, men herfra går stemmen nok til Esther Martin Bergsmarks ’Something Must Break’ om en stockholmsk cross-dressers flirt med en hetero-ballademager.
Genremesteren og maestroerne
Der er exceptionelt Hollywood-visit på CPH PIX i år: Genremesteren William Friedkin tjekker ind med en retro-serie på 14 film, holder masterclass og trumfer med en Æres-Robert. Lige så meget mester er Alejandro Jodorowsky i det avantgardistiske, og efter hans eget råd må man gerne være lidt skæv, når man ser hans film – så nyd hans første i 23 år, ’The Dance of Reality’.
I det hele taget er det så meget maestroernes år, at de må brede sig over flere forskellige serier og genrer. I flæng: Jia Zhangkes autentiske hævnfilm, road movie signeret John Sayles, politiaction fra Takashi Miike, noir-thriller af Claire Denis, og bibel-perversioner fra Peter Greenaway – med danske Anne Louise Hassing!
Fra hoben af talenter på vej mod mesterstatus er Bong Joon-ho, der leverer isnende, hæsblæsende action i ’Snowpiercer’ – som i øvrigt vises i hele landet på samme tidspunkt. Og så er den canadiske filmkomet Xavier Dolan i suveræn stil med sin første thriller ’Tom at the Farm’.
Maltrakterede lemmer og blodig gletsjer
Provokatørerne er der som altid mange af på PIX-programmet, og selvom nogle efterhånden har chokeret os gennem mange år, har de stadig nye kunster at byde på. Årets vildeste voldsscene står mellem to gange eksplicit penismaltraktering – i henholdsvis sydkoreanske Kim Ki-Duks familiegru ’Moebius’ og mexicanske Amat Escalantes narkoopgør ’Heli’.
Voldsorgierne fortsætter i 2'erne af ’The Raid’ og ’Død sne’, og så er japanske Sion Sono i fuldt anarkistisk mood med gangster-samuraibaduljen ’Why Don’t You Play in Hell?’, ligesom Till Kleinerts queerhorrorfilm ’Der Samurai’ får slashet nogle machoidealer og kampkneb.
Igen oplever gysergenren et boom med found footage-formen – tjek om det holder med vampyrsnit i ’Afflicted’ og grotteskræk i ’In Darkness We Fall’. Men det sejeste gyserelement findes dog i ’The Station’: En blodig gletsjer! Med masser af muterede kæmpelus, bænkebidere og andre klamme kryb i blodrus.
Udfordrende kærlighed og ustyrlig sex
Det gode med det onde, som en vis hr. LvT siger. Man kan hurtigt blive uenige om, hvad er hvad, og det er til evig inspiration for alverdens filmmagere. Catherine Breillat har altid brilleret med grænseoverskridende sex og kærlighed, og ’Abuse of Weakness’ er historien om hvordan hun selv – efter et slagtilfælde – blev svindlet for penge og erotik af en hovedrolleindehaver.
Men om man bluffer sig til romance – som i rumænske Corneliu Porumboius ’When Evening falls on Bucharest or Metabolism’, tyske Grzegorz Muskalas ’Whispers behind the Wall’ og i de franske Larrieu-brødres ’Love is the Perfect Crime’. Eller om man kaster sig ud i menage à trois – som i franske Patrice Lecontes ’A Promise’, brasilianske Bruno Safadis ’Harmonica’s Howl’ og tyske Dominik Grafs ’Beloved Sisters’. Så bliver det alligevel aldrig så vildt som når franske Yann Gonzalez skruer op for sit ultra-stiliserede freak- og fuckshow i ’You and the Night’, eller når den japanske komediebombe Hitoshi Matsumoto i ’R100’ går psyko-absurd med dominatrixer og bondage i fuld offentlighed.
Find billetterne til dine favoritter på cphpix.dk.