HALLO! Vær høflig!
En ny kampagne opfordrer københavnerne til at være flinke. I en lidt streng tone, synes magKBH.
Hvis du har ventet på bussen i dag, har du sikkert set den. En grøn plakat med hvid tekst, der har et budskab til dig, og lægger ud med et HALLO KØBENHAVNER!
Stavet i versaler, og med udråbstegn. Resten af ordene på plakaten spørger til, hvor høflig du er. Holder du døren for andre, hjælper du turisten, og giver du en god service? Med en påmindelse om, at det gode breder sig som ringe i vandet.
magKBH kan ikke være uenig i det gode budskab fra OPEN Copenhagen, en forening, der plejer Københavns image og er stiftet af blandt andre turistorganisationen Wonderful Copenhagen. Vi skal være søde, rare og venlige overfor hinanden og byens gæster. Men...
... Sig mig engang, brand director Liv Thøger. Sender det ikke lidt blandede signaler, at bede folk om at være høflige, når man selv lægger ud med et HALLO!?
"Altså, vi har tænkt over det. Mange unge københavnere bruger jo ”hallo” i venskabeligt øjemed, så de vil ikke forstå det som uhøfligt. Og så kan ”hallo” jo forstås på flere sprog."
Jo, men resten af teksten er jo på dansk, og det er vel ikke særlig internationalt – hvem er jeres målgruppe?
"Alle københavnere, lige fra dig som privatperson til personalet i byens restauranter, butikker, virksomheder og attraktioner."
Hvad er der galt med ”Kære”?
"Der har tidligere kørt en kampagne med ”Kære Københavner”, så den kunne vi ikke tage."
Det tager tid at læse teksten, der står jo en del på plakaten. Det er ikke en, man sådan lige fanger på farten?
"Nej, det er meningen man skal stoppe op og læse den. Også derfor et HALLO."
Hm... Hvad med farven? Jeg synes, den er lidt skinger grøn, og ikke signalerer sådan varme og åbne arme, og det er vel en del af budskabet?
"Synes du? Ja, altså det er jo vores logos farve, OPEN Copenhagen, og så signalerer grøn også håb, sommer. Og det er en frisk grøn."
Så du synes altså ikke det er en selvmodsigende plakat, med sin tekst og farve?
"Nej, den er opsigtsvækkende, den har kant og tiltrækker opmærksomhed. Folk skulle jo gerne stoppe op og læse teksten. Vi vil jo gerne en holdningsændring. Det er svært at gøre på én linje. Og vi synes jo ikke københavnerne gør det dårligt, vi kan bare godt gøre det bedre. Meningen er god nok. Det er det gode budskab med kant."